Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Опасно ли е бистрото масло в двигателя?

Проверката с мирис и пипане на смазката е напълно погрешна

Опасно ли е бистрото масло в двигателя?

Една от често срещаните заблуди, отнасящи се за експлоатацията на автомибилите, засяга свойствата на маслото в двигателя. В случая не става дума за неговото качество, а за цвета му. Много шофьори смятат, че потъмнялата смазка в мотора говори за проблем в него. Оказва се обаче, че е точно обратното.

Опасно ли е бистрото масло в двигателя?

На какво се основават подобни твърдения, не е много ясно. Една от основните цели на маслото е почистването на двигателя, така че е немислимо то да бъде чисто, след като е използвано. Същото се случва, когато с мокър парцал се чисти пода – няма как след употреба той да бъде отново блестящо бял. Маслото в двигателя се движи в затворен кръг, смазва частите и става по-тъмно, при това доста бързо.

„Ако след 3000-5000 км пробег вдигнете пръчката и видине, че маслото е прозрачно, замислете се дали то върши това, за което е предназначено. И още нещо – трябва да се отчита, че маслото в бензиновите и дизеловите двигатели потъмянява с различна скорост”, обяснява експерт от един от водещите световни производители на масла и нефтопродукти.

Не бива да се забравя също, че цветът на маслото зависи най-вече от цвета на нефта, от което то е направено, тоест може да варира от светло-жълто до тъмно-кафяво в зависимост от изходния материал. Затова е и добре да се знае какъв точно цвят е маслото, което сипвате в автомобила си.

Опасно ли е бистрото масло в двигателя?

Друг доста рисков подход за определянето на качествата на маслото все още се използва от някои механици. Те го разтриват пръсти, помирисват и дори опитват с езика си, след което издават категоричната си присъда от рода на: „Твърде рядко е и трябва да се смени веднага”. Подобен подход е напълно погрешен и няма как да бъде точен.

„По никакъв начин подобни действия не могат да определят дали дадено масло все още е подходящо за употреба. Коефициентът на вискозитет се определя само със специален уред, който е създаден именно с такава цел. Той се намира в специална лаборатория, която може да направи точен анализ за състоянието на отработеното масло. В този анализ влизат също състоянието на добавките, наличието на замърсяване и степента на износване. Всичко това нямам как да се оцени с пипане и помирисване”, обяснават експерти.

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колега 5 ( преди 1 месец )
    Всяко масло съдържа ТБН, сода каустик, благодарение на нея това чисти, разяжда налепите, отлаганията и предотвратява спичането на сегментите и намалява разхода на масло..Колкото по висок е ТБН-а толкова по-добре за маслото и мотора..Сипвайте си 5в30 0в30 10в30 качествена синтетика, сменяйте на 1 год или 8000км ЗАДЪЛЖИТЕЛНО С КАЧЕСТВЕН МАСЛЕН ФИЛТЪР МАХЛЕ, ПУРФЛУКС, МАНН КНЕХТ И ще видите разултата,с масло за 30 лв 5 л и 10 000км туба и кварталния майстор освен главоболие др няма да постигнете 4*
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колега 4 ( преди 1 месец )
    Ако живеете в Германия и всеки ден изминавате по 1000км в едната посока за работа сменяйте и на 12 000, но живеете в България и късите интервали ниската скорост и спиранията са смърт за едно масло....Едно масло, една от основните му функции освен смазването е и истенето на отлагания, нагари по елата на буталата, сегментите и оттам горенето на масло, Това които арзправя че маслото не трябва да почернява и да стои бистро разбира от масла колкото аз от ядрена физика...
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колега 3 ( преди 1 месец )
    Всички тези химични елементи са полезни з амотора ви, не трябва да има много сяра, кислениността да е в нормата, оловото да е малко и т.н. т.н. Също няма по добри масла от пълната синтетика и ПАО, тези минерални, полусинтетични масла от ниския клас или ги сменяйте на по 3-4000км или просто не ги сипвайте. Една пълна синтетика литъра и е около 20 лв. Най-правилна смяна на около 7000-8000км и то заради нашите къси разстояния, студени стартове и т.н.
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колега 2 ( преди 1 месец )
    Другото в едно масло се гледат спецификациите, нужните лицензи, сертификати, дали е достоверно..Друго гледа се термината му обработка, градус на застиване ако замръзва на -40 градуса а живеете в Русия където става -52 със сигурност това не е вашето масло, гледа се температура на кипене, Друго ако карате пека маслото ви трябва да има максималнио най-малко сулфатна пепел защото си запушвате дпф филтъра..Едно масло съдържа разлини по вид детергенти естери, миолибден, бор, калци , магнезии всики
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колега ( преди 1 месец )
    Много сте назад с темата за маслата друзяя...Най- нелепото което виждам, чувам и се пише, че когато някои купува масло за автомобила си, се оповава на това какъв вискозитет да вземе, бай Петко майстора му казал че за нашия климат било подходящо еди какви си масло....ужасс. Първо правило, притежавате даден автомобил, марка модел година, тези книжки( ръководството) който идват със колата са точно заради това, там пише какво е изискването на прозивдителя спрямо марката, модела, година, кубатура
  • #8
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Колега ( преди 8 месеца )
    Авторът на статията, си няма представа от материала, който е написал! Маслото чистили двигателя...??!!! Смешна работа, каква е разликата между стар и нов двигател и защо масло потъмнява, се бил исказал водещ в индустрията... ако маслото било чисто, да се замислим, дали си вършело работата...Глупости на таркалета, по-новите двигатели работят с по-високо КПД, и не отделят с изгорелите газове вещества, които се отлагат в смажочната, система, съответно са по-често. Не заблуждавайте хората!!!
  • #7
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    От кауфланд синтетиката - 55 лв на 4 литра. На 15000 км смяна и вече 240 000 км няма проблеми.
  • #6
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    смяна на масло на 6 месеца 6 000 километра или 600 литра зареден бензин лятото с висок индекс 40-50 зимата 0-5 всичко друго е градски легенди
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    По добре, особено в нашите условия да се сменв при т.н. „тежък” режим на експлоатация, обикновено наполовина на нормалния предписан от производителя. Марката не е от особено значение, стига да е оригинално и да е със спецификациите според конкретния автомобил.
  • #4
    6 rate up comment 2 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 8 месеца )
    Карам си колите с Лики Моли и Мобил и съм много доволен. Става дума за Германия. В България съм чувал доста страшни истории, за маркови масла които се пресичат, получават се налепи, горат или след 2000км. са като вода. Относно мирис, цвят, визкозитет, ъъъ и вкус дето разни "майстори" ги разправят тези работи: много е важно какво е маслото (10W40, 5W30 и т.н.), колко е старо, какъв е двигателя, как е експлоатиран и още куп фактори. Та ако отидете при такъв "майстор" и го направи това - бягайте!