IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet.

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA.

Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година.

Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя.

Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.
 

Тагове: dpf
0 от 500
  • #16
    12 rate up comment 3 rate down comment
    .. ( преди 5 години )
    Точно защото хората карат дизели се разболяват от диабет,няма нищо общо със стрес и напрежение.Не че съм привърженик на дизела,но проблемите са много по-големи,какво толкова се хванаха за дизела,американците са най-големия замърсител на планетата ама никой нищо не им казва,защо никой не дава такава гласност на рязането на дървета.....ПЪЛНА ПАРОДИЯ
  • #15
    2 rate up comment 3 rate down comment
    име ( преди 5 години )
    Wane, на мен винаги са ми замервали изгорелите газове на годишен преглед.
  • #14
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Wane ( преди 5 години )
    Проблемът със замърсяването в България има много и най-разнообразни решения, но няма политическа воля за тях.Има обаче едно по-просто и лесно - практикуване на строг и пълен технически преглед. Така кола с конструктивни промени, каквото е премахване на катализатор или DPF няма как да мине, още повче че има измерване и на изгорелите газове. В момента обаче ГТП е фиктивен.
  • #13
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    тинтири - бедна мишко - изряза ли дпф-а? спести ли 2 лева за ено патронче пърцуца? браво - на батко спестовната мишчица :)
  • #12
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    забранете на селяците да пушат с нафтови ***! който е беден за 2 лева на 100 километра да си купи тротинетка!моди - ти си знаеш!
  • #11
    10 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Тва са тотални простотии! Ако ми кажат, че причинява болести на дихателните пътища - ОК ама кво общо има с диабета? Правилното и здравословно хранене или по-точно липсата на такова последните десетилетия е причина. Много ама много жалък опит на електро-престъпниците срещу ДВГ и дизела в частност!
  • #10
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Много си прав но това означава че като си купиш БМВ/Мерцедес и тн за 5-6 хил да дадещ 1000+ лв само за да възстановиш еко оборудването (като го добашиш към истински необходимото обслужване от 1000-1500лв стана ДЕБЕЛО). Вместо да дадеш 500-600 да го доизтърбушиш да направиш чип тунинг
  • #9
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Попфолксваген ( преди 5 години )
    Това е лъжа!Тези не са ли чували за нашата технология Clean diesel?
  • #8
    26 rate up comment 1 rate down comment
    Вечния кмет ( преди 5 години )
    Ако всеки шофьор в България бъде по-отговорен към другите и към себе си в смисъла - да не си маха катализатори, ДПФ, АГР и т.н., определено ще дишаме по чист въздух.
  • #7
    23 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Голяма част от автобусите в големите градове се обновиха, не малко минаха на метанови системи. И не на последно място отдавна не съм виждал диря от сажди за автобус докато почти няма цикъл на светофар на голямо кръстовище където да не се изреже някоя дърта нафта и да остави черен облак зад себе си.