IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet.

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA.

Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година.

Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя.

Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.
 

Тагове: dpf
0 от 500
  • #7
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Голяма част от автобусите в големите градове се обновиха, не малко минаха на метанови системи. И не на последно място отдавна не съм виждал диря от сажди за автобус докато почти няма цикъл на светофар на голямо кръстовище където да не се изреже някоя дърта нафта и да остави черен облак зад себе си.
  • #6
    11 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    В България голяма част от ТЕЦовете (в София май всички) работят с метан. При тях имаме само СО2. Освен в махалите на цветните братя другаде почти не се горят други неща. Така че в столицата ни е само от нафта. Ако беше беше сериозен пролбем отопляването на *** въздуха щеше да е мръсен 3-4 месеца в годината и не навсякъде. Автобусите може да бълват сажди колкото 10 коли но возят хора колкото 40 коли. Така че те са лошо извинение
  • #5
    10 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    А какво правим с камиони и автобуси които са дизелови? Като стане въпрос за дизели веднага се почва с личните коли обаче един автобус или камион изхвърля много повече вредни вещества освен това целодневно е в движение.
  • #4
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    В DPF филтъра няма редки метали(в катализатора има). DPF e обикновенна клетъчна структура в която има много малки канали в които се задържат тези частици и в някакъв момент се изгарят от високата температура. Могат да се рециклират като се измият с разтворител на сажди. Премахването им е основно заради това че колата върви малко по добре без дпф или за да се спестят 50лв от рециклирането
  • #3
    19 rate up comment 7 rate down comment
    GTE ( преди 1 година )
    Дизелите от Евро 4 насам, стига да не са с махнати катализатори, ДПФ и ЕГР, т.е. да не са с подпбрения и чипосване изпушват само при душманско подаване на газ, когато са в ниски обороти и се получава претоварване на двигателя. При други обстоятелства, извън горните, дизелите с Евро 4 не цапат въздуха. Но това е за автомобилите. При рейсовете и камионите на милион километри със сигурност не е така.
  • #2
    28 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Щом са толкова вредни дизелите - забрана за ползване в градовете. Аз карам дизел но ще го сменя ако се реши да не се карат. Обаче също да се забранят и другите замърсители -ТЕЦ-ове, печки на дърва и въглища често и на отработено масло и др гадости. Защото зимата в някои квартали на китната ни столица не може да се диша не от газове на коли а от пушека на печките. Така че да се забранява всичко вредно. Щом аз мога да сменя колата и те могат да сменят печките както иТЕЦ дето дими колкото 1000 коли
  • #1
    34 rate up comment 3 rate down comment
    .. ( преди 1 година )
    Аз съм един от най-яростните противници на дизела, но в случая май дизела е само една от брънките във веригата. Вие "муайте" по 5 шоколада на ден, къркайте сокчета с глюкозо-фруктозен сироп (щото захарта е скъпа и не се ползва за подсладител у нас) и накрая търсим под вола теле.