IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Фините прахови частици във въздуха имат значителен принос за бума на заболяването

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Замърсяването на въздуха в градовете, предизвиквано най-вече от автомобилите и от отопленито, е предизвикало нови 3.2 милиона случая на диабет по цял свят през 2016, трърди ново проучване, публикувано в авторитетното медицинско издание Lancet.

Старите дизели водят до 3.2 милиона случая на диабет годишно

Главен фактор за това са т. нар. фини прахови частици, изпускани от дизеловите двигатели и, в по-малка степен, от по-съвременните бензинови мотори с директно впръскване. Отдавна е установена връзка между фините частици и ръста на сърдечносъдовите заболявания и диабета. Сегашното проучване обаче е най-мащабното и продължително: то е засегнало 1.7 милиона души, следени в продължение на почти цяло десетилетие. Използвани са също данни на щатската Агенция за опазване на околната среда и на NASA.

Авторите на изследването са категорични, че замърсеният въздух в градовете е отговорен за 14% от всички нови случаи на диабет по света. Като цяло заболяването бележи истински бум в световен мащаб, стимулирано и от фактори като затлъстяването и лошото хранене. По данни на Световната здравна организация днес по света 422 милиона души живеят с тип 2 диабет, срещу едва 108 милиона през 1980 година.

Показателно за ефекта от фините прахови частици е, че най-голям ръст на диабетноболните се отчита в страните с най-замърсен градски въздух - Пакистан, Индия и Китай. България е сред лидерите в Европа и по двата показателя.

Фините прахови частици се изпускат в атмосферата при горенето. Дизеловите двигатели са особено значим източник на такива емисии, заради което и се оборудват със специален филтър за прахови частици - DPF. Той улавя до 99% от частиците, но заради изискваните редки метали като платина струва скъпо и трябва периодично да се подменя или поне обслужва. По тази причина в България значителна част от по-старите дизелови автомобили са с демонтиран DPF.
 

Тагове: dpf
0 от 500
  • #26
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много разбирачи, много нещо ,ве !!!
  • #25
    8 rate up comment 3 rate down comment
    АнтиНафтаджия ( преди 6 години )
    Джендъре нафтаджийски,ФПЧ не само са абсолютна отрова, но най-страшното е, че променят ДНК-то на човека. Тепърва ще сме свидетели на поколения деца с малоформации и болести още в най-ранна възраст.А за измерването не се грижи! Имат си станции за измерване. Дори и да нямаш такава ти е достатъчно да застанеш примерно на Орлов мост и да дишаш дълбоко свежият въздух с цялата менделеева таблица. Ако искаш си направи експеримент и дишай 1 час през тензух. Тогава ще видиш какво точно дишаш смешнико!
  • #24
    14 rate up comment 3 rate down comment
    АнтиНафтаджия ( преди 6 години )
    Винаги, когато стане въпрос за вредите на нафтовите печки се появяват един, двама с различни никове, които уж не карат дизели, но според тях било лъжа, че дизелите тровят.Започва се с ТЕЦове, печки на твърдо гориво, самолети и какво ли още не.Учените и специалистите им вадят данни, че дизеловите автомобили са най-големите замърсители, но не та не според тях. А сега, като печките на дърва и въглища не горят извънземните ли замърсяват? И зеленина има, а не както зимата и пак е смрад и сажди.
  • #23
    4 rate up comment 11 rate down comment
    ей анонимния ( преди 6 години )
    Като не ти харесва да натискаш копчето фъш от Сф,там живееш с съобщество,харесва ли ти или не.Като си такъв еколког, отивай у ***-вилаетите да ги обучаваш как да се топлят на ток,а парите за него да изработят като всички нас,ако не лови гората..трафик няма..ше плщскаш боровинки.В града мирише и има престъпност.Точка.Понял!
  • #22
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    ПФФ сега пък дизела бил виновен за диабета. Всички яхнаха тая вълна и скоро ще изкарат дизела виновен за всички заболявания. Фини прахови частици как пък точно измериха колко от тях са от дизеловите коли и на точно колко хора са предизвикали диабет? А тези хора дали са се хранили правилно, нива на стрес, генетична предопределеност? Тия неща са в пъти по важни от праховите частици ама сега е на мода да се пише против дизела. Утре да забранят всички дизелови коли диабета няма да намалее хич
  • #21
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    На вас ли да вярвам или на очите си - на всеки светофар си натискам копчето за спиране на въздуха отвън щото поредния "спестовник" изпуска черен облак зад него като подгонен октопод ****! слепи ли сте? не забелязвате ли тия пушеци на всеки светофар? за София говоря - в другите градове са малко колите и колкото и да се стараят нафтаджиите въздуха си е чист.
  • #20
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    евро6 е около 4 - 5 пъти по чист от евро4 . това за дизелите. при бензиновите разликата е много по малка - повече разлика има в това че вече се гледат фините частици и то само когато са с директно впръскване. а за тежките дизелови джипове над 2.5 тона каквито имаше няколко - се позволяваше още по мръсни да са по евро4. така че не ми говорете за евро 4.
  • #19
    5 rate up comment 6 rate down comment
    бизнес кампанията ( преди 6 години )
    Стана ясно, че дизелът ако е след евро 4 и се поддържа, не е по-зле от бензина. Печки на брекети и дърва се ползват масово, те замърсяват въздуха много повече.
  • #18
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Анонимнико аз не карам дизел - карам си чист бензин не на газ и не пестя! Ама електрическите ви простотии и лъжите ви не понасям!!! Толкова глупост ми идва в повече!!!
  • #17
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Истина ( преди 6 години )
    Защо не пишете за въглеродния диокис? да кажете че ако посадят с дървета континент като северна америка ще покрие нуждите на планетата едва на 10%... скоро не само че няма да се интерувате от праховите частици ами и да искате да дишате тях няма да можеше защото няма да има достатъчно кислород за тялото ви!продължавайте да купувате бензинови автомобили!