IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Причините са старите трошки, спадът в продажбите, "по-мръсните" бензинови двигатели и увеличеният пазарен дял на SUV

Без дизел - въздухът още по-мръсен

След години на спад нивото на вредни емесии, изхвърляни от произведените в Европа автомобили, отново започват да се покачват, а анализаторите обвиняват за това демонизацията на дизела. За първи път от 10 г. емисиите на СО2 са спрели да се понижават.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Увеличението през 2017 г. е със скромните 0,3 гр/км, което означава, че средно една нова кола е изхвърлила в амтосферата 118,1 гр/км въглероден диоксид, в сравнение със 117,8 гр/км през 2016. Това обаче все още е крачка в погрешната посока, особено като се има предвид, че европейските автомобилни производители се ангажираха да постигнат нива от едва 95 гр/км въглероден диоксид до 2021 г. Това едва ли ще е трудно постижимо, защото се предвижат огромни глоби за брандовете, които не успеят да постигнат нормата.

JATO Dynamics, която направи това проучване, обвинява спада в купуването на дизелови автомобили за увеличаването на CO2. Средно дизелите отделят 15-20% по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите автомобили. Миналата година усредненият показател за дизела бе 117,9 гр/км, а за бензина - 123,4 гр/км, или с 5,5 гр/км повече.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Данните на JATO показват, че продажбите на дизелови коли са спаднали с 7,9% през миналата година, като пазарният им дял е намалял до 43,8%. През 2011 г. той бе 55%. Според автомобилните производители отказването от дизела е много погрешно, защото причината за проблемите с качеството на въздуха не са най-новите дизелови автомобили, отговарящи на еконормата Евро 6, а старите коли. Потребителите, смятат те, са насърчавани да се откажат от тези автомобили, които, по ирония на съдбата биха могли да помогнат за подобряване качеството на въздуха и намаляване емисиите на парниковите газове, от недобре информирани медии и явно сбъркани правителствени политики.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Постоянно нарастващата популярност на SUV също е фактор. Те са по-тежки и по-малко аеродинамични от обикновените автомобили, така че, по принцип, отделят повече CO2. Прибавете това към скока в търсенето на бензинови коли за значителното увеличаване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид (и пи-висока консумация на гориво за собствениците)...
Един пример, който дават от  JATO:  Ford Kuga с 1,5-литров TDCi двигател с мощност 120 к.с. изхвърля 115 гр/км въглероден диоксид, а Ford Focus със същия двигател - само 99 гр/км. А бензиновият 1,5-литров турбо алтернатива на този дизелов Kuga? Огромните 145 гр/км...

Анализаторите от JATO твърдят, че потенциалното покачване нивата на CO2 може дори да се ускори през следващите години. Средният дизелов автомобил е по-мощен от средния бензин - 142 срещу 123 к.с. Феновете на дизела, които решават да преминат към бензина и търсят сравними характеристики на автомобила, ще трябва да приемат още по-голямо увеличение на CO2, което може да доведе до покачване на вредните емисии в бъдеще.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Електрическите автомобили изглежда малко вероятно да помогнат в близко бъдеще. Техният пазарен дял нарасна от 3 до 5% през 2017 г., като тук се включват всички превозни средства на алтернативно гориво, включително хибриди. Пазарният дял на колите, задвижвани само на ток, остава незначителен.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Всичко това сочи към големи проблеми за производителите на автомобили, които искат да изпълнят ангажиментите си за емисиите на CO2 от 2021 г. в ЕС: въпреки че най-зелената марка,  Toyota, върви в правилната посока със средни стойности CO2 от 101/2 гр/км, по-големите брандове са доста по-далеч от целта. Средните стойности на Volkswagen са 119,6 гр/км, на Ford са 120,8 гр/км, а Mazda е на дъното сред 20-те най-големи марки в Европа със 131/2 гр/км. Всъщност, Mazda отчете най-голям среден скок ан извърлян въглероден диоксид миналата година от 3,5 гр/км.

А каква е глобата за автомобилните производители, които не успеят да покрият европейската директива от 95 гр/км? Тя е точно 95 евро за всеки грам въглероден диоксид над нормата на всеки продаден автомобил. Което за Volkswagen Group би означавало общо около 1,36 млрд. евро.

0 от 500
  • #9
    17 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Пак ли почнахте със старите партенка за дизела?!Пак ли онези които до сега ни убеждаваха колко са чисти нафтовите печки развързаха кесиите и започнаха да плащат за подобни "статии"!
  • #8
    5 rate up comment 16 rate down comment
    14/88 ( преди 6 години )
    Единственият начин е намаляв3ане на населението просто Европа е малък континент а е пренаселен.Предлагам понеже сме бели и сме повече хора от другите етноси да ги изб.ием всички араби не.ри и дръпнати под ножа.Бесене заливане и запалване с бензин набиване на кол режене на глави и тн методи ще помогнат!
  • #7
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    И преди някой да е писнал колко ще е бавна кола със подобен дизел ще кажа че последното БМВ 5-та серия с 2.0 190 коня прави 0-100 за 8 сек (с 4х4 и под 8). Ако това е бавно трябва да минете на Поршета (а там дизел дали има).
  • #6
    15 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Все пак да бъдем реалисти, колкото и лош да е дизела не мисля, че в близките 20 години ще успеем да го махнем изцяло. Според мен ще е успех да за това време да спрем леките коли дизел. За момента поне може да се въведат строг контрол и ограничения като например да се спрат извращения като 4-5 литров дизел за нещо различно от камион. Като искаш 400 коня ще си плащаш преиума на бензина. Да не кажа че повече от 2.0 - 2.5 л 150-180 коня дори за бусове трябва да се ограничи.
  • #5
    22 rate up comment 2 rate down comment
    none ( преди 6 години )
    Като излязат истинската консумация на гориво за всеки модел от есента на тази година по новата методика на изпитване на колите, нещата за някои производители ще загрубеят още повече с въпросните глоби. В момента няма модел на пазара в ЕС, в чиято спецификация да е оказан реален разход на гориво. Надявам се това да се промени с новите изисквания за замерване, за да стане ясно всеки един автомобил, колко реално харчи. След това, въпросната класация на производителите от статията ще се промени ...
  • #4
    29 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Пак старата песен на нов глас е запяха.До кога бе ден. Дори еврог.ейски?До кога ще лъжете и заблуждават за естествената съставка на въздуха дето е има от милиарди години и от която се хранят всички растения и без която няма да има живи растения и нас няма да ни има. Вече взе да писва тая пропаганда платена от същите онези, че добрите са чисти и даже монтираха измамни софтуери за емисиите, за да убедят колко са прави. Пълна забрана на съседите и това е!Стига с тези ЕврогЕйщини джен.дъри!
  • #3
    40 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ами тогава да збраним развъждането на крави като най-голям източник на въглероден диоксид. Ами тия 7 милиарда хрантутници, знаят ли защитниците на дизела колко СО2 бълват хората докато дишат. Освен това ако се спре обезлесяването и се обособят повече паркове из градовете този проблем ще се реши. Ясно е че противницте на дизел в Европа леко преекспонират ситуацията подпомагани от сензациите на журналята. Ама и защитниците на дизела се излагат с подобни статии
  • #2
    51 rate up comment 14 rate down comment
    Nevа ( преди 6 години )
    И аз това се зачудих, какво общо има замърсяването с CO2 и стремежът да се ограничи/спре използването на дизели, заради вредните прахови частици които отделят и отровните SOx и NOx? Поредната поръчкова и заблуждаваща статия!
  • #1
    63 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Заглавието за мръсния въздух а вътре се говори само за СО2. Кажете нещо за замърсяването а не за естествените съставки на въздуха участващи във фотосинтезата и явяващи се храна за растенията. Кажете за ФПЧ, за азотните окиси, няма ли инфо за тях. Аман от популистки изпълнения