Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Причините са старите трошки, спадът в продажбите, "по-мръсните" бензинови двигатели и увеличеният пазарен дял на SUV

Без дизел - въздухът още по-мръсен

След години на спад нивото на вредни емесии, изхвърляни от произведените в Европа автомобили, отново започват да се покачват, а анализаторите обвиняват за това демонизацията на дизела. За първи път от 10 г. емисиите на СО2 са спрели да се понижават.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Увеличението през 2017 г. е със скромните 0,3 гр/км, което означава, че средно една нова кола е изхвърлила в амтосферата 118,1 гр/км въглероден диоксид, в сравнение със 117,8 гр/км през 2016. Това обаче все още е крачка в погрешната посока, особено като се има предвид, че европейските автомобилни производители се ангажираха да постигнат нива от едва 95 гр/км въглероден диоксид до 2021 г. Това едва ли ще е трудно постижимо, защото се предвижат огромни глоби за брандовете, които не успеят да постигнат нормата.

JATO Dynamics, която направи това проучване, обвинява спада в купуването на дизелови автомобили за увеличаването на CO2. Средно дизелите отделят 15-20% по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите автомобили. Миналата година усредненият показател за дизела бе 117,9 гр/км, а за бензина - 123,4 гр/км, или с 5,5 гр/км повече.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Данните на JATO показват, че продажбите на дизелови коли са спаднали с 7,9% през миналата година, като пазарният им дял е намалял до 43,8%. През 2011 г. той бе 55%. Според автомобилните производители отказването от дизела е много погрешно, защото причината за проблемите с качеството на въздуха не са най-новите дизелови автомобили, отговарящи на еконормата Евро 6, а старите коли. Потребителите, смятат те, са насърчавани да се откажат от тези автомобили, които, по ирония на съдбата биха могли да помогнат за подобряване качеството на въздуха и намаляване емисиите на парниковите газове, от недобре информирани медии и явно сбъркани правителствени политики.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Постоянно нарастващата популярност на SUV също е фактор. Те са по-тежки и по-малко аеродинамични от обикновените автомобили, така че, по принцип, отделят повече CO2. Прибавете това към скока в търсенето на бензинови коли за значителното увеличаване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид (и пи-висока консумация на гориво за собствениците)...
Един пример, който дават от  JATO:  Ford Kuga с 1,5-литров TDCi двигател с мощност 120 к.с. изхвърля 115 гр/км въглероден диоксид, а Ford Focus със същия двигател - само 99 гр/км. А бензиновият 1,5-литров турбо алтернатива на този дизелов Kuga? Огромните 145 гр/км...

Анализаторите от JATO твърдят, че потенциалното покачване нивата на CO2 може дори да се ускори през следващите години. Средният дизелов автомобил е по-мощен от средния бензин - 142 срещу 123 к.с. Феновете на дизела, които решават да преминат към бензина и търсят сравними характеристики на автомобила, ще трябва да приемат още по-голямо увеличение на CO2, което може да доведе до покачване на вредните емисии в бъдеще.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Електрическите автомобили изглежда малко вероятно да помогнат в близко бъдеще. Техният пазарен дял нарасна от 3 до 5% през 2017 г., като тук се включват всички превозни средства на алтернативно гориво, включително хибриди. Пазарният дял на колите, задвижвани само на ток, остава незначителен.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Всичко това сочи към големи проблеми за производителите на автомобили, които искат да изпълнят ангажиментите си за емисиите на CO2 от 2021 г. в ЕС: въпреки че най-зелената марка,  Toyota, върви в правилната посока със средни стойности CO2 от 101/2 гр/км, по-големите брандове са доста по-далеч от целта. Средните стойности на Volkswagen са 119,6 гр/км, на Ford са 120,8 гр/км, а Mazda е на дъното сред 20-те най-големи марки в Европа със 131/2 гр/км. Всъщност, Mazda отчете най-голям среден скок ан извърлян въглероден диоксид миналата година от 3,5 гр/км.

А каква е глобата за автомобилните производители, които не успеят да покрият европейската директива от 95 гр/км? Тя е точно 95 евро за всеки грам въглероден диоксид над нормата на всеки продаден автомобил. Което за Volkswagen Group би означавало общо около 1,36 млрд. евро.

0 от 500
  • #29
    5 rate up comment 3 rate down comment
    до хибридния ( преди 11 месеца )
    Аурис може да гори градско 5/100 но ако го караш в градове като Нова Загора ...демек по големи села в София си твърдо на 9
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Е повишеното замърсяване е свързано с растящия брой електромобили ... предполагах че производството им е мръсно но не чак толкова че да се отрази толкова скоро
  • #27
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Тия дни бях по Европа. Повозих се в новия Приус. Разхода беше 6,2/100. Отвътре е пълен шит. Такива пластмаси и у Дачия няма.... В градове с далеч по леко градско от София Та гори около и под 4/100, ама друг път.
  • #26
    5 rate up comment 4 rate down comment
    хибридния ( преди 11 месеца )
    С Аурис хибрида в София в час пик 4-5/100. Когато не е час пик и под 4/100 падам. Просто няма такъв дизел, който да дава подобен разход. Колега с Пежо 308 хди 1,6 под 5,5/100 в София не пада. Карали сме по един след друг, когато ми е идвал на гости или аз съм му ходил и сме засичали. Въпреки, че колата му е по-малка с по-малък двигател и по-малка мощност разхода му е с около 1-1,5/100 литър повече от моя. Преди да си взема хибрида само дизели карах и добре знам колко харчат и какви проблеми имат
  • #25
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До кеффф ( преди 11 месеца )
    В София няма кола която да харчи 5 нафта. 6 и нещо прави Клио със същия мотор който уж ти прави 5. Предишния ми автомобил - 7 места, 2 литра дизел правеше 9 и половина в София. Сегашния седемместен 2 литров бензин прави 13 газ. С две думи - по евтино, по чисто, по тихо
  • #24
    2 rate up comment 14 rate down comment
    КЕФФФФФ ( преди 11 месеца )
    Адмирации за всички дизел хейтъри,купувайте си хибриди и тем подобни щурутии.Аз съм за.От как вдигате шумотевица че дизела щели да го забраняват и тем подобни глупости,стана по евтин от бензина.Съчетанието висок въртящ момент при ниски обороти и 850гр.въглеводород на литър,при 710 за бензина и 590 за газта,го правят най-ефектиното нещо правено някога.Особенно при каране в града.Докато газовите ву уредби градско под 13-14 трудно падат моя румънски кошник с френски дизел харчи 5! Кво ще кажете?
  • #23
    2 rate up comment 3 rate down comment
    FenIX ( преди 11 месеца )
    Батка май ти свършуха аргументите и мина към "комплиментите" :/ Не мисля да ти падам на нивото.
  • #22
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Георги Иванчев ( преди 11 месеца )
    Януари месец в големия студ през нощта в 03:30 минавам през Ломско шосе и няма почти никакви коли, a имаш чувството, че си в някое село въздуха е толкова мръсен и гаден за дишане, колкото в час-пик никога не е бил. Не мисля, че автомобилите са най-големият замърсител.
  • #21
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    До момента в който АЗ си плащам горивото, решавам на какво да карам АЗ. Когато долния 0лигофрен ми го плаща, ще карам на каквото той каже ... Карай си газовия котлон и дишай чистия въздух смърдящ на развалено зеле
  • #20
    14 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Оли, ното пуша, нито искат да ми пушат 0ли-г0-френи като теб с нафтовите си печки. И не е нужно да си еколог, за да мислиш за здравето си и за здравето на тези около теб. Напушените дизелови 0ли-г0-френи обаче няма как да го разберете. Важното е да пестите стотинки от крадената нафта, а това, че другите страдат и че здравето е безценно не го мислите. Ама как ще го мислите, като сте 0ли-г0-френи!!! Пълни 0ли-г0-френи!!! Факт!!!