IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като Румъния (ВИДЕО)

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Над 50 000 души посетиха най-големия в историята Софийски автомобилен салон преди официалното му закриване на 22 октомври. Изложението счупи рекордите и като площи, и като представени модели - над 300. Изобщо това бе подходящ финал на една силна година за местния автомобилен пазар. За първите девет месеца на 2017 продажбите на нови автомобили в България се увеличиха с цели 18 на сто - изпреварващ ръст на фона на данните за Европейския съюз като цяло.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Тазгодишното издание на Софийския автосалон мина при рекорден интерес. Фотография ОЛЕГ ПОПОВ

Най-забележителният факт от тазгодишния автосалон обаче е друг: за пръв път Асоциацията на автомобилните производители и вносители (ААП) постави директни искания към държавата за промени в политиката. Страната с най-стария автопарк в ЕС е сериозно застрашена да стане неофициалната автомобилна гробница на съюза, ако сегашната философия на властите да поощряват най-старите коли и да наказват собствениците на нови продължи. Дори съседна Румъния има радикално различна политика в тази област.

"Нашата позиция не се е променила", коментира Александър Миланов, председател на ААП и изпълнителен директор на BMW Group България. "Асоциацията ни, която е създадена още през 1993, винаги е имала за цел създаване на оптимални условия за търговия и ремонт на автомобили, създаване на равни условия и еднакъв контрол за всички участници. С времето обаче се натрупват и резултатите от липсата на регулация в минали години, а и някои тенденции, диктувани от потребителското търсене. Ако погледнем днес автомобилния парк на България, той е изключително стар. Автомобилите над 15 години доминират. Автомобилите под 5 години са по-малко от 5%. Това е различно не само в сравнение с развитите страни на Западна Европа, но и в сравнение със съседите ни в Централна и Източна Европа".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Александър Миланов, председател на ААП

Миланов е категоричен, че това може да се промени само с комплексен подход. "Не е правилно да се фокусираме само върху една мярка и да разчитаме, че тя ще промени изцяло посоката на развитие. Същевременно ние сме наясно, че българският държавен бюджет е лимитиран и в него има много важни приоритети".

Бюджетните ограничения и ниските доходи обаче не обясняват изцяло картината - особено ако имаме предвид опита на съседни страни като Румъния. "Ако днес трябва да сравним пазарите на нови автомобили в България и Румъния, нашият е около три и половина пъти по-малък. Но нивото на автомобили с електрическо или плъг-ин хибридно задвижване е 40 пъти по-ниско в България", отбелязва Миланов.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
 
Цяла върволица български правителства отхвърлят вземането на каквито и да било мерки, оправдавайки се със социални мотиви - че автомобилите трябва да са достъпни за всички. Но междувременно, поощрявайки с минимални данъци вноса на употребявани коли, държавата не се интересува ни най-малко точно колко замърсяват тези коли - а здравето в големите градове също е социален проблем, и то сериозен.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България

"Оказва се, че ние живеем в един изключително замърсен град", отбелязва Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България и член на управата на ААП. "И това важи не само за София, а и за другите ни големи градове, замърсени най-вече с фини прахови частици, които се изхвърлят от двигателите на старите ни автомобили. България е страната с най-стария автомобилен парк в Европа, средната възраст е 18 години. Трябва да направим нещо, за да се промени това. Един от начините е да се насърчава електрическото и хибридното задвижване. Ние имаме идея, която предложихме на държавата, да се създаде фонд, с който да се стимулират продажбите на такива автомобили. Нека не говорим за страни като Франция или Германия, но такъв фонд съществува дори в Румъния - покупката на електромобил се субсидира с 10 000 евро, а отделно се изкупува старата кола за 1200 евро. Така реално се стимулира подмяната на парка, а не, както е в България в момента, собствениците на нови автомобили да се "наказват" с три пъти по-висок данък от собствениците на стари".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Фактът, че всички останали страни в Евросъюза налагат рестрикции върху най-замърсяващите стари коли, а България ги облага с трийсетина лева годишно, създава предпоставки за истинско наводнение от трошки в следващите години, купени навън на безценица.

"Обсъждали сме го с министъра на околната среда г-н Димов, той ни подкрепя в това отношение", споделя Храбрин Иванчев. "Предложението на министерството е да се увеличи контролът при първа регистрация на нововнесените автомобили, така че да не могат да се внасят такива, които не отговорят на критериите. Но това не е достатъчно, защото ЕС е свободен пазар и ние не можем да забраним вноса на коли със сертификат Евро 3 и нагоре. Затова е нужно с данъчна политика да се направи така, че старите, замърсяващи автомобили - а те освен всичко не са и безопасни, заради което в България годишно по пътищата умират три пъти повече хора, отколкото в Европа - да бъдат неизгодни за употреба".

В България от години липсва фокус при определянето на размера на автомобилния данък, подчертава Александър Миланов. "Практически у нас има дискриминация към новия автомобил. Това е необходимо да отпадне, няма съмнение в това. Трябва да се помисли как да се създадат условия за покупка на нови автомобили, но без съществено да пострадат хората, които в момента не биха могли да си го позволят. Ако погледнем пазара в момента, няма по-изгодна покупка от тази на нов автомобил в България. И заради удължените гаранции, и заради по-ниските им цени в сравнение с другите европейски страни, и заради благоприятните финансови и лизингови условия... Ако човек направи една сметка, ще види, че за бюджета, който отделя за поддръжка на стария си автомобил с всичките му рискове, всъщност би могъл да си позволи и нов автомобил - може би не в същия сегмент, но със съвсем различни качества."
 

Тагове: bmw kia 2017
0 от 500
  • #18
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    карат се стари коли , защото е в пъти по -евтино!1 купуваш много евтино стара кола2.поддръжката на стара кола в квартални сервизи и част менте е в пъти по евтино3. данъците са в пъти по -ниски4. застраховките са в пъти по - нискитака като теглиш чертата , дори и да можеш да си позволиш нова кола се питаш защо да го правя ? защо да набивам едни хиляди лева за нещо което може да е в пъти по евтино да си возя *** !тук идва държавната регулация ! да имаш нова кола да ти е по-изгодно
  • #17
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Данъците са смешни. За тва е така. Под 1000 лева данък не трябва да има.
  • #16
    18 rate up comment 1 rate down comment
    бРЪМ ( преди 6 години )
    Е как защо?Колкото е по стара колата - толкова по нисък данък :)Колкото е по стара колата, толкова повече части втора употреба без да е ясен произхода ама ЕФТИНО.Колкото е по стара колата, толкова повече никакви грижи за нея, ама минаваш на технически преглед без проблеми - само в правилният пункт :)
  • #15
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тези драпат за пряко стимулиране, за да могат да продават с няколко хиляди надолу хибридните си БМВ-та. По този начин се изпуска фокуса, че данъчния модел от 80-те вече не е актуален. Защо не искат да се обвърже данъка с Евро показателя и СО2 емисиите? Защото не им е изгодно, понеже повечето си продават колите като товарни с 20лв. данък.
  • #14
    20 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Защото данъка, застраховката и всичко е по-евтино на 20 годишния дарак, а на нова кола дори и малка с ниски емисии всичко е много по-скъпо. Защото държавата ни е така направена... Бедни били българите, ами то всеки втори *** и м*нгал е с кола вече и псува, че има задръстване и не се диша... Набии данък на 20 годишните коли от по 500 евро и ще видите как до 2 години сме изчистили старите коли дето са над 15 год.
  • #13
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Бьце ( преди 6 години )
    Защото са такива законите. Кучето скача според тоягата. Не са виновни хората. Държавата стимулира стария внос! Щом данъкът на новата ми е 500 лв. а на старата 25 лв. кво да говорим. Застраховките също са жестоки....
  • #12
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Ммм ( преди 6 години )
    Докато не се промени мисленето и това,че по-добре нова нисък клас нова кола от колкото висок клас стара,а и данъците, навсякъде в белите държави новите са с нисък или минимален данък,а тук точно обратното за таралясници на по 15-20++ години 8-10лв. данък.Е затова ще сме клоаката на Европа.
  • #11
    11 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Защото нямат пари
  • #10
    15 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Прос/т народ е обречен на прос/то съществуване.
  • #9
    12 rate up comment 5 rate down comment
    един българин ( преди 6 години )
    колата ми е стара и е точно 10% от дохода ми познат милионер в германия кара винаги нов фолксваген пасат и това не е зашото не може да си купи бмв или мерцедес.на нашия пазар реални отстъпки за нови коли няма.сервиза им е откровено некадърен и скъп.защо да си пилея и без това скромните средства ?