IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като Румъния (ВИДЕО)

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Над 50 000 души посетиха най-големия в историята Софийски автомобилен салон преди официалното му закриване на 22 октомври. Изложението счупи рекордите и като площи, и като представени модели - над 300. Изобщо това бе подходящ финал на една силна година за местния автомобилен пазар. За първите девет месеца на 2017 продажбите на нови автомобили в България се увеличиха с цели 18 на сто - изпреварващ ръст на фона на данните за Европейския съюз като цяло.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Тазгодишното издание на Софийския автосалон мина при рекорден интерес. Фотография ОЛЕГ ПОПОВ

Най-забележителният факт от тазгодишния автосалон обаче е друг: за пръв път Асоциацията на автомобилните производители и вносители (ААП) постави директни искания към държавата за промени в политиката. Страната с най-стария автопарк в ЕС е сериозно застрашена да стане неофициалната автомобилна гробница на съюза, ако сегашната философия на властите да поощряват най-старите коли и да наказват собствениците на нови продължи. Дори съседна Румъния има радикално различна политика в тази област.

"Нашата позиция не се е променила", коментира Александър Миланов, председател на ААП и изпълнителен директор на BMW Group България. "Асоциацията ни, която е създадена още през 1993, винаги е имала за цел създаване на оптимални условия за търговия и ремонт на автомобили, създаване на равни условия и еднакъв контрол за всички участници. С времето обаче се натрупват и резултатите от липсата на регулация в минали години, а и някои тенденции, диктувани от потребителското търсене. Ако погледнем днес автомобилния парк на България, той е изключително стар. Автомобилите над 15 години доминират. Автомобилите под 5 години са по-малко от 5%. Това е различно не само в сравнение с развитите страни на Западна Европа, но и в сравнение със съседите ни в Централна и Източна Европа".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Александър Миланов, председател на ААП

Миланов е категоричен, че това може да се промени само с комплексен подход. "Не е правилно да се фокусираме само върху една мярка и да разчитаме, че тя ще промени изцяло посоката на развитие. Същевременно ние сме наясно, че българският държавен бюджет е лимитиран и в него има много важни приоритети".

Бюджетните ограничения и ниските доходи обаче не обясняват изцяло картината - особено ако имаме предвид опита на съседни страни като Румъния. "Ако днес трябва да сравним пазарите на нови автомобили в България и Румъния, нашият е около три и половина пъти по-малък. Но нивото на автомобили с електрическо или плъг-ин хибридно задвижване е 40 пъти по-ниско в България", отбелязва Миланов.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
 
Цяла върволица български правителства отхвърлят вземането на каквито и да било мерки, оправдавайки се със социални мотиви - че автомобилите трябва да са достъпни за всички. Но междувременно, поощрявайки с минимални данъци вноса на употребявани коли, държавата не се интересува ни най-малко точно колко замърсяват тези коли - а здравето в големите градове също е социален проблем, и то сериозен.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България

"Оказва се, че ние живеем в един изключително замърсен град", отбелязва Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България и член на управата на ААП. "И това важи не само за София, а и за другите ни големи градове, замърсени най-вече с фини прахови частици, които се изхвърлят от двигателите на старите ни автомобили. България е страната с най-стария автомобилен парк в Европа, средната възраст е 18 години. Трябва да направим нещо, за да се промени това. Един от начините е да се насърчава електрическото и хибридното задвижване. Ние имаме идея, която предложихме на държавата, да се създаде фонд, с който да се стимулират продажбите на такива автомобили. Нека не говорим за страни като Франция или Германия, но такъв фонд съществува дори в Румъния - покупката на електромобил се субсидира с 10 000 евро, а отделно се изкупува старата кола за 1200 евро. Така реално се стимулира подмяната на парка, а не, както е в България в момента, собствениците на нови автомобили да се "наказват" с три пъти по-висок данък от собствениците на стари".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Фактът, че всички останали страни в Евросъюза налагат рестрикции върху най-замърсяващите стари коли, а България ги облага с трийсетина лева годишно, създава предпоставки за истинско наводнение от трошки в следващите години, купени навън на безценица.

"Обсъждали сме го с министъра на околната среда г-н Димов, той ни подкрепя в това отношение", споделя Храбрин Иванчев. "Предложението на министерството е да се увеличи контролът при първа регистрация на нововнесените автомобили, така че да не могат да се внасят такива, които не отговорят на критериите. Но това не е достатъчно, защото ЕС е свободен пазар и ние не можем да забраним вноса на коли със сертификат Евро 3 и нагоре. Затова е нужно с данъчна политика да се направи така, че старите, замърсяващи автомобили - а те освен всичко не са и безопасни, заради което в България годишно по пътищата умират три пъти повече хора, отколкото в Европа - да бъдат неизгодни за употреба".

В България от години липсва фокус при определянето на размера на автомобилния данък, подчертава Александър Миланов. "Практически у нас има дискриминация към новия автомобил. Това е необходимо да отпадне, няма съмнение в това. Трябва да се помисли как да се създадат условия за покупка на нови автомобили, но без съществено да пострадат хората, които в момента не биха могли да си го позволят. Ако погледнем пазара в момента, няма по-изгодна покупка от тази на нов автомобил в България. И заради удължените гаранции, и заради по-ниските им цени в сравнение с другите европейски страни, и заради благоприятните финансови и лизингови условия... Ако човек направи една сметка, ще види, че за бюджета, който отделя за поддръжка на стария си автомобил с всичките му рискове, всъщност би могъл да си позволи и нов автомобил - може би не в същия сегмент, но със съвсем различни качества."
 

Тагове: bmw kia 2017
0 от 500
  • #38
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Koko ( преди 6 години )
    Сичко до 2-3 бона ново, ама кола не, това е идеята.
  • #37
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Отговорът на този въпрос е простичък - Щот сме мазохисти! ...и търпим престъпници!!
  • #36
    11 rate up comment 20 rate down comment
    Предпочитам .. ( преди 6 години )
    .. стар Мерцедес, БМВ, Опел та даже и VW или Тойота отколкото *** като ново рено или дърво като дачия!
  • #35
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Баце ( преди 6 години )
    Има и още нещо, българинът е прагматичен. Новите коли у нас са относително скъпи, в смисъл сравними с цената на едно жилище. И вместо да вземам кредит за кола, която води до разходи и обезценяване, вземаме кредит за жилище, което пускаме под наем и то се самоизплаща. Я теглете чертата накрая кое е по-изгодно. Естествено да предпочета инвестицията пред прахосничеството и да пълня гушата на дилърите на нови коли.
  • #34
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Един там ( преди 6 години )
    Всъщност НИКОЙ от тия, по-горе, не го е еня за екология, природа или каквото и да било, освен ПАРИ (в случая продажби)Ако може, ще ни убеждават, че ТРЯБВА да сменям колата си, всяка година.А отговорът на (не много умният) въпроса ЕКараме стари коли, защото ТОЛКОВА можем да си позволим. И в това НЯМА НИЩО ЛОШО.Стига колата да се поддържа в изправност.Другото е просто ламтене за пари.
  • #33
    15 rate up comment 5 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 6 години )
    Добре де, как човек да отиде и да даде Х сума пари за нова Дачиа или Рено да речем, като за същите пари, може да си купи 2-3 годишни ФВ, Тойота, Опел, Мазда, Хонда, Форд, Нисан и т.н. ?В повечето случаи, марките които изброих, правят в пъти "по-коли" от първите две. А е ясно, че малък процент от българите, могат да си позволят чисто нов Голф, Фокус, Аурис, Сивик или Пулсар. И не, който живее в София, да не си мисли, че става. София не е цяла България.
  • #32
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Крайно глупава статия ДА ДОХОДИТЕ СА!!! Не снам списвача ходил ли е в Румъния, но техните доходи са двойни на нашите! дори минимлната им заплата е със 1/3 по-висока от нашата, а това е точно лизинга за една кола от сегмент Б!!! Все едно някой иска да кара трошляци и го прави нарочно! Писна ми от откровено *** пропаганди!
  • #31
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Въпросът е сложен ( преди 6 години )
    Общо взето трагедия.Старичките премиуми не си заслужават защото са потрошени от каране а и без това са си капризни, а по-обикновените марки не си заслужават високите цени просто защото са си по-обикновени и няма защо да струват толкова.Реално поглднато за разумен човек дори и да има пари защо да ги дава за кола като знае как се изкарват пък и може да се купи нещо далеч по-разумно?Има апартаменти по морето за 40000лв.Защо да ги даваш за кола?Вили в по-бедните райотни за по 30 000лв!Да ти...колата
  • #30
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Въпросът е сложен ( преди 6 години )
    Примерите ми бяха с БМВ,Фолксваген и Ауди, но не мислете, че имам нещо против тези марки.Споменах и Хонда - чудесна марка.Акорд 2008г - 18000 лв!?И това не за Type S а за някакъв дръгел с най-слабия мотор и платнени седалки.И сега пак за БМВ Е60 2004-2006г има обяви за 20 000лв.Ама с кожа(вече на нищо не мяза) и навигация(напече я слънцето и нищо не се вижда.Абе ало това е на 400 000км(най-малко).Ама ей на,*** го предпочита пред Мазда 6(примерно)А БМВ 5 ГТ?Супер, ама 35000 за смазано от каране
  • #29
    7 rate up comment 6 rate down comment
    до Русия ( преди 6 години )
    Пък в Русия минималната заплата е 52% по-ниска от тази у нас.Догодина разликата ще е още по-голяма.