IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като Румъния (ВИДЕО)

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Над 50 000 души посетиха най-големия в историята Софийски автомобилен салон преди официалното му закриване на 22 октомври. Изложението счупи рекордите и като площи, и като представени модели - над 300. Изобщо това бе подходящ финал на една силна година за местния автомобилен пазар. За първите девет месеца на 2017 продажбите на нови автомобили в България се увеличиха с цели 18 на сто - изпреварващ ръст на фона на данните за Европейския съюз като цяло.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Тазгодишното издание на Софийския автосалон мина при рекорден интерес. Фотография ОЛЕГ ПОПОВ

Най-забележителният факт от тазгодишния автосалон обаче е друг: за пръв път Асоциацията на автомобилните производители и вносители (ААП) постави директни искания към държавата за промени в политиката. Страната с най-стария автопарк в ЕС е сериозно застрашена да стане неофициалната автомобилна гробница на съюза, ако сегашната философия на властите да поощряват най-старите коли и да наказват собствениците на нови продължи. Дори съседна Румъния има радикално различна политика в тази област.

"Нашата позиция не се е променила", коментира Александър Миланов, председател на ААП и изпълнителен директор на BMW Group България. "Асоциацията ни, която е създадена още през 1993, винаги е имала за цел създаване на оптимални условия за търговия и ремонт на автомобили, създаване на равни условия и еднакъв контрол за всички участници. С времето обаче се натрупват и резултатите от липсата на регулация в минали години, а и някои тенденции, диктувани от потребителското търсене. Ако погледнем днес автомобилния парк на България, той е изключително стар. Автомобилите над 15 години доминират. Автомобилите под 5 години са по-малко от 5%. Това е различно не само в сравнение с развитите страни на Западна Европа, но и в сравнение със съседите ни в Централна и Източна Европа".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Александър Миланов, председател на ААП

Миланов е категоричен, че това може да се промени само с комплексен подход. "Не е правилно да се фокусираме само върху една мярка и да разчитаме, че тя ще промени изцяло посоката на развитие. Същевременно ние сме наясно, че българският държавен бюджет е лимитиран и в него има много важни приоритети".

Бюджетните ограничения и ниските доходи обаче не обясняват изцяло картината - особено ако имаме предвид опита на съседни страни като Румъния. "Ако днес трябва да сравним пазарите на нови автомобили в България и Румъния, нашият е около три и половина пъти по-малък. Но нивото на автомобили с електрическо или плъг-ин хибридно задвижване е 40 пъти по-ниско в България", отбелязва Миланов.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
 
Цяла върволица български правителства отхвърлят вземането на каквито и да било мерки, оправдавайки се със социални мотиви - че автомобилите трябва да са достъпни за всички. Но междувременно, поощрявайки с минимални данъци вноса на употребявани коли, държавата не се интересува ни най-малко точно колко замърсяват тези коли - а здравето в големите градове също е социален проблем, и то сериозен.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България

"Оказва се, че ние живеем в един изключително замърсен град", отбелязва Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България и член на управата на ААП. "И това важи не само за София, а и за другите ни големи градове, замърсени най-вече с фини прахови частици, които се изхвърлят от двигателите на старите ни автомобили. България е страната с най-стария автомобилен парк в Европа, средната възраст е 18 години. Трябва да направим нещо, за да се промени това. Един от начините е да се насърчава електрическото и хибридното задвижване. Ние имаме идея, която предложихме на държавата, да се създаде фонд, с който да се стимулират продажбите на такива автомобили. Нека не говорим за страни като Франция или Германия, но такъв фонд съществува дори в Румъния - покупката на електромобил се субсидира с 10 000 евро, а отделно се изкупува старата кола за 1200 евро. Така реално се стимулира подмяната на парка, а не, както е в България в момента, собствениците на нови автомобили да се "наказват" с три пъти по-висок данък от собствениците на стари".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Фактът, че всички останали страни в Евросъюза налагат рестрикции върху най-замърсяващите стари коли, а България ги облага с трийсетина лева годишно, създава предпоставки за истинско наводнение от трошки в следващите години, купени навън на безценица.

"Обсъждали сме го с министъра на околната среда г-н Димов, той ни подкрепя в това отношение", споделя Храбрин Иванчев. "Предложението на министерството е да се увеличи контролът при първа регистрация на нововнесените автомобили, така че да не могат да се внасят такива, които не отговорят на критериите. Но това не е достатъчно, защото ЕС е свободен пазар и ние не можем да забраним вноса на коли със сертификат Евро 3 и нагоре. Затова е нужно с данъчна политика да се направи така, че старите, замърсяващи автомобили - а те освен всичко не са и безопасни, заради което в България годишно по пътищата умират три пъти повече хора, отколкото в Европа - да бъдат неизгодни за употреба".

В България от години липсва фокус при определянето на размера на автомобилния данък, подчертава Александър Миланов. "Практически у нас има дискриминация към новия автомобил. Това е необходимо да отпадне, няма съмнение в това. Трябва да се помисли как да се създадат условия за покупка на нови автомобили, но без съществено да пострадат хората, които в момента не биха могли да си го позволят. Ако погледнем пазара в момента, няма по-изгодна покупка от тази на нов автомобил в България. И заради удължените гаранции, и заради по-ниските им цени в сравнение с другите европейски страни, и заради благоприятните финансови и лизингови условия... Ако човек направи една сметка, ще види, че за бюджета, който отделя за поддръжка на стария си автомобил с всичките му рискове, всъщност би могъл да си позволи и нов автомобил - може би не в същия сегмент, но със съвсем различни качества."
 

Тагове: bmw kia 2017
0 от 500
  • #48
    7 rate up comment 6 rate down comment
    ..... ( преди 6 години )
    Бедни сме....
  • #47
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "И вместо да вземам кредит за кола, която води до разходи и обезценяване, вземаме кредит за жилище, което пускаме под наем и то се самоизплаща."И какво става, в момента в който не може да го дадеш под наем. Защото има и такива моменти. Почва да генерира загуби. Имам приятел с такъв, вече 2г седи празен. Отделно при даване под наем се налагат и чести ремонти, отново се наливат пари, в много случаи немалко. Това не означава, че принципно не си прав, но истината е някъде по средата.
  • #46
    20 rate up comment 7 rate down comment
    Божо ( преди 6 години )
    Пак една и съща мантра - замърсяване, замърсяване...А че повечето стари коли са на газ и замърсяват много по-малко (почти никак) в сравнение с новите дизелови джипове на мутраците, никой не споменава.
  • #45
    24 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ако изключим София, и приспаднем всички данъци средната заплата в България е около 350-400 лева. По толкова изкарват 80% от нормалните хора в провинцията. Е как с тавава заплата хората да си позволят нови коли?? Те със голям зор си купуват 10-15 годишна кола. Често я вземат на изплащане или със кредит от банка.Доходите са единствения фактор. Другото са глупости и измислици!
  • #44
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като РумънияЪъъъ к'во?Я дай да видим заплатите в Румъния бе ***.
  • #43
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Скоро бях за първи път в Беларус, и противно на очакванията ми, както автопарка, така и инфраструктурата бяха практически нови. Поне в столицата им не видях кола на повече от 10 год. За конските каруци няма да говорим, че нее по темата ...
  • #42
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Миналата седмица бях по работа в Беларус, където стъпвам за първи път. Очаквах да видя бедност в страната, която даже ние българите считаме за недемократична и изостанала.Нищо подобно ! Никъде не видях ( нито една, вярвайте ми ) стара кола, каквато и да е! Колите в Беларус са в голямата си част практически нови !
  • #41
    17 rate up comment 6 rate down comment
    сложно и трудно ( преди 6 години )
    Всеки ден ходя на работа на 20км от къщи - няма рейс, няма влак, с колело не става. Айде кола.Жената работи до късно, някой път до 22 вечерта, 8 км са ама как се минават без кола. Единият ми син се изнесе на квартира в града, ама не го виждам как ще мине без кола (сега кара колело) - сигурно ще си купи нещо. Да не казвам какъв страх берем за него. И остана малкия ми син - аз го возя до училище и го вземам вечер от школата. Ако имаше как и той щеше да кара. ДОХОДИТЕ СА МАЛКО, ДОХОДИТЕ!
  • #40
    28 rate up comment 3 rate down comment
    Край ( преди 6 години )
    В България на 1000 души се падат повече коли отколкото в Унгария, Словакия и Чехия. НО са стари. Това е защото тук реално няма технически прегледи и можеш да паркираш по тротоари и градинки. В нормалните страни не е така.Някой знае ли кола върната от преглед?
  • #39
    28 rate up comment 3 rate down comment
    Край ( преди 6 години )
    Статистика: средна възраст на автопарка България 20г, Полша - 17г., Латвия и Литва - 16 г, Румъния - 15 г, Унгария, Чехия - 14г. Брой на коли на 1000 души България-510, Румъния 308,В Унгария - 377, Латвия и Хърватия - по 390, Словакия - 438.Извода е че в България колите са МНОГО НО СТАРИ. И това е така щото не сме толкова бедни колкото прости.