IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Ниските доходи не са никакво обяснение, ако се съди по страни като Румъния (ВИДЕО)

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Над 50 000 души посетиха най-големия в историята Софийски автомобилен салон преди официалното му закриване на 22 октомври. Изложението счупи рекордите и като площи, и като представени модели - над 300. Изобщо това бе подходящ финал на една силна година за местния автомобилен пазар. За първите девет месеца на 2017 продажбите на нови автомобили в България се увеличиха с цели 18 на сто - изпреварващ ръст на фона на данните за Европейския съюз като цяло.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Тазгодишното издание на Софийския автосалон мина при рекорден интерес. Фотография ОЛЕГ ПОПОВ

Най-забележителният факт от тазгодишния автосалон обаче е друг: за пръв път Асоциацията на автомобилните производители и вносители (ААП) постави директни искания към държавата за промени в политиката. Страната с най-стария автопарк в ЕС е сериозно застрашена да стане неофициалната автомобилна гробница на съюза, ако сегашната философия на властите да поощряват най-старите коли и да наказват собствениците на нови продължи. Дори съседна Румъния има радикално различна политика в тази област.

"Нашата позиция не се е променила", коментира Александър Миланов, председател на ААП и изпълнителен директор на BMW Group България. "Асоциацията ни, която е създадена още през 1993, винаги е имала за цел създаване на оптимални условия за търговия и ремонт на автомобили, създаване на равни условия и еднакъв контрол за всички участници. С времето обаче се натрупват и резултатите от липсата на регулация в минали години, а и някои тенденции, диктувани от потребителското търсене. Ако погледнем днес автомобилния парк на България, той е изключително стар. Автомобилите над 15 години доминират. Автомобилите под 5 години са по-малко от 5%. Това е различно не само в сравнение с развитите страни на Западна Европа, но и в сравнение със съседите ни в Централна и Източна Европа".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Александър Миланов, председател на ААП

Миланов е категоричен, че това може да се промени само с комплексен подход. "Не е правилно да се фокусираме само върху една мярка и да разчитаме, че тя ще промени изцяло посоката на развитие. Същевременно ние сме наясно, че българският държавен бюджет е лимитиран и в него има много важни приоритети".

Бюджетните ограничения и ниските доходи обаче не обясняват изцяло картината - особено ако имаме предвид опита на съседни страни като Румъния. "Ако днес трябва да сравним пазарите на нови автомобили в България и Румъния, нашият е около три и половина пъти по-малък. Но нивото на автомобили с електрическо или плъг-ин хибридно задвижване е 40 пъти по-ниско в България", отбелязва Миланов.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
 
Цяла върволица български правителства отхвърлят вземането на каквито и да било мерки, оправдавайки се със социални мотиви - че автомобилите трябва да са достъпни за всички. Но междувременно, поощрявайки с минимални данъци вноса на употребявани коли, държавата не се интересува ни най-малко точно колко замърсяват тези коли - а здравето в големите градове също е социален проблем, и то сериозен.

Защо българите карат най-старите коли в Европа?
Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България

"Оказва се, че ние живеем в един изключително замърсен град", отбелязва Храбрин Иванчев, изпълнителен директор на Kia Motors България и член на управата на ААП. "И това важи не само за София, а и за другите ни големи градове, замърсени най-вече с фини прахови частици, които се изхвърлят от двигателите на старите ни автомобили. България е страната с най-стария автомобилен парк в Европа, средната възраст е 18 години. Трябва да направим нещо, за да се промени това. Един от начините е да се насърчава електрическото и хибридното задвижване. Ние имаме идея, която предложихме на държавата, да се създаде фонд, с който да се стимулират продажбите на такива автомобили. Нека не говорим за страни като Франция или Германия, но такъв фонд съществува дори в Румъния - покупката на електромобил се субсидира с 10 000 евро, а отделно се изкупува старата кола за 1200 евро. Така реално се стимулира подмяната на парка, а не, както е в България в момента, собствениците на нови автомобили да се "наказват" с три пъти по-висок данък от собствениците на стари".

Защо българите карат най-старите коли в Европа?

Фактът, че всички останали страни в Евросъюза налагат рестрикции върху най-замърсяващите стари коли, а България ги облага с трийсетина лева годишно, създава предпоставки за истинско наводнение от трошки в следващите години, купени навън на безценица.

"Обсъждали сме го с министъра на околната среда г-н Димов, той ни подкрепя в това отношение", споделя Храбрин Иванчев. "Предложението на министерството е да се увеличи контролът при първа регистрация на нововнесените автомобили, така че да не могат да се внасят такива, които не отговорят на критериите. Но това не е достатъчно, защото ЕС е свободен пазар и ние не можем да забраним вноса на коли със сертификат Евро 3 и нагоре. Затова е нужно с данъчна политика да се направи така, че старите, замърсяващи автомобили - а те освен всичко не са и безопасни, заради което в България годишно по пътищата умират три пъти повече хора, отколкото в Европа - да бъдат неизгодни за употреба".

В България от години липсва фокус при определянето на размера на автомобилния данък, подчертава Александър Миланов. "Практически у нас има дискриминация към новия автомобил. Това е необходимо да отпадне, няма съмнение в това. Трябва да се помисли как да се създадат условия за покупка на нови автомобили, но без съществено да пострадат хората, които в момента не биха могли да си го позволят. Ако погледнем пазара в момента, няма по-изгодна покупка от тази на нов автомобил в България. И заради удължените гаранции, и заради по-ниските им цени в сравнение с другите европейски страни, и заради благоприятните финансови и лизингови условия... Ако човек направи една сметка, ще види, че за бюджета, който отделя за поддръжка на стария си автомобил с всичките му рискове, всъщност би могъл да си позволи и нов автомобил - може би не в същия сегмент, но със съвсем различни качества."
 

Тагове: bmw kia 2017
0 от 500
  • #58
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Divlupo ( преди 6 години )
    Отиди да кажеш на някой който кара 15 годишна бангия - премиум перфектна- кой си продав а"перфектната" кола бе заблуден,ама едната марка отпред да го топли!
  • #57
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Русия ( преди 6 години )
    Руснаците купуват 3 пъти повече нови коли на човек от населението от нас, така както са в криза сега.И най-продаваният модел не е Дацийката, а е Киа Рио.
  • #56
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Край ( преди 6 години )
    В България има повече коли на 1000 души от Дания, Финландия, Унгария, Словакия, Хърватия НО колите ни са вехти. Това е щото властта позволява по улиците да се търкаля откровена скрап. Срещу 500 евра вече си моторизиран и понеже е по-евтино от градски транспорт улиците се задръстиха с бангии. Всички държави по-горе са в пъти по-богати обаче да имаш кола там е скъпо и естествено колите там са нови.
  • #55
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Скрунджо ( преди 6 години )
    Докато са далаверски, ще карам стари бънгии. Може да имам късмет, но за повече от 200000 км не съм имал проблем с таралясниците.Ако ме принудят - ще карам ново, за момента не виждам смисъл да бъркам дълбоко в джобовете. Но не вярвам да направят данъка за брички 1000 лв.
  • #54
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    И аз искам 3-4год.премиум пред нова кола нисък клас.
  • #53
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Мутрите и главната мутра, които ни управляват, нямат сметка да караме нови коли.Защо да даваме много пари за нова кола, като тези пари могат да ни ги вземат по друг начин и под друга форма. Толкова е елементарна схемата, че няма на къде. проблемът е, че сме мутренска държава с мутра начело, която дерибейства и всички сме в калта заради него. Всички ни се смеят за слугинажа в който сме се превърнали. Който ни свирне и ние, като пале търчим да му оближем обувките. Вече даже не сме и държава...
  • #52
    4 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Новите коли като цяло са ***! По добре стара кола от доказан модел и марка. Примерно Land Cruiser 70 или Мерцедес W140.Тия коли са вечни! Не са като новите пластмасови съпонерки които като им изтече гаранцията и директно отиват за скрап.
  • #51
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Мерцедеса на 3тата година ще е 30к лв, колкото дървената Корола. Пробег около 120-150к. И няма нищо вярно за изброените от теб неща. А ти какво смяташ си е меродавно за теб, не че аз също не си взех кола за 55к нова, вместо "премиум" на 3-4 години
  • #50
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Nikoy ( преди 6 години )
    Аз пък предпочитам нов Дъстър 1.6 с фабрична газ за 28 500 лв
  • #49
    14 rate up comment 7 rate down comment
    Alex ( преди 6 години )
    Няма как Мерцедес це клас, който струва нов над 75 000 лева, на 10 г да струва 13 000 лв, да е на 160 000 км и да е перфектен, въпреки че изглежда безупречно. Смятам че е по-добре нова Корола за 30 000 лв отколкото такъв Мерцедес, който е на над 350 000 км. иска подръжка и смяна на накладки, дискове, съединител (или масло в автомата), рециклиране на алтернатора, хидравликата и т.н.