Все повече шофьори напоследък залагат на автоматична скоростна кутия при избора си на автомобил. Това е един от най-важните агрегати в колата и за нея трябва да се полагат грижи, за да може тя по-дълго време да служи безпроблемно на собственика. За да стане това, е нужно да се спазват няколко прости правила. Те удължават живота на трансмисията и намаляват разходите по нейния ремонт.
Много специалисти са на мнение, че единственият начин за предпазване на автоматика от повреди, е редовната смяна на маслото в него. Някои дори препоръчват, то да се сменя на всеки 30 000 км пробет. Разбира се, това е отличен съвет, но няма да помогне особено, ако собственикът на автомобила не спазва още няколко правила.
Първото от тях е – преди тръгване автоматичата скоростна кутия трябва да загрее. Така маслото в нея ще достигне и ще започне правилно да циркулира в хидротрансформатора. Студеното и гъсто масло не може да осигури качествено смазване на подвижните елементи от трансмисията. Затова нещата са прости – стартира се двигателя, автоматикът се включва на позиция „D”, а спирачката се държи натисната. Около 3 минути са напълно достатъчни.
Освен това, не трябва при всяко спиране на светофара, лостът за скоростите да се премества в неутрално положение („N”). Излишните превключвания не са от полза на нито един механизъм, не само на скоростната кутия. Както не е полза и рязкото тръгване – с натискане на педала докрай. В този случай съединителят ще пробуксува, а това съкращава неговия живот и съответно този на кутията.
Автоматикът не обича и прегравяне, въпреки че в стандартни условия това много трудно може да бъде избегнато. Все пак има начини за намаляване на щетите. Трябва да се избягват големите натоварвания при движение по пясък или лед. Същото важи и за тегленето на друг автомобил, особено ако той е по-тежък и с по-големи размери. От подобни издевателства трансмисията няма да умре, но нейните части, особено съединителите може да излязат от строя. А понякога те не могат да се ремонтират и се налага замяна на скоростна кутия.
За да се запази живота на автоматика, трябва да се отказва и тегленето от друг автомобил, ако по някаква причина двигателят е отказал. Причината отново е в смазването на компонентите на трансмисията, което няма как да бъде осигурено, ако моторът не е стартиран. Някои производители разрешават теглена на кола с автоматик при скорост до 25-30 км и на разстояние до 25-30 км, но това не е добра идея, тъй като подобни условия трудно могат да бъдат спазени. Затова стигането до сервиза трябва да става със специализиран превез. Така ще бъде предпазена скоростната кутия и съответно разходите по ремонта ще бъдат по-малки.
Снимки: Autonews