IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Внимание с тези коли на старо

Проверете добре автомобилите с такива системи, преди да ги купите

Внимание с тези коли на старо

Купуването на автомобил втора ръка винаги нос рискове. Ясно е, че при колите на старо има далеч по-голяма опасност от повреди. От такива никой не е застрахован. Разбира се, това не означава, че непременно ще се стигне до авария, но пък е препоръчително да се внимава при избора. Както и да се залага на задължителна диагностика на колата преди нейното закупуване. Ето 8 технически решения, които могат да доведат до проблеми при колите на старо.

Преселективна скоростна кутия
Внимание с тези коли на старо

Най-големите привърженици на автоматичните скоростни кутии с предварително избиране на предавката са концерните VAG и Ford. При Volkswagen се предлага добре познатата DSG (или S-tronic при Audi). Първите DSG кутии работеха с маслен съединител, като често техният електронен управляващ блок дефектираше. Това се отнася най-вече за страните, където зимата продължава по-дълго и е по-мразовита, тъй като този тип трансмисии не обичат студа.

При 7-степенната DSG се появиха и допълнителни проблеми с триенето, което води до по-бързо износване. Те се забелязват и при първите модели на Ford с тяхната трансмисия Powershift, но там са доста по-малко на брой. Освен студеното време, проблем се оказва и придвижването в задръствания.

През 2010 DSG трансмисията с 6 предавки бе модернизирана и това я направи значително по-надеждна. Това се отнася и за тази със 7 предавки, която вече разполага с два сухи съединители.

Във всички случаи обаче преди да се купи автомобил с такава скоростна кутия, трябва да се направи щателна проверка, иначе ремонтът ще струва прекалено много. С подобни трансмисии вече се предлагат и моделите на Kia и Hyundai, като при тях ключовият компонент носи името DCT. За нейната надеждност обаче все още е рано да се говори, тъй като излезе на пазара твърде скоро.

Компактни двигатели
Внимание с тези коли на старо

През последните години се наблюдава тенденция към появата на все повече двигатели с малък обем и принудително пълнене, които са плод на т.нар. "даунсайзинг" политика. Такива мотори се предлагат както на бюджетни автомобили, така и на скъпи коли от премиум брандове. Така се постигна намаляване на теглото, по-голямо пространство и по-нисък разход на гориво. Въпреки това, те не харчат кой знае колко по-малко от атмосферните мотори, а и в никакъв случай не са толкова надеждни.

Изследванията сочат, че малките турбомотори дори в идеални условия не могат да изминат повече от 250 000 км. По-големият разход на масло също е обичайно явление за тях. А липсата на масло в мотора веднага оказва влияние върху работата на турбината.

С други думи – най-малкото отклонение от коректната експлоатация и поддържане на този двигател, съкращава и без това малкия му ресурс. Освен това, съвременните турбомотори с директно впръскване на горивото, се ремонтират доста трудно и съответно скъпо.

Дизели с пиезо инжектори

Внимание с тези коли на старо

По правило съвременните турбодизели са оборудвани със система за директно впръскване на горивото Common Rail, като по надеждност те не отстъпват на своите бензинови съвременници. Някои от тях имат т.нар. помпа-дюза система, която е доста чувствителна към горивото. А ремонтът при повреда (най-често запушване) не е евтин.

Той обаче е двойно по-скъп, ако дюзите са от по-ново поколение с пиезо инжектор. Така че при избор на автомобил с такава система, задължително трябва да се внимава с горивото, което се сипва.

Пневматично и хидропневматично окачване

Внимание с тези коли на старо

Хидропневматичното окачване е визитната картичка на автомобилите Citroen, като стартира още с легендарния DS. Тя е проверена и изпитана от времето, но на моменти и при нея се появяват проблеми. Заради повреда на датчиците, каросерията на автомобила може да застане в едно положение. Или пък да се вдига и сваля само една ос. Това често се случва при автомобили с пробег от над 150 000 км.

Допълнително положението се усложнява от лошото състояние на пътищата в някои държави (в България то сякаш е задължително). Пневматичното окачване, което вече се поставя и на редица кросоувъри и седани от премим класа, не обича мръсотията и тя му нанася сериозни щети. Така че при всяка възможност е хубаво автомобилът да се измива и отдолу. А преди закупуването му задължително трябва да се провери състоянието на цялото окачване. Защото то е доста скъпо.

Вариаторна трансмисия


Внимание с тези коли на старо

Безстепенната скоростна кутия вече е често срещана най-вече при японските автомобили. С такава са оборудвани Toyota RAV4, Subaru Forester, Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander и др. Дори предишното поколение на Audi A6 се предлагаше с такъв тип трансмисия.

Най-често се среща вариаторът Jatco JF011E, който предлага сравнително голям ресурс – около 150 000 км, след което се налага смяна на ремъка. Той не е евтин, но пък подмяната му е задължителна, защото ако се износи и скъса, може да нанесе сериозни щети. Освен това на 60 000 км трябва задължително да се сменя маслото в трансмисията, което също не е никак евтино.

Алуминиево шаси


Внимание с тези коли на старо

Някои автомобили, като Jaguar XF например, залагат на изцяло алуминиево шаси и каросерия. Техният ремонт може да причини доста главоболия, защото не е толко лесен за изпълнение. А силовите агрегати почти не подлежат на възстановяване.

Положителното на този тип конструкция е по-ниското тегло, като и по-малката опасност от корозия. Срещу тях обаче трябва да се постави именно разходите по ремонта, които са страшно високи, тъй като се изисква специално оборудване.

Люк и панорамен покрив


Внимание с тези коли на старо

От една страна люкът и панорамният покрив са много красиви и ефектни, но с течение на времето могат да доведат до редица проблеми. Рано или късно люкът започва да пропуска вода, тъй като уплътненията не са вечни. Появяват се и проблеми с електрическата система, която го управлява. Ремонтът никак не е евтин, защото резерви части почти не се предлагат.

При панорамния покрив историята е малко по-различна – той няма да протече, но пък затова лесно може да бъде повреден от изхвръкнал камък или паднало парче лед върху автомобила. Ремонтът също е доста скъп.

Светодиодни фарове

Внимание с тези коли на старо

Няма как да се отрече, че светодиодната оптика е много ефектна и ефективна, но в същото време е и доста сложна. Ако фарът угасне, неговата крушка не може да се смени. А смяна на целия фар (или неговата поправка) е доста скъпо удоволствие. Изгарянето на един от диодите пък проваля ефекта на цялата система, а често може да доведе и до повреда на останалите. Нещо, което често се среща при предишното поколение на Audi A6.

Всичко споменато дотук не означава, че задължително трябва да се избягват автомобилите, разполагащи с някоя от тези системи или агрегати. Както и не означава, че тези коли ще прекарват много време в сервиза. Основното при избора на автомобил-втора ръка е проверката в сервиз преди неговото закупуване. Да, тя струва пари, но тези пари ще бъдат спестени от следващи ремонти.

0 от 500
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Извода е да не си купувате "нови" коли на старо освен ако нямате още толкова в банката за ремонти... В общи линии новите коли заменят някакъв ефимерен комфорт за надеждност, нищо друго!
  • #28
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Ха ха ( преди 2 години )
    Тези с дизеловите пиезо дюзи, да не зареждат при Марешки, че голяма беля могат да си навлекат.
  • #27
    14 rate up comment 6 rate down comment
    dpa ( преди 2 години )
    Отдавна знаем че повечето немски автомобили са ***, особено гоуфу, само в ауто билд се твърди обратното. Добре че има араби, памаци, кюрди, турци и други "висши" раси, че съвсем ще я закъсат във фолксваген.
  • #26
    9 rate up comment 1 rate down comment
    КОРЕКТОР ( преди 2 години )
    Много бързо преписахте материалчето от сайта на "За рулем" от вчера бе отворковци. Поне си пишете , че сте го преписали.
  • #25
    2 rate up comment 16 rate down comment
    Bmw435i ( преди 2 години )
    Mom4e az karu4ki niamam a samo nai-novite mega jelani avtomobili izklu4itelno na premium proizvoditeli,koito karam ne pove4e ot 3 godini s izklu4enie na Range Rovera mi,koito go prodadoh sled 4 tata godina,za6toto be6e fenomenalen
  • #24
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Дрън, дрън! На всички производители кутиите с два съединителя са идентични. Истината е, че Фолксваген не са измислили топлата вода. Принципа на тази кутия не е измислен от Порше, за това и другите я правят.
  • #23
    27 rate up comment 8 rate down comment
    до: Bmw435i ( преди 2 години )
    Да бе вие ВАГонетките все нямате проблеми и все всичко по каручките ви е наред. Направо чак ръководството на концерна няма да ви повярва, като те много добре знаят как да правят талигите си така, че да станете абонатите на сервизите им. Главната печалба на ВАГ не е от продадените коли, а от сервизната дейност и продажбата на резервни части. За миналата година са си увеличили печалбата 2 пъти, а само с няколко процента са си увеличили продажбите на автомобили. Сещай се от къде им идва печалбата!
  • #22
    22 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Извода от тази статия е да не си купувате нищо от Фолк с Ваген-Труп! Повечето проблеми по автомобилите са техен патент. ВАГ по-долу се мъчи да обясни нещо за гаранцията, но не му се получи. Аве , те ВАгонетките и гаранцията не могат да избутат без проблеми. А ако нещо стане с колата те товарят знаеш ли как? Плащаш си частите, а труда е от тях безплатен. Преди това обаче те обработват, че си карал колата бързо, на високи обороти, не си гледал температурата и др. подобни ако мине...
  • #21
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Bmw435i ( преди 2 години )
    Kak pak vse az sam takav kasmetlia 4e sam niamal nikoga problemi s DSG to na VW s S tronika na Audi s Asian na Evoque ili sas ZF na BMW to.I vse na men ne mi izgariat nikakvi led kru6ki ot ot 2011 godina.6te vzema da igraia v nacionalnata lotaria
  • #20
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    до: „Как точно да не си купуване коли с пиезо дюзи, след като всички нови дизели са с такива?“ ///////////////////////////// Чукча писател, а не читател! Прочети заглавието и може да се сетиш как! Става въпрос за стари коли, а не за нови! Сетили се сега или още изпитваш затруднения?