IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Последният голям залог на Fiat

Серджо Маркионе трябва да представи в понеделник новия си план за погасяване на дълговете

Последният голям залог на Fiat

Идния понеделник главният изпълнителен директор на FCA Fiat Chrysler Серджо Маркионе ще се изправи пред журналистите в може би най-интригуващата пресконференция преди откриващия се автосалон в Детройт.

Последният голям залог на Fiat
Серджо Маркионе трябва да извади ново асо от ръкава си

Звучи изненадващо с оглед на факта, че концернът няма да представи на салона нито един нов модел. Но от Маркионе се очаква да разкрие новата си стратегия, която трябва да заличи над 5 милиарда долара от задълженията на FCA и да остави компанията в добро здраве при неговото пенсиониране в началото на 2019.

Маркионе добре знае колко голям е залогът, отбелязва Томазо Ебхард в коментар за Bloomberg. Източници от компанията твърдят, че директорът все по-настоятелно искал да му се показват признаци за напредък във всички области по време на вътрешомениджърските срещи.

Някои от тези признаци са налице: в последните две години FCA постепенно премести фокуса в САЩ от губещите си седани към по-доходни модели като всъдеходите Jeep и пикапите Dodge Ram. Акциите на компанията тръгнаха постепенно нагоре. Според Джордж Галиърс, анализатор от Evercore, FCA вече е близо до момента, в който ще започне да намалява задълженията си.

Последният голям залог на Fiat
Portal - прототипът на самоуправляем автомобил, разработван от Chrsyler и Google, който бе представен тази седмица в Лас Вегас

Въпреки това обаче Fiat Chrysler едва ли ще успее да изпълни целите, които бе заложил Маркионе в началото на годината - утрояване на нетните приходи спрямо 2015 и погасяване на 5 млрд. долара от задълженията. За момента компанията е с 42% под целта си за приходите, пресмятат анализатори за Bloomberg.
Впрочем Маркионе е известен с това, че си поставя доста смели цели - "в сферата на фантазията", както каза преди време един от водещите пазарни анализатори. Италианският мениджър сам коригира едно от предишните си обещания - че до 2018 компанията ще продава по 7 млн. автомобила годишно. Вместо това FCA постигна 4.6 милиона през миналата година и около 4.8 милиона за тази, по данни на IHS Automotive. Затова Маркионе промени стратегията и вече се опитва да постигне финансовите си цели не чрез увеличаване на продажбите, а чрез налагане на по-доходни модели.

Маркионе, финансов експерт с богат опит, пое Fiat през 2004 и успя само за две години да изведе компанията от ръба на банкрута до печалба. През 2009 той бе идеологът за поглъщането на обявилия фалит Chrysler, с помощта на финансиране от правителствата на САЩ и Канада. В последните години обаче отрасналият в Торонто италианец бе критикуван остро, че залага предимно на финансови хватки в управлението и пренебрегва развойната и изследователската дейност. Маркионе например блокира работата по нови модели във Fiat в най-лошите години след финансовата криза, обяснявайки, че няма смисъл да се правят нови модели за един свиващ се пазар в Европа.

Последният голям залог на Fiat
Много анализатори очакват Маркионе да отдели като самостоятелни компании Alfa Romeo и Maserati, както вече постъпи с Ferrari

Усилията му да намали дълга на FCA, който при обособяването на групата надхвърляше 11 млрд. долара, доведоха до отделянето на Ferrari като самостоятелна компания и до един неуспешен опит да продаде Magneti Marelli на Samsung. След провала на сделката с корейците Magneti също най-вероятно ще бъде отделена от холдинга като самостоятелна компания. Възможно е Маркионе да прибегне до такова решение и за Alfa Romeo и Maserati, коментира анализаторът от Mediobanca Масимо Векио пред Il Sole 24 Ore. 

При оттеглянето си след две години Маркионе ще получи специално обезщетение в размер 12 млн. долара, плюс акции на стойност 43 млн., ако компанията изпълни заложените цели. Отделно от това италианецът спечели 10 млн. от продажбата на акциите си във Ferrari след отделянето на компанията за спортни автомобили.

 Основният стълб в стратегията на Маркионе за бъдещето бе да намери стратегически партньор, с който FCA да дели разходите за развойна дейност и производство. Но всички компании, към които той се обърна, начело с General Motors, категорично отхвърлиха предложението. Наскоро италианецът коментира, че задачата по намирането на стратегически партньор най-вероятно ще остане за наследника му.
 

0 от 500
  • #4
    7 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Ако фалират ще освободят света от едно зло/
  • #3
    10 rate up comment 21 rate down comment
    Руснака ( преди 2 години )
    +10°C Жителите на панелни жилища в Хелзинки си пускат парното. Лапландците садят цветя. +5°С Лапландците се припичат на слънце. +2°C Италианските коли не палят. 0°C Чистата вода замръзва. -1°C Дъхът става видим. Лапландците ядат сладолед и пият студена бира. -4°C Котката иска да се мушне с теб под одеялото. -10°C Време е да се планува една почивка в Африка. Лапландците отиват да плуват. -12°C Твърде студено, за да вали сняг. -15°C Американските коли не могат да запалят. -20°C Може да си чуеш дъ
  • #2
    7 rate up comment 20 rate down comment
    Срамота ( преди 2 години )
    ФАЛИТ
  • #1
    7 rate up comment 23 rate down comment
    клирънсчo ( преди 2 години )
    Сбогом смешници