IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Последният голям залог на Fiat

Серджо Маркионе трябва да представи в понеделник новия си план за погасяване на дълговете

Последният голям залог на Fiat

Идния понеделник главният изпълнителен директор на FCA Fiat Chrysler Серджо Маркионе ще се изправи пред журналистите в може би най-интригуващата пресконференция преди откриващия се автосалон в Детройт.

Последният голям залог на Fiat
Серджо Маркионе трябва да извади ново асо от ръкава си

Звучи изненадващо с оглед на факта, че концернът няма да представи на салона нито един нов модел. Но от Маркионе се очаква да разкрие новата си стратегия, която трябва да заличи над 5 милиарда долара от задълженията на FCA и да остави компанията в добро здраве при неговото пенсиониране в началото на 2019.

Маркионе добре знае колко голям е залогът, отбелязва Томазо Ебхард в коментар за Bloomberg. Източници от компанията твърдят, че директорът все по-настоятелно искал да му се показват признаци за напредък във всички области по време на вътрешомениджърските срещи.

Някои от тези признаци са налице: в последните две години FCA постепенно премести фокуса в САЩ от губещите си седани към по-доходни модели като всъдеходите Jeep и пикапите Dodge Ram. Акциите на компанията тръгнаха постепенно нагоре. Според Джордж Галиърс, анализатор от Evercore, FCA вече е близо до момента, в който ще започне да намалява задълженията си.

Последният голям залог на Fiat
Portal - прототипът на самоуправляем автомобил, разработван от Chrsyler и Google, който бе представен тази седмица в Лас Вегас

Въпреки това обаче Fiat Chrysler едва ли ще успее да изпълни целите, които бе заложил Маркионе в началото на годината - утрояване на нетните приходи спрямо 2015 и погасяване на 5 млрд. долара от задълженията. За момента компанията е с 42% под целта си за приходите, пресмятат анализатори за Bloomberg.
Впрочем Маркионе е известен с това, че си поставя доста смели цели - "в сферата на фантазията", както каза преди време един от водещите пазарни анализатори. Италианският мениджър сам коригира едно от предишните си обещания - че до 2018 компанията ще продава по 7 млн. автомобила годишно. Вместо това FCA постигна 4.6 милиона през миналата година и около 4.8 милиона за тази, по данни на IHS Automotive. Затова Маркионе промени стратегията и вече се опитва да постигне финансовите си цели не чрез увеличаване на продажбите, а чрез налагане на по-доходни модели.

Маркионе, финансов експерт с богат опит, пое Fiat през 2004 и успя само за две години да изведе компанията от ръба на банкрута до печалба. През 2009 той бе идеологът за поглъщането на обявилия фалит Chrysler, с помощта на финансиране от правителствата на САЩ и Канада. В последните години обаче отрасналият в Торонто италианец бе критикуван остро, че залага предимно на финансови хватки в управлението и пренебрегва развойната и изследователската дейност. Маркионе например блокира работата по нови модели във Fiat в най-лошите години след финансовата криза, обяснявайки, че няма смисъл да се правят нови модели за един свиващ се пазар в Европа.

Последният голям залог на Fiat
Много анализатори очакват Маркионе да отдели като самостоятелни компании Alfa Romeo и Maserati, както вече постъпи с Ferrari

Усилията му да намали дълга на FCA, който при обособяването на групата надхвърляше 11 млрд. долара, доведоха до отделянето на Ferrari като самостоятелна компания и до един неуспешен опит да продаде Magneti Marelli на Samsung. След провала на сделката с корейците Magneti също най-вероятно ще бъде отделена от холдинга като самостоятелна компания. Възможно е Маркионе да прибегне до такова решение и за Alfa Romeo и Maserati, коментира анализаторът от Mediobanca Масимо Векио пред Il Sole 24 Ore. 

При оттеглянето си след две години Маркионе ще получи специално обезщетение в размер 12 млн. долара, плюс акции на стойност 43 млн., ако компанията изпълни заложените цели. Отделно от това италианецът спечели 10 млн. от продажбата на акциите си във Ferrari след отделянето на компанията за спортни автомобили.

 Основният стълб в стратегията на Маркионе за бъдещето бе да намери стратегически партньор, с който FCA да дели разходите за развойна дейност и производство. Но всички компании, към които той се обърна, начело с General Motors, категорично отхвърлиха предложението. Наскоро италианецът коментира, че задачата по намирането на стратегически партньор най-вероятно ще остане за наследника му.
 

0 от 500
  • #14
    12 rate up comment 3 rate down comment
    До ха-ха хаховия ( преди 2 години )
    Никой не оспорва приноса на италианците в цивилизационото развитие на Европа!Точно затова е много тъжно,че този гнусен червей направи така,че днес ФИАТ НЕ Е италианска фирма! Той защитава само интересите на най-големите акционери,а дали ще продава автомобили или спагети му е все едно. След две години се пенсионира с така нареченото "златно ръкостискане" и прибира поне 8 млн.
  • #13
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Homer Simpson ( преди 2 години )
    ха ха..а моята Ланчия защо пали при минус 15?
  • #12
    12 rate up comment 10 rate down comment
    До по-по-долния ( преди 2 години )
    Затова ли и до днес крайслер използва платформата на Е-класата опреди 2 поколения за своите уж най -престижни модели? Що не взе нещо от "великите" спагет-фиати?
  • #11
    14 rate up comment 13 rate down comment
    Дон Мафионе .. ( преди 2 години )
    да продава Алфа на VW - така хем ще си върне част от дълга, хем за Алфа ще има по-голям шанс за оцеляване.
  • #10
    9 rate up comment 17 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Фиат щели да надживеят всички коли ... !!! Ле ле, някой яко се е напушил! До този момент Фиат е марката с май-кратък живот на колите си.
  • #9
    21 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Като са толкова велики немците, защо мерцедес почти фалира крайслер ? Техни бази мотори и скоростни кутии и ? Фалит за крайслер,а при фиат разцъфна марката. Ето ви колко може най-добрата немска авт. Компания в сравнение с фиат! Факт В южна америка фиат УБИ в пряка конкУуурвнция vw - най- поскрепяната и финансирана немска авт. Компания ! Факт! Немците където я няма меркел и корупцията ядат здрав бой
  • #8
    18 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Хаха иска ви се нали ? Че сега ви се смеят всички на кашоните, които наричате коли. Фиат ще надживее всички немски скапани фирми, въпреки неравностойното положение в европа заради корупцията в европа и немските глупости и номера. Италия е била и си остава основата и люлката на цивилизацията още от времето на римската империя. А в Германия пукаш още цели печени картофи и бира и се оригват самодовлно в кръчмата.
  • #7
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Да го напуснат. Ние само печелим от това.
  • #6
    7 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Много измислена марка дори не знам кой изобщо я купува!? От кризата 2009-та до сега 1/4 от италианската индустрия се е изприла. Много им е скъпо еврото на италианците не са конглокентноспособни, затова и скоро ще го напуснат.
  • #5
    18 rate up comment 4 rate down comment
    макароне ( преди 2 години )
    Този гнусен червей доведе велика в миналото фирма до фактически фалит. Всички нови модел на Алфа са една виртуална реалност,свеждаща се до няколкостотин бройки,основно за ПР акции. Същото е и с Мазерати - след обнадеждаващ старт продукцията е сведена до няколко хиляди екземпляра.След срива на пазарите в Латинска Америка/основно в Бразилия/ дори и Фиат е с неясно бъдеще. Очаквам скоро американците да отделят от ФСА Крайслер,Додж и Джип и да ги направят само "амеркански".Този надут пуяк уби ФИАТ.