IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Последният голям залог на Fiat

Серджо Маркионе трябва да представи в понеделник новия си план за погасяване на дълговете

Последният голям залог на Fiat

Идния понеделник главният изпълнителен директор на FCA Fiat Chrysler Серджо Маркионе ще се изправи пред журналистите в може би най-интригуващата пресконференция преди откриващия се автосалон в Детройт.

Последният голям залог на Fiat
Серджо Маркионе трябва да извади ново асо от ръкава си

Звучи изненадващо с оглед на факта, че концернът няма да представи на салона нито един нов модел. Но от Маркионе се очаква да разкрие новата си стратегия, която трябва да заличи над 5 милиарда долара от задълженията на FCA и да остави компанията в добро здраве при неговото пенсиониране в началото на 2019.

Маркионе добре знае колко голям е залогът, отбелязва Томазо Ебхард в коментар за Bloomberg. Източници от компанията твърдят, че директорът все по-настоятелно искал да му се показват признаци за напредък във всички области по време на вътрешомениджърските срещи.

Някои от тези признаци са налице: в последните две години FCA постепенно премести фокуса в САЩ от губещите си седани към по-доходни модели като всъдеходите Jeep и пикапите Dodge Ram. Акциите на компанията тръгнаха постепенно нагоре. Според Джордж Галиърс, анализатор от Evercore, FCA вече е близо до момента, в който ще започне да намалява задълженията си.

Последният голям залог на Fiat
Portal - прототипът на самоуправляем автомобил, разработван от Chrsyler и Google, който бе представен тази седмица в Лас Вегас

Въпреки това обаче Fiat Chrysler едва ли ще успее да изпълни целите, които бе заложил Маркионе в началото на годината - утрояване на нетните приходи спрямо 2015 и погасяване на 5 млрд. долара от задълженията. За момента компанията е с 42% под целта си за приходите, пресмятат анализатори за Bloomberg.
Впрочем Маркионе е известен с това, че си поставя доста смели цели - "в сферата на фантазията", както каза преди време един от водещите пазарни анализатори. Италианският мениджър сам коригира едно от предишните си обещания - че до 2018 компанията ще продава по 7 млн. автомобила годишно. Вместо това FCA постигна 4.6 милиона през миналата година и около 4.8 милиона за тази, по данни на IHS Automotive. Затова Маркионе промени стратегията и вече се опитва да постигне финансовите си цели не чрез увеличаване на продажбите, а чрез налагане на по-доходни модели.

Маркионе, финансов експерт с богат опит, пое Fiat през 2004 и успя само за две години да изведе компанията от ръба на банкрута до печалба. През 2009 той бе идеологът за поглъщането на обявилия фалит Chrysler, с помощта на финансиране от правителствата на САЩ и Канада. В последните години обаче отрасналият в Торонто италианец бе критикуван остро, че залага предимно на финансови хватки в управлението и пренебрегва развойната и изследователската дейност. Маркионе например блокира работата по нови модели във Fiat в най-лошите години след финансовата криза, обяснявайки, че няма смисъл да се правят нови модели за един свиващ се пазар в Европа.

Последният голям залог на Fiat
Много анализатори очакват Маркионе да отдели като самостоятелни компании Alfa Romeo и Maserati, както вече постъпи с Ferrari

Усилията му да намали дълга на FCA, който при обособяването на групата надхвърляше 11 млрд. долара, доведоха до отделянето на Ferrari като самостоятелна компания и до един неуспешен опит да продаде Magneti Marelli на Samsung. След провала на сделката с корейците Magneti също най-вероятно ще бъде отделена от холдинга като самостоятелна компания. Възможно е Маркионе да прибегне до такова решение и за Alfa Romeo и Maserati, коментира анализаторът от Mediobanca Масимо Векио пред Il Sole 24 Ore. 

При оттеглянето си след две години Маркионе ще получи специално обезщетение в размер 12 млн. долара, плюс акции на стойност 43 млн., ако компанията изпълни заложените цели. Отделно от това италианецът спечели 10 млн. от продажбата на акциите си във Ferrari след отделянето на компанията за спортни автомобили.

 Основният стълб в стратегията на Маркионе за бъдещето бе да намери стратегически партньор, с който FCA да дели разходите за развойна дейност и производство. Но всички компании, към които той се обърна, начело с General Motors, категорично отхвърлиха предложението. Наскоро италианецът коментира, че задачата по намирането на стратегически партньор най-вероятно ще остане за наследника му.
 

0 от 500
  • #21
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Enzo ( преди 7 години )
    До "В заключение":Ха, ха... точно така! Факт! Счетоводител и адвокат проблеми не решават - само създават такива! И колкото им е по-висок хонорарът, толкова по-големи са проблемите, които ще ти стоварят на главата. А на тоя ***, който вече 10 години обещава разцвет на Фиат, на Алфа и т.н., му е огромен хонорара, хе,хе...
  • #20
    8 rate up comment 0 rate down comment
    В заключение ( преди 7 години )
    Така се случва когато счетоводител и/или адвокат казват как да се правят коли. Винаги и навсякъде!!
  • #19
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Миналото ( преди 7 години )
    Ха, едно време когато от колите се искаше просто да вървят някак си,Фиат имаха имидж на ненадежна марка. Сега имат имидж на фалиращи ширпотреби, на цена като за Дачия. Да продават Алфа на Мерцедес, че наближава огромно свиване на пазара, и да си фалират спокойно заедно с Доджове и Крайслери. Няма да липсват никому.
  • #18
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Легендата ( преди 7 години )
    Жалко е това което се случва. Не искам да обвинявам американците, но която европейска компания стъпи там неизменно си препатва. Имат някои доста красиви модели във всичките си марки, заедно с повече от прилични мотори. Трябва да повишат качеството си. Успех им пожелавам.
  • #17
    12 rate up comment 4 rate down comment
    абе Хоумър ( преди 7 години )
    хубаво, че пали. Но се казва "Ланча" :)
  • #16
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    "Като са толкова велики немците, защо мерцедес почти фалира крайслер ? "Нещо си се напушил бре. Смени тревата. Мерцедес наляха много пари, смениха им платформата и поточната линия и въпреки това тези си останаха губещи. Дадоха им мотори и тн и нищо. След това Мерцедес ги продадоха скоростноВикаш разцъфна Крайслер след това? Нима?
  • #15
    6 rate up comment 3 rate down comment
    ggg ( преди 7 години )
    Този е набобикал 5 милиарда дълг... какъв разцвет... това ще лопне възнак на пода като чувал с картофи.
  • #14
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ей разбирачи моята Алфа 147 дизелче паулърче пали на -16 с два подгрева
  • #13
    10 rate up comment 8 rate down comment
    До homer simpson ( преди 7 години )
    Защото не ти е верен термометърът!
  • #12
    13 rate up comment 3 rate down comment
    До ха-ха хаховия ( преди 7 години )
    Никой не оспорва приноса на италианците в цивилизационото развитие на Европа!Точно затова е много тъжно,че този гнусен червей направи така,че днес ФИАТ НЕ Е италианска фирма! Той защитава само интересите на най-големите акционери,а дали ще продава автомобили или спагети му е все едно. След две години се пенсионира с така нареченото "златно ръкостискане" и прибира поне 8 млн.