Боксерният двигател Subaru, една от запазените марки на японската автомобилна марка, чества 50 години от създаването си. Агрегатът дебютира на 14 май 1966 година на борда на модела Subaru 1000, превръщайки се в неизменна част от всяка следваща кола на марката*. До момента Subaru е произвела над 16 млн. екземпляра от своя боксер.
Когато става дума за двигатели с вътрешно горене, изборът се свежда до само няколко типа - редови, V-образен, ротационен и хоризонтално разположен, по-известен като боксерен.
И докато първите два се интегрират масово в автомобилите, ротационният и боксерният са запазена марка на само няколко автомобилни компании. Всъщност ротационният агрегат към момента не може да бъде намерен в нито един нов автомобил, а боксерният се произвежда единствено от Subaru и Porsche.
Този тип двигател има редица предимства. При него буталата са разположени хоризонтално, едно срещу друго в симетрична конфигурация. При движението на срещуположните бутала се неутрализират инерционните им сили, което води до по-ниски нива на вибрации и изключителен ротационен баланс и допринася за плавна и равномерна работа до най-високи обороти. Освен това така се постига по-нисък център на тежестта, което пък подобрява стабилността и динамиката на машината.
Е, има и недостатъци - по-висок шум и по-големи торсионни вибрации, поради което е необходим по-голям маховик - но те са пренебрежимо малки на фона на предимствата.
Боксерният двигател е разработен още през 19-ти век. Патентован е през 1896 година от Карл Бенц, известен като бащата на автомобила и един от основателите на Daimler-Benz.
А името "Boxer" му е дадено, тъй като ходът на буталата напомня на движенията на ръцете на боксьор.
*Не всички автомобили Subaru са с двигател боксер. Изключение правят компактните коли за японския пазар.
Снимки и видео: Subaru