Японският автомобилен бранш е пълен с истории за инженерни постижения и амбиции. През последните години обаче влиянието на местни модели върху отрасъла като цяло в световен мащаб доста отслабна. И стана причина за безпрецедентен ръст при германските и корейските производители. Според някои експерти обаче през следващите 5 години това ще се промени и японците отново ще излязат на предни позиции. Ето част от причините за подобни прогнози.
1. Местните марки съвсем не са японски
Снимка: Ройтерс
И Toyota, и Nissan, и Honda отдавна са окупирали Америка. В САЩ се произвеждат толкова много бройки от Accord, че част от тях дори се изнасят за други държави. А новата хибридна спортна кола Acura NSX със своите характеристики се доближава до Ferrari 458, но струва далеч по-малко.
В същото време Toyota предлага изцяло произведени в Америка пикапи и кросовъри. Глобалният бестселър на марката Corolla отдавна не е един модел, а цяла индустрия, която отчита индивидуалните потребности на всеки пазар. И въпросът не е само как се правят автомобилите, но и колко струват. А самите компании, които пострадаха от колебанията на курсовете на валутите, вече смениха стратегиите си и се стараят да правят различните модели там, където ги продават.
2. Кей-кар
Снимка: Suzuki
Всеки, който е пътувал из Япония, ще ви разкаже, че страната е гъсто заселена с високи квадратни машини, които са по-малки от Fiat 500. Те се наричат "кей-кар" и заемат огромна част от пазара на автомобили, но не са актуални никъде другаде. Всички са оборудвани с двигатели с обем 660 куб. см, но и разполагат с някои най-съвременни системи, сред които и такава за рекуперация на енергията при спиране.
Наскоро японското правителство обяви, че ще преразгледа данъчната си политика за собствениците на тези коли. Така властите се надяват да принудят производителите да станат по-конкурентоспособни на световните пазари. Това трябва да ги накара да излязат от комфорта, в който са изпаднали. И съответно да накара напълно неизвестни инженери, които сега работят върху "кей-карс" на Daihatsu и Suzuki, да се заемат със създаването на съперници на европейските модели. Техният различен поглед върху нещата неминуемо ще доведе до сериозни промени в сегмента на градските автомобили.
3. Следващото поколение електромобили
Снимка: Nissan
От Nissan вече обявиха, че ще раздадат 2000 бройки от Leaf на семейства, живеещи в гъстонаселени райони в Япония. Това ще бъде нещо като тестова програма, която трябва да завърши с пускането на второто поколение на модела. Самият той ще бъде с 2 пъти по-голям преход с едно зареждане и с по-впечатляващ дизайн. Всъщност настоящият Leaf е най-добре продаваната електрическа кола в Европа.
4. Автономните автомобили
Снимка: Ройтерс
Както и много други компании, Nissan прави опити да изкара на пътя безпилотен автомобил, като това не е празно обещание. Японците са си такива - държат всичко, което обещаят, да го направят. Затова неслучайно местните министерства на икономиката, на търговията и на промишлеността всячески поддържат проекта. А премиерът на страната дори седна в прототип на Leaf, който без шофьор го повози по улиците на Токио.
5. Традиции и оригинален стил
Снимка: Lexus
В наши дни японската автомобилна култура е на едно ниво с американската. Подрастващите идеализират не само Ford Mustang и Chevrolet Camaro, но и Mazda RX-8, Honda S2000, Toyota Supra, Nissan GT-R. Да, всички местни марки са стартирали експанзията с направата на копия на чужди производители. След дълги години обаче японците постепенно излязоха от шаблона и могат да се похвалят с впечатляващи автомобили. Един от тях е Lexus RC.
6. Новата Mazda MX-5
Снимка: Mazda
През 1989 г. Mazda пусна двуместен спортен автомобил, който стана най-продаваният модел в своя сегмент. От него бяха произведени над 1 млн. единици, а сега вече налице е и новото поколение, което вероятно ще продължи да диктува правилата. Съвременните спортни коли са натъпкани с какви ли не джаджи, докато новата Mazda тежи малко под 1 тон и не разчита на мощен мотор или съвременни функции. Нейната цел е една - удоволствие от шофирането.
7. Новата Toyota Supra
Снимка: Toyota
За този автомобил поне засега няма много подробности. BMW и Toyota се договориха за направата на хибридна спортна кола, която ще започнем там, където приключи Supra. Дори още в процес на разработка този проект привлича интереса на стотици хиляди хора от цял свят.
8. Новият Nissan GT-R
Снимка: Nissan
Новата Годзила трябва да произведе ефекта на атомна бомба. Засега всичко сочи, че автомобилът ще бъде хибрид, като това не се прави заради по-ниския разход на гориво или подобрената екология, а заради по-високия въртящ момент. През 2017 г. ще можете да отидете при дилър на Nissan и да си поръчате кола, която ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 2,6 секунди. Да, японската марка отдавна не прави само коли за широката публика.