IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Откри ли Volkswagen "Светия Граал" в автомобилостроенето?

Авторът на идеята за единна модулна платформа в концерна е на път да стане легенда

Откри ли Volkswagen

Анализът, който публикуваме е на агенция Automotive News, която се опитва да обясни причините за огромните успехи, които Volkswagen Group отбелязва през последните години.

Улрих Хакенберг засега не е сред най-известните топ-мениджъри на Volkswagen AG, но може да стане легенда в автомобилния бранш наравно с Хенри Форд и двама гениални ръководители – Алфред Слоун (General Motors) и Тайити Оно (Toyota). Именно Хакенберг е човекът, който „измисли” новата модулна платформа MQB (на снимката), в която VW вложи $ 70 млрд.
Откри ли Volkswagen „Светия Граал в автомобилостроенето?
За справка, Алфред Слоун ръководи General Motors около 30 години, като за този период внедрява редица новости. Сред тях са ежегодното пускане на нови модели, индустриалния дизайн, плановата смяна на остарелите модели и др. Всичко това преобръща автомобилната индустрия и позволява на GM да стане най-голямата авто-корпорация на света.

Тайити Оно пък се счита за „баща” на производствената система на Toyota - Toyota Production System (TPS). Именно той въвежда система за управляване на разходите, многобройните проверки на качеството и други методи, които позволяват на компанията да се превърне в най-големия автомобилен производител на света.

Тези хора са пионери в своята област. Такъв може да се нарече и Улрих Хакенберг, който в момента е член на Съвета на директорите във Volkswagen AG, като отговаря за разработките в концерна.

Наскоро стана ясно, че Volkswagen планира да добави още една марка по пътя към създаване на автомобилна империя. От времето на известния Ford Model T, който е създаден от Хенри Форд и който става първият масов автомобил в света, компаниите считат „глобалния автомобил” за „Светия Граал”. И са убедени, че с неговото намиране, ще получат огромно могъщество. Идеята е проста – на една база има коли с различни каросерии, дизайн и технически елементи, които се продават на различни пазари.

Ако се приложи тази концептуална идея и се разпространи върху много класове и типове автомобили от различни марки и размери, които след това се пускат в многомилионен тираж, може да се добие ясна представа за стратегията, която използва Volkswagen с пускането на „мега-платформа” и нейното влияние върху конкурентите.

Самият Хакенберг избистря идеята в продължение на 30 години, но за този период така и не намира поддръжка от шефовете на автомобилни производители. В крайна сметка обаче той е толкова упорит, че намира човек, който приема идеята му. Това е шефът на Volkswagen AG Мартин Винректорн. Именно неговата намеса дава тласъка, от който концернът се нуждае, за да може да изпълни крайната си цел – през 2018 г. да бъде най-големият производител на автомобили в света.

Любопитното е, че макар и само в началото на пътя, големите конкуренти на Volkswagen веднага разбират за какво става въпрос, и бързо започват да правят същото. Това важи и за Toyota Motor Corp. и Ford Motor Co. „Би било лудост, да не кажа направо самоубийство, ако не бяхме направили същото”, твърди представител на Ford, пожелал анонимност.

Volkswagen стартира работа над „мега-платформата” с абревиатура MQB през 2007 г., а нейното реализиране започва две години по-късно. Инвестициите на концерна, според водещи икономически анализатори като Morgan Stanley се оценяват на $70 млрд. Потенциалът на MQB, отново според финансови експерти, е снижаване на разходите с около $19 млрд. годишно към 2019 г.

Очаква се Volkswagen да обяви печалба от $30 млрд. за 2012 г. А това не е случайно, тъй като концернът има най-висока унификация на елементите, които могат да се използват при различни модели.

Преди 5 години ръководството на Renault-Nissan се събира в Япония и поставя на едно място няколко различни коли на VW Group, като сред тях има Audi, Skoda, Seat и разбира се, Volkswagen. След като вдигат капаците, откриват, че всички елементи под тях са напълно еднакви. Това е такова ниво на унификация, което в Renault-Nissan не могат да си позволят.

Две години по-късно облаците над концерна PSA Peugeot-Citroen се сгъстяват и Бордът на директорите провежда същата демонстрация. Това става в охраняем изследователски център в Париж. Там техниците свалят всички части от предницата на два автомобила на VW Group, след което ги разменят. Всичко пасва. Един от участниците признава, че всички са били ошашавени, тъй като пред тях се е открил един съвсем нов път.

След 6 години съзряване Volkswagen едва започва да внедрява своята платформа. При това тя вече е базова в най-различни като размери модели. Какво ще се получи предстои да разберем, но идеята на Халкенберг е на път да се превърне в едно от най-големите открития на автомобилостроенето.

Снимка: Volkswagen

Тагове: MQB
0 от 500
  • #82
    2 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    "Повярвай ми, в БГ има доста умове"Е как няма да има като има много хора с влашки и сръбски гени. То ако не бяхме се смесвали с по-интелигентни народи, щяхме да сме *** като ордата на Хан Аспарух.
  • #81
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Грозен и гаден!!! ( преди 12 години )
    Ами ти къде си тръгнал бе, пич !!! То през 1991 започва програмата за автоматизация на производството в Порше. Тогава поне 90% от писачите в тоя "форум" не са били дори запланувани, пък камо ли РОДЕНИ... На нас българите каквито са ни форумите, такова ни е и ОБЩЕСТВОТО! Утайката на народа в момента е във вихъра си- премиум коли имали, чалга слушали и били номер 1... *** пълни! Напиши в дедо ти Google думите "premium car", след това кликни на "изображения" и се смей от сърдце и душа!
  • #80
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    "сравняват някакви си немски дръгели с Хенри Форд и Таичи Оно"Ба ти детския форум тука...Палячовци!
  • #79
    13 rate up comment 10 rate down comment
    Akio ( преди 12 години )
    Много слаба статия. Къде са тръгнали да сравняват някакви си немски дръгели с Хенри Форд и Таичи Оно? Да ви напомня ли че инжинери на Тойота спасиха Порше от фалит заради неандерталската им производствена система през 90-те? Сега Порше правят най-голяма печалба на продаден автомобил. Сетете се защо. А Фолксваген започва историята си с клониране на модел на Татра по заповед на Хитлер, даже са осъдени за това. Какво може да се очаква от компания с такива традиции? Все същите пропагандни безумия.
  • #78
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Germany ( преди 12 години )
    "Ако ти знаеш област в медицината,физиката,химията,механиката в която не са в основата немските учени"-ееееееееееееееееее един с ясен поглед.браво . съгласен.сега като си е така какво се опитвате да го оспорите.има си история.автомобилостроене-германия.първи реактивен самолет ме-262,първа насочвана ракета-фау 2.американска ракетна програма-вернер фон браун-сатурн 5.все германия...а което не е от нея е от европа.единственото извън европа е конвеира на форд-но то е по скоро организация ...
  • #77
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    *** колко сте прости.Наистина ли, мислите, че японци и французи едва ли не никога не са се сетили за общи елементи в колите след като ви се даде пример по-долу със суветското машиностроене?Статията изкарва тарикатлъка на Фолксваген като някакво невероятно откритие хахахаха *** НАРОД ЕЙ
  • #76
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    СВЕРИ !! внимавай де !
  • #75
    8 rate up comment 7 rate down comment
    диоген от бъчвата ( преди 12 години )
    Бъчвар,почти всички фундаментални открития във всички сефри на науката са плод на немски учени - и в ядрената физика,и в химията,и в механиката,и в космическите полети,а за автомобилостроенето ще ти кажа само 5/пет/ имена - Отто,Дизел,Ванкел,Бош и Порше,Ако ти знаеш област в медицината,физиката,химията,механиката в която не са в основата немските учени моля да ни "открехнеш".Не се превръщай в талибан като Дошо!
  • #74
    7 rate up comment 6 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    макар да съм фен на немските автомобили главно, смятам че германците са доста посредствени в работата си. да, педантични са до последния детайл и това ги прави водещи, но в разработките не ги бива никак. Ето затова се радват на подобни новини, защото цялата им работа е такава. Дори за да завият едно болтче, трябва да изпълнят списък от 10 действия. Не го ли направят, объркват се тотално или просто в крайна сметка се съгласяват с българина и искат хамъра.
  • #73
    6 rate up comment 5 rate down comment
    бъчваря ( преди 12 години )
    jok, откъде знаеш, че не можем да стъпим на малкия пръст на младшия разработчик? Май доста високо мнение имаш за западняците и в частност германците. Повярвай ми, в БГ има доста умове, които могат да стъпят не само на малкия, а и на средния пръст не само на младшия, а и на старшия разработчик във Фолксваген :P