IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Трицилиндровото чудо на Ford

Тестдрайв на Ford Focus 1.0 EcoBoost

Трицилиндровото чудо на Ford

Трицилиндровото чудо на Ford
Автомобил от С-сегмента, предлагащ 5 места и голям багажник, под чийто преден капак е поставен 1.0-литров двигател с три цилиндъра. Преди няколко години това щеше да звучи като шега, но след появата на новите EcoBoost двигатели на Ford, толкова малък двигател в толкова голяма кола, е нещо напълно реално.

Вече изпробвахме въпросния двигател на борда на Focus. Тогава обаче целта ни беше да регистрираме възможно най-нисък разход. Тъй като този тип двигатели ще се използват все по-мащабно за цялата гама на Ford, решихме да видим как ще се представи колата в реални условия - четири човека, малко багаж и шофиране, без да се замисляме за потреблението на гориво.

За целта предприехме пътуване от около 1000 километра, преминаващо през най-полярното трасе в България - пътят до Морето. То включваше магистрала Тракия и първокласния път до Созопол. Тръгнахме сутринта в събота и се върнахме обратно в София вечерта в неделя - т.е. пътувахме в най-натоварения трафик, при температура на въздуха от около 30 градуса. Автомобилът беше Ford Focus седан, оборудван с по-мощната версия на 1.0-литровия EcoBoost двигател, която доставя мощност от 125 к.с. и максимален въртящ момент 170 Нм (200 Нм при ‘Overtorq’).

На магистралата поддържахме скорост от 130-140 км/час, като при тази скорост потреблението на гориво достигна 6.3 л/100 км. Изпробвахме колата и при така наречената икономична скорост от 110 км/час, с която се движат голяма част от шофьорите в България. Тогава потреблението падна до малко под 5 л/100 км.
Трицилиндровото чудо на Ford
Факт е, че от Ford дават по-ниско потребление на гориво, но поне според нас и този разход е впечатляващ. А още по-впечатляващ е начина, по който миниатюрния двигател ускорява натоварената кола. Истината е, че когато сте на борда на Ford Focus 1.0 EcoBoost трудно ще повярвате, че под капака на колата има толкова малък двигател. Дори при скорост от 140 км/час, при подаване на газ, ускорението се усеща добре и може да бъде сравнено с това, което предлага модерен 1.6-литров атмосферен двигател, работещ на бензин. Системата за принудително пълнене на 1.0-литровия EcoBoost е настроена така, че да работи още преди оборотомера да посочи 2000 об/мин, а максималния въртящ момент от 170 Нм, е наличен в целия диапазон между 1400 и 4500 об/мин. Това означава, че двигателят не се нуждае от високи обороти, за да разгърне своя потенциал, което от своя страна пък означава по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на шум.

А нивата на шум са минимални, като двигателят работи много спокойно, без каквито и да било вибрации. Една от слабите страни на двигателите с три цилиндъра са именно вибрациите, но инженерите на компанията са решили този проблем напълно. Типичният звук "на моторна резачка", който издават повечето такива агрегати, също липсва, а шумът от двигателя е сходен с този на четирицилиндров мотор.
Трицилиндровото чудо на Ford
След като магистралата към морето свърши и стигнахме "Петолъчката", пътят ни продължи по двулентовия път към Карнобат, а оттам по магистралата до Бургас и отново по първокласния път към Созопол. Поддържахме скорост от около 90 км/час (на 6-та предавка) и потреблението на гориво започна да пада надолу. След като пристигнахме в Созопол борд компютъра показваше потребление от 4.8 л/100 км.

На връщане към София разхода падна до 4.5 л/100 км, но тогава колоната от автомобили спря и прекарахме почти 4 часа в отсечката между Карнобат и "Петолъчката". Въпреки пъпленето на първа предавка, сериозна промяна в разхода на гориво нямаше. Вероятно това се дължи на стар/стоп системата, която въпреки работещия климатик изключваше двигателя при почти всяко спиране.

Така, когато най-накрая се измъкнахме от задръстването и отново стъпихме на магистрала "Тракия", потреблението на гориво беше 5.0 л/100 км. Закъснявахме, заради невижданото задръстване след четирите почивни дни в началото на септември, и ни се наложи да караме на пълни обороти. Трафикът беше сериозен и колоната от автомобили в лявата лента на магистралата се движеше на газ-спирачка. Това се оказа добре за нашия експеримент, тъй като се уверихме, че трицилиндровото чудо на Ford не се затруднява да ускорява динамично от 90 до над 140 км/час.

Когато пристигнахме в София, разходът на гориво, според бордовия компютър, беше 5.1 л/100 км. Потребление, което поне според нас, е повече от добро, имайки предвид размерите на колата, пасажерите в нея, пътната обстановка и скоростта, с която се движехме.
Трицилиндровото чудо на Ford
За да не губим повече време в разкази за пътуването ни с Ford Focus 1.0 EcoBoost, ще кажем за финал, че ако в момента карате автомобил с бензинов атмосферен двигател, трицилиндровия агрегат на Ford ще ви допадне много. Ще ви хареса начина, по който ускорява, начина, по който звучи, както и потреблението на гориво, което предлага. Ако карате пестеливо извън града може да очаквате разход от под 5 л/100 км. Ако пък не сте от тези шофьори, потреблението ви едва ли ще превиши 6 - 6.3 л/100 км. Трябва само да се "научите", че високи обороти не са необходими. Двигателчето работи най-добре в диапазона между 1800 и 3000 об/мин (максимум 4500 об/мин).

Трябва все пак да уточним, че двигателят няма да ви накара да настръхнете от ускорението или динамиката, които предлага, но със сигурност ще ви впечатли много повече от 1.6-литровия бензинов двигател, който заменя. Друга негова хубава страна е ниската пазарна цена, на която се предлага. Това не е бутиков мотор, а по-скоро базов, като цената му е сходна с тази на поостарелия атмосферен 1.6 на Ford. 

Още за Ford Focus 1.0 EcoBoost
Трицилиндровото чудо на Ford
Оценките на Ford Focus 1.0 EcoBoost по десетобалната система

Приложимост в ежедневието - 9 (Добро представяне в града и изненадващо добро представяне извън него)

Надеждност - 8 (Това е малък турбо-мотор, който тепърва ще доказва своята издържливост. Затова даваме оценка 8)

Оборудване - 10 (Тестваният автомобил е с най-високото ниво на оборудване, в което присъства всичко необходимо)

Пространство - 10 (Напълно достатъчно място за 4 човека. Голям багажник)

Цена/Качество - 10 (1.0-литровия двигател е базов за модела, а към момента Ford Focus е лидер по продажби в световен мащаб)

Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Материалите са приятни както на вид, така и на допир)

Разход на гориво - 9 (Много добър разход на гориво за динамиката, която предлага. Официалното потребление на гориво обаче е по-ниско и за това даваме оценка 9)

Удоволствие от шофирането - 9 (Изненадващо добър двигател! Бихме го предпочели пред всеки бензинов агрегат със сходна мощност)

0 от 500
  • #37
    27 rate up comment 2 rate down comment
    до: BMWFOREVER ( преди 13 години )
    И да ти харчи 15/100 средно и да върви,като куцо магаре,а повечето автомобили с по-малко цилиндри и мощност да те правят на точка.Не мерси!Карай си баварчетата и не се обаждай,когато става въпрос за коли!
  • #36
    24 rate up comment 10 rate down comment
    BMWFOREVER ( преди 13 години )
    ISTINSKIQT DVIGATEL E S MINIMUM 6 CILINDARA V RED I ATMOSFEREN! PO VAZMOJNOST DA E NAPRAVEN OT STARATA 6KOLA NA BMW!
  • #35
    18 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Баварец, не се обади повече за броя на АБ. Прегледах бегло 50 броя назад и открих единствено сравнение между 2.0TDCi и 1.6 Ecoboost. Като разход е литър и нещо над дизела, но и като цена дизела е 2500 лева отгоре, ускорява и доускорява по-бавно.Като цяло теста се печели от новия Ecoboost 1.6 150 к.с. Май си се оплел в калчища. АБ са се изпуснали с едно изречение - как B-Max горял с 1.6 литра над тестовия разход, но после показват алтернативата - слаб 90 к.с. (-30к.с)на КИА и 0.9 литра отгоре :
  • #34
    19 rate up comment 3 rate down comment
    by`warq ( преди 13 години )
    Предавките на Фиеста са къси, а 1.4 литровия мотор може да се кара и с 55-60 км/ч на пета с около 1600-1700 об/мин. Обикновено аз съм бързия на светофарите и псувам тия пред мен, но както и да е. Това, че сменям на 2200 не пречи да ускоря добре в града и трафика. Вярно, често я изрязвам и над 4000, че звучи добре и ускорява още по-добре, но това го правя за кеф. А и нека ме псуват, пуснал съм музиката и не чувам :P
  • #33
    20 rate up comment 4 rate down comment
    dude ( преди 13 години )
    Хаха, колега при 170 горяла 6.2 - стига лъга, ако вдигнеш един път 170 за 30 секунди и след това караш с 90 може.А и не мога да разбера тая мъка неземна да караш с 90-100 за един литър, литър и половина бензин . Трябва да има някакво удоволствие от шофирането все пак
  • #32
    20 rate up comment 8 rate down comment
    Пепи ( преди 13 години )
    Луди ли сте? Аз имам Лагуна 2 фаза 2 дизел 130 коня, ми моята кола гори толкова. На мен извънградско при скорост 150-170 ми гори 6.2 -6.5-7 с климатроник включен. А как върви и ускорява няма нямам думи. И е 2000 кубика. Тези двигатели са пародия, още малко ще продават коли с двигатели от мотор.
  • #31
    21 rate up comment 3 rate down comment
    до бъчваря ( преди 13 години )
    За да не правя задръствания по светофарите сменям скорост при 3000-3500 оборота с атмосферната кола - Тойота Корола 1.8 190 к.с. С тоя фокус ги сменях пак така, но колата върви най-много между 1900 и 2500. Не знам как караш "до максимум до 2200-2300" и не те псуват :)
  • #30
    21 rate up comment 5 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Ами незнам как караш атмосферния си мотор, но аз моя 1.4 литров го карам максимум до 2200-2300 преди да сменя предавките. Обикновено го правя малко над 2000 об/мин, когато ми светне индикатора за смяна на предавките. При спокоен стил на шофиране, това дава икономии, като в същото време има и някакъв резерв от мощност при 1600-1700. Не е като турбо мотор, но е напълно приемливо за икономично каране, дори и с натоварване. Така, че променяй стила на шофиране, стига мотрът ти да позволява това.
  • #29
    27 rate up comment 3 rate down comment
    дъчи ( преди 13 години )
    Карах тоя модел, във Форд го дават за тест. При мен даде 7 на 100, но го карах на високи обороти по навик, тъй като имам атмосферна кола. След това ми казаха да пробвам да сменям скоростите на 2000-2200 оборота и разхода ми падна на 5, а колата вървеше повече. Останах с добри впечатления
  • #28
    17 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    баварец, дай тоя брой на АБ или кажи поне горе долу датата, че ми се върти нещо в главата, но не се сещам кога и къде съм го чел.