IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Трицилиндровото чудо на Ford

Тестдрайв на Ford Focus 1.0 EcoBoost

Трицилиндровото чудо на Ford

Трицилиндровото чудо на Ford
Автомобил от С-сегмента, предлагащ 5 места и голям багажник, под чийто преден капак е поставен 1.0-литров двигател с три цилиндъра. Преди няколко години това щеше да звучи като шега, но след появата на новите EcoBoost двигатели на Ford, толкова малък двигател в толкова голяма кола, е нещо напълно реално.

Вече изпробвахме въпросния двигател на борда на Focus. Тогава обаче целта ни беше да регистрираме възможно най-нисък разход. Тъй като този тип двигатели ще се използват все по-мащабно за цялата гама на Ford, решихме да видим как ще се представи колата в реални условия - четири човека, малко багаж и шофиране, без да се замисляме за потреблението на гориво.

За целта предприехме пътуване от около 1000 километра, преминаващо през най-полярното трасе в България - пътят до Морето. То включваше магистрала Тракия и първокласния път до Созопол. Тръгнахме сутринта в събота и се върнахме обратно в София вечерта в неделя - т.е. пътувахме в най-натоварения трафик, при температура на въздуха от около 30 градуса. Автомобилът беше Ford Focus седан, оборудван с по-мощната версия на 1.0-литровия EcoBoost двигател, която доставя мощност от 125 к.с. и максимален въртящ момент 170 Нм (200 Нм при ‘Overtorq’).

На магистралата поддържахме скорост от 130-140 км/час, като при тази скорост потреблението на гориво достигна 6.3 л/100 км. Изпробвахме колата и при така наречената икономична скорост от 110 км/час, с която се движат голяма част от шофьорите в България. Тогава потреблението падна до малко под 5 л/100 км.
Трицилиндровото чудо на Ford
Факт е, че от Ford дават по-ниско потребление на гориво, но поне според нас и този разход е впечатляващ. А още по-впечатляващ е начина, по който миниатюрния двигател ускорява натоварената кола. Истината е, че когато сте на борда на Ford Focus 1.0 EcoBoost трудно ще повярвате, че под капака на колата има толкова малък двигател. Дори при скорост от 140 км/час, при подаване на газ, ускорението се усеща добре и може да бъде сравнено с това, което предлага модерен 1.6-литров атмосферен двигател, работещ на бензин. Системата за принудително пълнене на 1.0-литровия EcoBoost е настроена така, че да работи още преди оборотомера да посочи 2000 об/мин, а максималния въртящ момент от 170 Нм, е наличен в целия диапазон между 1400 и 4500 об/мин. Това означава, че двигателят не се нуждае от високи обороти, за да разгърне своя потенциал, което от своя страна пък означава по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на шум.

А нивата на шум са минимални, като двигателят работи много спокойно, без каквито и да било вибрации. Една от слабите страни на двигателите с три цилиндъра са именно вибрациите, но инженерите на компанията са решили този проблем напълно. Типичният звук "на моторна резачка", който издават повечето такива агрегати, също липсва, а шумът от двигателя е сходен с този на четирицилиндров мотор.
Трицилиндровото чудо на Ford
След като магистралата към морето свърши и стигнахме "Петолъчката", пътят ни продължи по двулентовия път към Карнобат, а оттам по магистралата до Бургас и отново по първокласния път към Созопол. Поддържахме скорост от около 90 км/час (на 6-та предавка) и потреблението на гориво започна да пада надолу. След като пристигнахме в Созопол борд компютъра показваше потребление от 4.8 л/100 км.

На връщане към София разхода падна до 4.5 л/100 км, но тогава колоната от автомобили спря и прекарахме почти 4 часа в отсечката между Карнобат и "Петолъчката". Въпреки пъпленето на първа предавка, сериозна промяна в разхода на гориво нямаше. Вероятно това се дължи на стар/стоп системата, която въпреки работещия климатик изключваше двигателя при почти всяко спиране.

Така, когато най-накрая се измъкнахме от задръстването и отново стъпихме на магистрала "Тракия", потреблението на гориво беше 5.0 л/100 км. Закъснявахме, заради невижданото задръстване след четирите почивни дни в началото на септември, и ни се наложи да караме на пълни обороти. Трафикът беше сериозен и колоната от автомобили в лявата лента на магистралата се движеше на газ-спирачка. Това се оказа добре за нашия експеримент, тъй като се уверихме, че трицилиндровото чудо на Ford не се затруднява да ускорява динамично от 90 до над 140 км/час.

Когато пристигнахме в София, разходът на гориво, според бордовия компютър, беше 5.1 л/100 км. Потребление, което поне според нас, е повече от добро, имайки предвид размерите на колата, пасажерите в нея, пътната обстановка и скоростта, с която се движехме.
Трицилиндровото чудо на Ford
За да не губим повече време в разкази за пътуването ни с Ford Focus 1.0 EcoBoost, ще кажем за финал, че ако в момента карате автомобил с бензинов атмосферен двигател, трицилиндровия агрегат на Ford ще ви допадне много. Ще ви хареса начина, по който ускорява, начина, по който звучи, както и потреблението на гориво, което предлага. Ако карате пестеливо извън града може да очаквате разход от под 5 л/100 км. Ако пък не сте от тези шофьори, потреблението ви едва ли ще превиши 6 - 6.3 л/100 км. Трябва само да се "научите", че високи обороти не са необходими. Двигателчето работи най-добре в диапазона между 1800 и 3000 об/мин (максимум 4500 об/мин).

Трябва все пак да уточним, че двигателят няма да ви накара да настръхнете от ускорението или динамиката, които предлага, но със сигурност ще ви впечатли много повече от 1.6-литровия бензинов двигател, който заменя. Друга негова хубава страна е ниската пазарна цена, на която се предлага. Това не е бутиков мотор, а по-скоро базов, като цената му е сходна с тази на поостарелия атмосферен 1.6 на Ford. 

Още за Ford Focus 1.0 EcoBoost
Трицилиндровото чудо на Ford
Оценките на Ford Focus 1.0 EcoBoost по десетобалната система

Приложимост в ежедневието - 9 (Добро представяне в града и изненадващо добро представяне извън него)

Надеждност - 8 (Това е малък турбо-мотор, който тепърва ще доказва своята издържливост. Затова даваме оценка 8)

Оборудване - 10 (Тестваният автомобил е с най-високото ниво на оборудване, в което присъства всичко необходимо)

Пространство - 10 (Напълно достатъчно място за 4 човека. Голям багажник)

Цена/Качество - 10 (1.0-литровия двигател е базов за модела, а към момента Ford Focus е лидер по продажби в световен мащаб)

Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Материалите са приятни както на вид, така и на допир)

Разход на гориво - 9 (Много добър разход на гориво за динамиката, която предлага. Официалното потребление на гориво обаче е по-ниско и за това даваме оценка 9)

Удоволствие от шофирането - 9 (Изненадващо добър двигател! Бихме го предпочели пред всеки бензинов агрегат със сходна мощност)

0 от 500
  • #47
    22 rate up comment 3 rate down comment
    JOKO ( преди 13 години )
    Бясното сиромахомилско мислене - колко щял да издържи... Е няма да може да го купите след 14 години и 350,000 километра и всичко да му е като ново.Моторът е добър, има много нововъдения, цената е посижима, по-евтин е от дизел, ама тука сте все капацитети.
  • #46
    20 rate up comment 4 rate down comment
    Subarufan ( преди 13 години )
    Може би е хубав двигател, но не разбрах какво му е толкова чудното?Ако се изненадвате, че двигател с по-малко цлиндри и литраж, на по ниски обороти гори по-малко, то тогава можете да го наречете чудо. По скоро би трябвало да се спомене хибридната разработка на Форд с този двигател. А по-показатели, един сериен FA20 DIT, 2.0L на Субару с 300 к.с и 400Nm е много по-чуден например...
  • #45
    21 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Това с чугунения блок също предполагам е някаква журналистическа измислица.Чугуна няма как да подобри и ускори загряването на ДВГ.Дори напротив, чугуна по-бавно загрява и отдава топлината.На времето съм го учил това по технология на металите и много добре помня,на какво са ме учили.Чугуна са го сложили там най-вероятно заради вибрациите.Той много добре ги поема за разлика от другите метали.Да обаче в случая се качва и теглото на ДВГ,което пък влияе на други неща.Пак казвам:поживьом увидим.
  • #44
    20 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Абе бъчваря,ти нещо палиш като балканче по нанадолнище.Аре поспри се малко,а!Чугунени блокове,ала-бала...чакай малко да понаправи някоя друга година,да го видим,да му се навъртят км.па тогава да коментираме това творение на форд.Също така да ми изтъкваш,че бил ДВГ на годината е много несериозна работа.Там нали знаеш,че журналисти избират и гласуват,а не инженери.Освен всичко не ми се вярва от форд да са измислили нови закони в механиката.Малък агрегат+големи натоварвания=по-голямриск от проблеми
  • #43
    22 rate up comment 3 rate down comment
    до: BMWFOREVER ( преди 13 години )
    Ти май ще се окажеш мечтател,който иска да има БМВ,ама няма кинти и само мечтите му остават.Аре,като си голям спец да те питам колко харчи Е34 530и по данни на БМВ?Не се мъчи,ще ти отговоря:15,9/100.Този автомобил мой човек само на извънградско при спокойно каране падаше до 10-11/100,а през цялото друго време разхода се движеше между 15-18/100.Така,че върви се застреляй с 6естаците на БМВ от старата школа.Лами големи са.А 525 ТДС карал ли си да знаеш какво е ламя дизел и маслояд?
  • #42
    21 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    ...колекторни тръби в главата и какво ли още не, спомагащо за по-голямо КПД и по-равномерна работа. Според теб малък мотор на голям автомобил не върви...ами да видим тогава какво ще кажеш, като поставят тоя мотор в Мoндео догодина :P Не са карали, ама капацитети. Ами карайте си тогава Волгите с големите мотори, щом като вървят на големи автомобили.
  • #41
    23 rate up comment 4 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Абе тоя мотор е мотор на годината. вие ли ще казвате кое става за мотор и кое не? Това си е все едно четирицилиндров 1.4 литров мотор без един цилиндър, който се компенсира от разбалансирания маховик. Освен това има по-ниско *** на частите, ангренажен ремък, който е потопен в масло, което също води до намалено *** и какви ли още не малки далаверки, спомагащи за по-спокойната работа. Например променливо газоразпределение, чугунен блок за по-бързо загряване...
  • #40
    20 rate up comment 6 rate down comment
    BMWFOREVER ( преди 13 години )
    15L/100 HAR4AT BMW-TATA NA VS ONEZI KOITO NIKOGA NE SA PRITEJAVALI, KARALI, NO PAK GOVORQT PALNI PROSTOTII POSTOQNNO! I RAZBIRA SE MN IM SE ISKA DA SEDNAT ZAD VOLANA NA BMW!GOLEMQT DVG MOJE DA E I IKONOMI4EN VS.ZAVISI OT STILA NA KARANE!
  • #39
    26 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Може и аз да бъркам,но малък мотор на голям автомобил не върви.Вярно,че са му сложили турбо,дигнали са мощност и въртящ момент,но тези неща няма как да компенсират високите натоварвания,които се получават.На малкия мотор всяка част му е по-малка + големи натоварвания всеки,дори и да не е учил механика му е ясно до какво води.Надявам се тези двигатели да не станат консуматив.На 2-3 смени на масло - нов мотор.
  • #38
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Сменянето на предавките зависи най-много от ДВГ,тегло и предавателните числа на скоростната кутия.Пример:имах Сузуки Суифт 1.0 3 цил. 54 к.с.Това Сузуки ми е било най-икономичната по принцип кола.В града при кротко каране съм смъквал до 5,2/100,а на извънградско при 80-90 км/ч пада под 5.Така са ги изчилили нещата японците,че колата можеш спокойно да е караш с 1500-2000 об/мин и на толкова да сменяш предавките.Тогава дава най-голяма икономия.В града се кара спокойно на 5-та с 50 км/ч с 1700об