IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Трицилиндровото чудо на Ford

Тестдрайв на Ford Focus 1.0 EcoBoost

Трицилиндровото чудо на Ford

Трицилиндровото чудо на Ford
Автомобил от С-сегмента, предлагащ 5 места и голям багажник, под чийто преден капак е поставен 1.0-литров двигател с три цилиндъра. Преди няколко години това щеше да звучи като шега, но след появата на новите EcoBoost двигатели на Ford, толкова малък двигател в толкова голяма кола, е нещо напълно реално.

Вече изпробвахме въпросния двигател на борда на Focus. Тогава обаче целта ни беше да регистрираме възможно най-нисък разход. Тъй като този тип двигатели ще се използват все по-мащабно за цялата гама на Ford, решихме да видим как ще се представи колата в реални условия - четири човека, малко багаж и шофиране, без да се замисляме за потреблението на гориво.

За целта предприехме пътуване от около 1000 километра, преминаващо през най-полярното трасе в България - пътят до Морето. То включваше магистрала Тракия и първокласния път до Созопол. Тръгнахме сутринта в събота и се върнахме обратно в София вечерта в неделя - т.е. пътувахме в най-натоварения трафик, при температура на въздуха от около 30 градуса. Автомобилът беше Ford Focus седан, оборудван с по-мощната версия на 1.0-литровия EcoBoost двигател, която доставя мощност от 125 к.с. и максимален въртящ момент 170 Нм (200 Нм при ‘Overtorq’).

На магистралата поддържахме скорост от 130-140 км/час, като при тази скорост потреблението на гориво достигна 6.3 л/100 км. Изпробвахме колата и при така наречената икономична скорост от 110 км/час, с която се движат голяма част от шофьорите в България. Тогава потреблението падна до малко под 5 л/100 км.
Трицилиндровото чудо на Ford
Факт е, че от Ford дават по-ниско потребление на гориво, но поне според нас и този разход е впечатляващ. А още по-впечатляващ е начина, по който миниатюрния двигател ускорява натоварената кола. Истината е, че когато сте на борда на Ford Focus 1.0 EcoBoost трудно ще повярвате, че под капака на колата има толкова малък двигател. Дори при скорост от 140 км/час, при подаване на газ, ускорението се усеща добре и може да бъде сравнено с това, което предлага модерен 1.6-литров атмосферен двигател, работещ на бензин. Системата за принудително пълнене на 1.0-литровия EcoBoost е настроена така, че да работи още преди оборотомера да посочи 2000 об/мин, а максималния въртящ момент от 170 Нм, е наличен в целия диапазон между 1400 и 4500 об/мин. Това означава, че двигателят не се нуждае от високи обороти, за да разгърне своя потенциал, което от своя страна пък означава по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на шум.

А нивата на шум са минимални, като двигателят работи много спокойно, без каквито и да било вибрации. Една от слабите страни на двигателите с три цилиндъра са именно вибрациите, но инженерите на компанията са решили този проблем напълно. Типичният звук "на моторна резачка", който издават повечето такива агрегати, също липсва, а шумът от двигателя е сходен с този на четирицилиндров мотор.
Трицилиндровото чудо на Ford
След като магистралата към морето свърши и стигнахме "Петолъчката", пътят ни продължи по двулентовия път към Карнобат, а оттам по магистралата до Бургас и отново по първокласния път към Созопол. Поддържахме скорост от около 90 км/час (на 6-та предавка) и потреблението на гориво започна да пада надолу. След като пристигнахме в Созопол борд компютъра показваше потребление от 4.8 л/100 км.

На връщане към София разхода падна до 4.5 л/100 км, но тогава колоната от автомобили спря и прекарахме почти 4 часа в отсечката между Карнобат и "Петолъчката". Въпреки пъпленето на първа предавка, сериозна промяна в разхода на гориво нямаше. Вероятно това се дължи на стар/стоп системата, която въпреки работещия климатик изключваше двигателя при почти всяко спиране.

Така, когато най-накрая се измъкнахме от задръстването и отново стъпихме на магистрала "Тракия", потреблението на гориво беше 5.0 л/100 км. Закъснявахме, заради невижданото задръстване след четирите почивни дни в началото на септември, и ни се наложи да караме на пълни обороти. Трафикът беше сериозен и колоната от автомобили в лявата лента на магистралата се движеше на газ-спирачка. Това се оказа добре за нашия експеримент, тъй като се уверихме, че трицилиндровото чудо на Ford не се затруднява да ускорява динамично от 90 до над 140 км/час.

Когато пристигнахме в София, разходът на гориво, според бордовия компютър, беше 5.1 л/100 км. Потребление, което поне според нас, е повече от добро, имайки предвид размерите на колата, пасажерите в нея, пътната обстановка и скоростта, с която се движехме.
Трицилиндровото чудо на Ford
За да не губим повече време в разкази за пътуването ни с Ford Focus 1.0 EcoBoost, ще кажем за финал, че ако в момента карате автомобил с бензинов атмосферен двигател, трицилиндровия агрегат на Ford ще ви допадне много. Ще ви хареса начина, по който ускорява, начина, по който звучи, както и потреблението на гориво, което предлага. Ако карате пестеливо извън града може да очаквате разход от под 5 л/100 км. Ако пък не сте от тези шофьори, потреблението ви едва ли ще превиши 6 - 6.3 л/100 км. Трябва само да се "научите", че високи обороти не са необходими. Двигателчето работи най-добре в диапазона между 1800 и 3000 об/мин (максимум 4500 об/мин).

Трябва все пак да уточним, че двигателят няма да ви накара да настръхнете от ускорението или динамиката, които предлага, но със сигурност ще ви впечатли много повече от 1.6-литровия бензинов двигател, който заменя. Друга негова хубава страна е ниската пазарна цена, на която се предлага. Това не е бутиков мотор, а по-скоро базов, като цената му е сходна с тази на поостарелия атмосферен 1.6 на Ford. 

Още за Ford Focus 1.0 EcoBoost
Трицилиндровото чудо на Ford
Оценките на Ford Focus 1.0 EcoBoost по десетобалната система

Приложимост в ежедневието - 9 (Добро представяне в града и изненадващо добро представяне извън него)

Надеждност - 8 (Това е малък турбо-мотор, който тепърва ще доказва своята издържливост. Затова даваме оценка 8)

Оборудване - 10 (Тестваният автомобил е с най-високото ниво на оборудване, в което присъства всичко необходимо)

Пространство - 10 (Напълно достатъчно място за 4 човека. Голям багажник)

Цена/Качество - 10 (1.0-литровия двигател е базов за модела, а към момента Ford Focus е лидер по продажби в световен мащаб)

Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Материалите са приятни както на вид, така и на допир)

Разход на гориво - 9 (Много добър разход на гориво за динамиката, която предлага. Официалното потребление на гориво обаче е по-ниско и за това даваме оценка 9)

Удоволствие от шофирането - 9 (Изненадващо добър двигател! Бихме го предпочели пред всеки бензинов агрегат със сходна мощност)

0 от 500
  • #67
    23 rate up comment 3 rate down comment
    моя ( преди 13 години )
    Сивик произведен 1997год харчи извън града 4.5л с 90-100км/ч 1,5 115 конски сили Нещо не разбирам какво чак толкова са направили...
  • #66
    22 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    ...Тук имам само 500 символа, а какво да уточнявам със 100 думи? Ако дам линкове, никой не ги чете и си продължава със своето. Качвам снимки, същата работа. Пиша предълъг пост, пак никой не чете. С две думи, нямам думи. Нито аз ще ограмотя някого, нито пък той ще ме убеди как се чупят и не палят Фордовете.
  • #65
    19 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Не вярвам, но когато ти извадят статистика от стотици и хиляди модели като твоя, все някакви заключения си прави човек. А такива сайтове, в които различни потребители вписват данни за разходите си по автомобила, има в нета. За тях говоря, не за *** дето твърди, че неговия BC е свръх точен. Slavo, нямам си на представа какво искаш д ами кажеш, но това съм чел, това пиша. Може и да не цитирам всичко точно, но айде да не задълбаваме чак толкова в подробностите.
  • #64
    22 rate up comment 3 rate down comment
    до: до testmaniac ( преди 13 години )
    Мен пък ме кефят повече интернет сайтовете,защото можеш да видиш различни гледни точки.Ако имаш да отсяваш житото от плявата нямаш проблем.Ако не можеш си е наистина сериозно.Другото е че ако искаш четеш,ако искаш не четеш *** коментари.Виждам,че ти обаче си чел и дори коментираш.Твоя коментар към *** ли да го причислим?Освен това да ти кажа имам електронен четец и съм изчел доста книги с него.Хартията е отживелица.Имам хиляди книги,които се побират в джоба ми.Какво ще кажеш?
  • #63
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    "Поне такава информация имам от интернет."Че ти да не вярваш на всичко, което пише в нета, само защото го пише в нета?!
  • #62
    17 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Ако действително всичко е така този мотор се е утрепал за хибриден автомобил.Добрите хибриди правят над 30% икономия на гориво сравнени с анлогична модификация без ел.мотор.Така,че ето как хибридите са доста добро решение във всяко едно отношение,макар,че някой преждевременно ги отписват,а в действителност те са бъдещето и настоящето.
  • #61
    22 rate up comment 6 rate down comment
    до testmaniac ( преди 13 години )
    За съжаление тъпите интернет сайтове унищожават пазара на списания. А те са много по-полезни, защото съдържат същите статии като сайтовете БЕЗ тъпите коментари на интернет ***. Да не говорим, че нищо не може да замени приятният допир на хартията в пръстите и аромата на мастило.
  • #60
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Slavo до бъчваря ( преди 13 години )
    Много ми е интересно как така колекторните тръби са "интегрирани" в главата, кои са- всмукателни или изпускателни... Направо ме интересува типа на ДВГ по номенклатурата на Форд- аз ще си изкарам чертежите на мотора (не е твоя работа от къде!). Моля за отговор! Тръбата на ауспуха директно от главата ли излиза? А всмукването на въздуха пак ли е с една тръба към главата? Ей тея работи ме интересуват!!!
  • #59
    18 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    @фермера, така е, но бързото загряването е и заради колекторните тръби, интегрирани в главата. Чугуна изстива и по-бавно. Алуминият просто за нула време се е охладил, а това не е добре за малък мотор с нисък разход на гориво. Явно това е най-доброто решение.
  • #58
    19 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    А аз говоря за 15 годишни, защото долу ставаше въпрос за някакви 13 годишни дизели 136 коня, дето горели по пет на сто наФта. Ами като горят толкова, купувайте си ги. Само дето не е ясно дали наФта или мАсло