IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Трицилиндровото чудо на Ford

Тестдрайв на Ford Focus 1.0 EcoBoost

Трицилиндровото чудо на Ford

Трицилиндровото чудо на Ford
Автомобил от С-сегмента, предлагащ 5 места и голям багажник, под чийто преден капак е поставен 1.0-литров двигател с три цилиндъра. Преди няколко години това щеше да звучи като шега, но след появата на новите EcoBoost двигатели на Ford, толкова малък двигател в толкова голяма кола, е нещо напълно реално.

Вече изпробвахме въпросния двигател на борда на Focus. Тогава обаче целта ни беше да регистрираме възможно най-нисък разход. Тъй като този тип двигатели ще се използват все по-мащабно за цялата гама на Ford, решихме да видим как ще се представи колата в реални условия - четири човека, малко багаж и шофиране, без да се замисляме за потреблението на гориво.

За целта предприехме пътуване от около 1000 километра, преминаващо през най-полярното трасе в България - пътят до Морето. То включваше магистрала Тракия и първокласния път до Созопол. Тръгнахме сутринта в събота и се върнахме обратно в София вечерта в неделя - т.е. пътувахме в най-натоварения трафик, при температура на въздуха от около 30 градуса. Автомобилът беше Ford Focus седан, оборудван с по-мощната версия на 1.0-литровия EcoBoost двигател, която доставя мощност от 125 к.с. и максимален въртящ момент 170 Нм (200 Нм при ‘Overtorq’).

На магистралата поддържахме скорост от 130-140 км/час, като при тази скорост потреблението на гориво достигна 6.3 л/100 км. Изпробвахме колата и при така наречената икономична скорост от 110 км/час, с която се движат голяма част от шофьорите в България. Тогава потреблението падна до малко под 5 л/100 км.
Трицилиндровото чудо на Ford
Факт е, че от Ford дават по-ниско потребление на гориво, но поне според нас и този разход е впечатляващ. А още по-впечатляващ е начина, по който миниатюрния двигател ускорява натоварената кола. Истината е, че когато сте на борда на Ford Focus 1.0 EcoBoost трудно ще повярвате, че под капака на колата има толкова малък двигател. Дори при скорост от 140 км/час, при подаване на газ, ускорението се усеща добре и може да бъде сравнено с това, което предлага модерен 1.6-литров атмосферен двигател, работещ на бензин. Системата за принудително пълнене на 1.0-литровия EcoBoost е настроена така, че да работи още преди оборотомера да посочи 2000 об/мин, а максималния въртящ момент от 170 Нм, е наличен в целия диапазон между 1400 и 4500 об/мин. Това означава, че двигателят не се нуждае от високи обороти, за да разгърне своя потенциал, което от своя страна пък означава по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на шум.

А нивата на шум са минимални, като двигателят работи много спокойно, без каквито и да било вибрации. Една от слабите страни на двигателите с три цилиндъра са именно вибрациите, но инженерите на компанията са решили този проблем напълно. Типичният звук "на моторна резачка", който издават повечето такива агрегати, също липсва, а шумът от двигателя е сходен с този на четирицилиндров мотор.
Трицилиндровото чудо на Ford
След като магистралата към морето свърши и стигнахме "Петолъчката", пътят ни продължи по двулентовия път към Карнобат, а оттам по магистралата до Бургас и отново по първокласния път към Созопол. Поддържахме скорост от около 90 км/час (на 6-та предавка) и потреблението на гориво започна да пада надолу. След като пристигнахме в Созопол борд компютъра показваше потребление от 4.8 л/100 км.

На връщане към София разхода падна до 4.5 л/100 км, но тогава колоната от автомобили спря и прекарахме почти 4 часа в отсечката между Карнобат и "Петолъчката". Въпреки пъпленето на първа предавка, сериозна промяна в разхода на гориво нямаше. Вероятно това се дължи на стар/стоп системата, която въпреки работещия климатик изключваше двигателя при почти всяко спиране.

Така, когато най-накрая се измъкнахме от задръстването и отново стъпихме на магистрала "Тракия", потреблението на гориво беше 5.0 л/100 км. Закъснявахме, заради невижданото задръстване след четирите почивни дни в началото на септември, и ни се наложи да караме на пълни обороти. Трафикът беше сериозен и колоната от автомобили в лявата лента на магистралата се движеше на газ-спирачка. Това се оказа добре за нашия експеримент, тъй като се уверихме, че трицилиндровото чудо на Ford не се затруднява да ускорява динамично от 90 до над 140 км/час.

Когато пристигнахме в София, разходът на гориво, според бордовия компютър, беше 5.1 л/100 км. Потребление, което поне според нас, е повече от добро, имайки предвид размерите на колата, пасажерите в нея, пътната обстановка и скоростта, с която се движехме.
Трицилиндровото чудо на Ford
За да не губим повече време в разкази за пътуването ни с Ford Focus 1.0 EcoBoost, ще кажем за финал, че ако в момента карате автомобил с бензинов атмосферен двигател, трицилиндровия агрегат на Ford ще ви допадне много. Ще ви хареса начина, по който ускорява, начина, по който звучи, както и потреблението на гориво, което предлага. Ако карате пестеливо извън града може да очаквате разход от под 5 л/100 км. Ако пък не сте от тези шофьори, потреблението ви едва ли ще превиши 6 - 6.3 л/100 км. Трябва само да се "научите", че високи обороти не са необходими. Двигателчето работи най-добре в диапазона между 1800 и 3000 об/мин (максимум 4500 об/мин).

Трябва все пак да уточним, че двигателят няма да ви накара да настръхнете от ускорението или динамиката, които предлага, но със сигурност ще ви впечатли много повече от 1.6-литровия бензинов двигател, който заменя. Друга негова хубава страна е ниската пазарна цена, на която се предлага. Това не е бутиков мотор, а по-скоро базов, като цената му е сходна с тази на поостарелия атмосферен 1.6 на Ford. 

Още за Ford Focus 1.0 EcoBoost
Трицилиндровото чудо на Ford
Оценките на Ford Focus 1.0 EcoBoost по десетобалната система

Приложимост в ежедневието - 9 (Добро представяне в града и изненадващо добро представяне извън него)

Надеждност - 8 (Това е малък турбо-мотор, който тепърва ще доказва своята издържливост. Затова даваме оценка 8)

Оборудване - 10 (Тестваният автомобил е с най-високото ниво на оборудване, в което присъства всичко необходимо)

Пространство - 10 (Напълно достатъчно място за 4 човека. Голям багажник)

Цена/Качество - 10 (1.0-литровия двигател е базов за модела, а към момента Ford Focus е лидер по продажби в световен мащаб)

Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Материалите са приятни както на вид, така и на допир)

Разход на гориво - 9 (Много добър разход на гориво за динамиката, която предлага. Официалното потребление на гориво обаче е по-ниско и за това даваме оценка 9)

Удоволствие от шофирането - 9 (Изненадващо добър двигател! Бихме го предпочели пред всеки бензинов агрегат със сходна мощност)

0 от 500
  • #57
    19 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    ...а никой няма да си прави труда да настройва всичко точно за определен модел с определен резервоар и гуми. При други модификации на Фиеста може да показва точно. Поне такава информация имам от интернет. При някои просто бордовия е точен или най-много да дава грешка от стотина грама.
  • #56
    22 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Аз се съмнявам по друга причина. Тук се споменава за разход по бордови компютър предполагам. Пиопитах дали са долели бензин в София, макар да зная, че няма никой да ми отговори пряко. Така най-добре се разбира колко е точния разход. Иначе бордовия може да лъже. Моя винаги лъже с 300-400 грама например оня ден ми показваше среден разход 5.4 l/100, Но като заредих и изчислих разхода се оказа, че е 5.77 л/100 км. Мопже да е частен случай заради различните модификации на тоя автомобил...
  • #55
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Този тест е пълно менте.Разхода,който са обявили не мисля изобщо,че е такъв.Дори бъчваря,който е болен на тема форд се съмнява в гореспоменатите стойности.Няма начин малък двигател на голяма кола да харчи толкова малко.Ако ще и 10 турбини да му закачат не може да го направят толкова икономичен.Ако действително е така,като твърдят тестващите,то значи,че АБ лъжат,което не ми се вярва.Най-добре да кажат къде са ги водили и колко са им платили да ги пишат тези неверни неща.
  • #54
    20 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Бъчвар,пак ли влезе във фаза?:)))Кой говори,кой какво щял да купува след 15 г.Говорим какво сега се купува.Вярно е че технологиите се развиват и ДВГ стават все по-модерни и с все по-невероятни технологии.Тези неща обаче не са безгранични и стигат до някаква граница.Следват не доразвиване и тъпкане на едно място,а правенето на хибриди,ДВГ с горивни клетки и т.н.Ето това е развитие не в права линия,а вземането на най-доброто от няколко разработки и съчетаването им в едно.
  • #53
    17 rate up comment 3 rate down comment
    testmaniac ( преди 13 години )
    Тоя анонимния другият път по-добре да чете списанията!!!
  • #52
    20 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    И сигурно пак няма автоматик/роботизиран.
  • #51
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Я, Пежо 308 във версия седан и с емблемата на Форд.
  • #50
    18 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Искате или не, това е бъдещето - 2, 3, максимум 4 цилиндъра в компактния клас. Това ще карате след 15 години, няма как. Никой няма да ви пита каква искате да бъде кошницата ви в бъдеще време. Ще се примирявате със смяната на турбини и амортизираните малки мотори. Другият вариант е да ги купите като нови. Ама де тоя акъл в българина :)
  • #49
    21 rate up comment 3 rate down comment
    бъчваря ( преди 13 години )
    Набийте си в главата, че целта на всяка следваща разработка на ДВГ е увеличаването на КПД. Ако някой си е направил труда да разгледа снимките, които бях дал по-долу трябва да е забелязал, че следващите с 3 цилиндрови мотори в компактния клас ще са БМВ и Фолксваген. Тогава да ви видя каква песен ще запеете примерно с 3 цилиндровия 1.5 литров мотор на БМВ. Нормално е всяка нова разработка да е по-добра от предната. Не виждам защо тая завист.
  • #48
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Grand Prix ( преди 13 години )
    Сега всички "тарикати" си мислят - а на тоя Форд ако му сложа газова колко ли ще харчи :)