IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Моторът на Дизел стана на 120 г.

Първият дизелов двигетел е тежал пет тона и е развивал 20 к.с.

Моторът на Дизел стана на 120 г.

23 февруари е паметна дата за техническото развитие и в частност за автомобилостроенето. Точно преди 120 години на този ден в Берлин Рудолф Дизел патентова изобретения от него “рационален топлинен двигател". Няколко дни по-късно инженерът получава патент за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа". Година по-късно - през 1893-та е разработен първия нов двигател от този вид. Това се случва в машиностроителната фабрика в Аугсбург, която по-късно се прочува като завод на MAN, а впоследствие на DAF и IFA.

Идеята за създаването на дизеловия мотор е финансирана от индустриалеца Фридрих Круп и братя Зулцер, а първия реално работещ агрегат Дизел пуска в действие през 1897 година. Моторът съвсем заслужено носи неговото име и може да бъде наречен революционен.

Не си мислете, че дизайна и размерите му са имали нещо общо със съвременните дизелови мотори. Двигателят е бил огромен и е тежал почти пет тона, но пък е развивал 20 конски сили, въртейки се със 170 об/мин., а коефициента му на полезно действие е бил над 26%.

Подобно КПД не са били в състояние да достигнат бензиновите двигатели дълги години след това. Двигателят на Ото по това време е работел при 20% полезно действие, а парните турбини, задвижващи корабите и влаковете са достигали КПД 12-15%. Интересът на предприемачите е неминуем и само месеци след като заработва първия двигател е направен завод за производство на дизелови мотори.

Първото транспортно средство с подобен агрегат е кораб, който потегля по вода през 1903-та, а няколко години по-късно размерът на агрегатите постепенно намалява, за сметка на рентабилността им и те започват да намират приложение в локомотивите и камионите.

Друг е въпросът, че тогавашните дизелови мотори са работели не толкова с нафта, колкото с така наречените в днешни времена „алтернативни био-горива“. В резервоара е можело да се налива предимно рапицово масло и други подобни смеси.

Трябвало е да минат десетки години от прощъпулника, за да може дизеловият мотор да влезе под капака на лек автомобил. Това се случва чак през 1936-та, когато по улиците на Щутгарт тръгва Mercedes 260D.  След още 40 години, осъзнавайки предимствата на дизела човечеството започва все по-осезаемо да предпочита „рационалния топлинен мотор“, за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите. Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема...

 

Тагове: mercedes 260d
0 от 500
  • #2
    10 rate up comment 16 rate down comment
    ? ( преди 12 години )
    А къде са тойотките? Питам аз!
  • #1
    24 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    "..за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат многократно бензиновите. "Айде малко по-сериозно ако може!