IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Моторът на Дизел стана на 120 г.

Първият дизелов двигетел е тежал пет тона и е развивал 20 к.с.

Моторът на Дизел стана на 120 г.

23 февруари е паметна дата за техническото развитие и в частност за автомобилостроенето. Точно преди 120 години на този ден в Берлин Рудолф Дизел патентова изобретения от него “рационален топлинен двигател". Няколко дни по-късно инженерът получава патент за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа". Година по-късно - през 1893-та е разработен първия нов двигател от този вид. Това се случва в машиностроителната фабрика в Аугсбург, която по-късно се прочува като завод на MAN, а впоследствие на DAF и IFA.

Идеята за създаването на дизеловия мотор е финансирана от индустриалеца Фридрих Круп и братя Зулцер, а първия реално работещ агрегат Дизел пуска в действие през 1897 година. Моторът съвсем заслужено носи неговото име и може да бъде наречен революционен.

Не си мислете, че дизайна и размерите му са имали нещо общо със съвременните дизелови мотори. Двигателят е бил огромен и е тежал почти пет тона, но пък е развивал 20 конски сили, въртейки се със 170 об/мин., а коефициента му на полезно действие е бил над 26%.

Подобно КПД не са били в състояние да достигнат бензиновите двигатели дълги години след това. Двигателят на Ото по това време е работел при 20% полезно действие, а парните турбини, задвижващи корабите и влаковете са достигали КПД 12-15%. Интересът на предприемачите е неминуем и само месеци след като заработва първия двигател е направен завод за производство на дизелови мотори.

Първото транспортно средство с подобен агрегат е кораб, който потегля по вода през 1903-та, а няколко години по-късно размерът на агрегатите постепенно намалява, за сметка на рентабилността им и те започват да намират приложение в локомотивите и камионите.

Друг е въпросът, че тогавашните дизелови мотори са работели не толкова с нафта, колкото с така наречените в днешни времена „алтернативни био-горива“. В резервоара е можело да се налива предимно рапицово масло и други подобни смеси.

Трябвало е да минат десетки години от прощъпулника, за да може дизеловият мотор да влезе под капака на лек автомобил. Това се случва чак през 1936-та, когато по улиците на Щутгарт тръгва Mercedes 260D.  След още 40 години, осъзнавайки предимствата на дизела човечеството започва все по-осезаемо да предпочита „рационалния топлинен мотор“, за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите. Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема...

 

Тагове: mercedes 260d
0 от 500
  • #22
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Софиянеца ( преди 13 години )
    Уникално прости сте всички. Аз си карам Хонда, а пък вие ми завиждайте. По-умно нещо едва ли ще можете да направите в безсмисления ви живот.
  • #21
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Суфианчито & ДоШ ( преди 13 години )
    Оставете ни уее, нии си мисуим, че всичку дет фърчи са яде. Най-обичами на жълтурити колити щот друо ни мойм си позвоуим. Даже и жълт сняг обичими да ядеми, щот сме мноу прозти, ама вий си знайти...
  • #20
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    А и сега най-добрите акомулатори => правят италианците.Така де нали италианец е открил батерията.
  • #19
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    Бош ли бе пич?За тоя Бош дето е правен в Турция ли ми говориш или за Китайския.А има и акомулатори Искра.не само германците правят туй чудо на техниката акомулаторната батерия.А тя е открита от Алесандро Волта - Италианец.Ба и крадливите германци са тия Бош....хахахахахаха
  • #18
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Дошо до Интересно ( преди 13 години )
    ДА бе те и Испанците са правели най-добрите кораби за времето си значи сега техните кораби са най-добри хахахахах много сте смешни бе, многоИ руснак навремето направи Тетрис и сега руските игри са по-добри от Сони Плей Стейшън да продължавам ли или пак също толкова няма да асимилирате сравнвнията?
  • #17
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Дошо до Японците&amp ( преди 13 години )
    ДА бе знаем ги тези сравнения.Това е същото като да ми кажеш, че понеже китайците са измислили барута сега правят по-добри пушки от Baret M107 И понеже първобитните човеци са открили сечивата сега ако ги имаше щяха да правят по-добри мечове от самураиските.Нали така?хахахах
  • #16
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Интересно ( преди 13 години )
    Интересно на тази дата преди 120 год. какво ли са правили Toyota,Honda,Lexus и най-вече Hyundai?Дали вече са се запознали с колелото или още са носили всичнд на ръце? А иначе бих добавил още известни японски имена от статията - Берлин,Аугсбург, МAN,DAF.
  • #15
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    Долния ми пост е в отговор на Скорпиона.
  • #14
    7 rate up comment 6 rate down comment
    До "Японците&qu ( преди 13 години )
    В статията срещнах няколко хубави японски имена,дали нещо за този двигател и дизеловите автомобили: Рудолф Дизел,Фридрих Круп,братя Зулцер,Щутгард, Мерцедес .То и с другите двигатели историята е подобна:Отто,Даймлер,Бенц,Ванкел.
  • #13
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    Вчера я пробвах и тези дни ще отида да я взема и направо да я регистрирам.Нямям съмнение вече.Това е моята кола. :-)