IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Моторът на Дизел стана на 120 г.

Първият дизелов двигетел е тежал пет тона и е развивал 20 к.с.

Моторът на Дизел стана на 120 г.

23 февруари е паметна дата за техническото развитие и в частност за автомобилостроенето. Точно преди 120 години на този ден в Берлин Рудолф Дизел патентова изобретения от него “рационален топлинен двигател". Няколко дни по-късно инженерът получава патент за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа". Година по-късно - през 1893-та е разработен първия нов двигател от този вид. Това се случва в машиностроителната фабрика в Аугсбург, която по-късно се прочува като завод на MAN, а впоследствие на DAF и IFA.

Идеята за създаването на дизеловия мотор е финансирана от индустриалеца Фридрих Круп и братя Зулцер, а първия реално работещ агрегат Дизел пуска в действие през 1897 година. Моторът съвсем заслужено носи неговото име и може да бъде наречен революционен.

Не си мислете, че дизайна и размерите му са имали нещо общо със съвременните дизелови мотори. Двигателят е бил огромен и е тежал почти пет тона, но пък е развивал 20 конски сили, въртейки се със 170 об/мин., а коефициента му на полезно действие е бил над 26%.

Подобно КПД не са били в състояние да достигнат бензиновите двигатели дълги години след това. Двигателят на Ото по това време е работел при 20% полезно действие, а парните турбини, задвижващи корабите и влаковете са достигали КПД 12-15%. Интересът на предприемачите е неминуем и само месеци след като заработва първия двигател е направен завод за производство на дизелови мотори.

Първото транспортно средство с подобен агрегат е кораб, който потегля по вода през 1903-та, а няколко години по-късно размерът на агрегатите постепенно намалява, за сметка на рентабилността им и те започват да намират приложение в локомотивите и камионите.

Друг е въпросът, че тогавашните дизелови мотори са работели не толкова с нафта, колкото с така наречените в днешни времена „алтернативни био-горива“. В резервоара е можело да се налива предимно рапицово масло и други подобни смеси.

Трябвало е да минат десетки години от прощъпулника, за да може дизеловият мотор да влезе под капака на лек автомобил. Това се случва чак през 1936-та, когато по улиците на Щутгарт тръгва Mercedes 260D.  След още 40 години, осъзнавайки предимствата на дизела човечеството започва все по-осезаемо да предпочита „рационалния топлинен мотор“, за да се стигне до там, че в края на отминалото столетие продаваните автомобилите с дизелови агрегати в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите. Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема...

 

Тагове: mercedes 260d
0 от 500
  • #12
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Софиянеца ( преди 13 години )
    Между другото аз карам хонда само в мечтите си, но ви моля да се правите, че не забелязвате, за да има смисъл жалкото ми съществуване.
  • #11
    4 rate up comment 14 rate down comment
    Софиянеца ( преди 13 години )
    Наистина е хубава 1.7 CTDI. И да, двигателя наистина е на Исузу, но какво от това? Както каза важното е, че си е японски, а Исузу правят страхотни дизели. Освен това той си е преработен от Хонда, така че няма какво да говорим. Същия двигател го слагат и в някои опели, но кой ли умен човек ще предпочете техните скопени немски талиги дето са по-слаби с 10-15 коня? Да не говорим и другите японски дизели, колко по-напред са от немските каски. Язък, че немец ги е създал.
  • #10
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Triforce ( преди 13 години )
    Софиянеца - наистина са хубави дизелите на Хонда, ама недей се олива с изказванията. Една кола не е само мотор, има окачване, седалки, интериор. Или ти ги забрави? Иначе за двигателя, като двигател - прав си, да!!! Обаче предпочитам да карам немска машина, защото ми е по-удобна, пък било то и малко по-кофти мотор от на японците. Но пък новите мотори на БМВ и Пежо също са доста добри!
  • #9
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Скорпион ( преди 13 години )
    Дошо, сивик ли ще си взимаш или вече си взел? Понеже беше споменал, че си търсиш кола.
  • #8
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Дошо ( преди 13 години )
    Ей софиянец обяснии м на пичовете тук, че те не престават да плюят по японците.Вчера пробвах една Хонда Сивик 1.7цтди, борд компютъра ми показваше м/у 3.7 и 4.0л/100км.Очарован съм от тая колица.И много приятно вози.По-добре е от дарака А4 б5 с една ако не с две класи.Същност този мотор е на Исузу, но пак е японски.Хонда с техния 2.2 IDTEC вдигнаха много високо летвата още преди няколко години.ВАГ още се пънат с пародииния им 2.0ТДИ (тоя дето пука глави на поразия)
  • #7
    7 rate up comment 15 rate down comment
    Софиянеца ( преди 13 години )
    Какви тойотки бе, само Хонда е КОЛАТА!!! И браво на г-н Дизел. Хубаво е, че е създал дизеловия двигател, но добре, че Хонда решиха да направят и те такъв, за да покажат на немците как се прави.
  • #6
    8 rate up comment 4 rate down comment
    диселчо ( преди 13 години )
    Май мерцедес има най-голям опит с дизелови двегатели
  • #5
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    Toz pak go podgoniha toyotkite
  • #4
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 13 години )
    "в повечето райони по света да превъзхождат бензиновите" - samo v Evropa i v India
  • #3
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Fireman ( преди 13 години )
    "Цената на дизеловото гориво в настоящите години е съвсем друга тема..." - много правилно Аутомедиа. Но в България е друга тема и доходите на населението ...