Новопостроеният завод за автомобили в ловешкото село Баховица заработи. От днес официално в България след 16-годишно прекъсване отново се произвеждат автомобили. Те са китайски на автомобилния гигант Great Wall Motor (GWM), който е партньор на българската компания Литекс моторс.
Серийното производство на автомобилите стартира на пълни обороти веднага след откриването. Първоначално в Баховица ще сглобяваме три модела на Great Wall Motor, които ще се продават както у нас така и в чужбина. Моделите са сертифицирани във Великобритания, покриват нормата Евро 5 и европейските стандарти за безопасност.
Още през следващата година, заедно с компактният Voleex С10, кросовърът Hover H5 и пикапът Steed, на поточните линии в Баховица ще бъдат качени моделите Voleex С30, Voleex C20R и Hover H6 (виж галерията със снимки).
Планът предвижда произведените у нас коли първоначално да задоволяват търсенето в България и околните страни, а след това и останалите страни в Европа.
В завода към момента са заети над 120 души, като средната възраст на операторите е 19 години, а на инженерите е 25 години.
Плановете предвиждат през 2012 година в завода да бъдат произведени около 2000 коли. До 2014 година, когато в Баховица ще работят около 2000 души, капацитетът на завода трябва да достигне производството на 50 000 автомобила. Те ще се продават в цяла Европа. Ще се произвеждат и автомобили Great Wall с десен волан, които ще се изнасят за пазара на Великобритания.
До момента в предприятието са инвестирани 55 000 000 лева, като тази сума не включва земята, на която е изградено. През следващите две години инвестицията трябва да достигне 150 - 170 000 000 лева.
Завършен е първият етап на завода - цехът в който се сглобяват колите. През 2014 година, трябва да бъде завършен и етап две, който включва заваръчен и бояджийски цех.
Марката вече има 17 дилърски центъра в България, а клиентите й са над 300 (автомобили доставени от Китай). Дилърства има още в Албания, Черна гора и Македония, а в момента се изгражда и шоурум в Сърбия.
Обмисля се и възможността за дилърство в Румъния, но както знаете там се произвеждат автомобилите на най-големият конкурент на китайската марка - Dacia.
По повод бъдещото конкуриране между двете марки, маркитинг директорът на Литекс Моторс Иво Деков заяви: "Убеден съм, че българчетата в нашия завод могат да правят по-качествени автомобили от румънските или сръбските си връстници".
Той допълни, че България е избрана, тъй като се намира на стратегическо място, има сравнително евтина работна ръка и е част от ЕС.
Стана ясно още, че предстои да бъдат проведени разговори с български доставчици и производители на части и компоненти, които да станат част от проекта.
На събитието присъстваха Ван Фън Йн, президент и изпълнителен директор на GWM, Гуо Йеджоу, посланик на Китай в България, министърът на икономиката Трайчо Трайков и премиерът Бойко Борисов, който преряза лентата на първият произведен у нас автомобил Great Wall.
"Поне милиард евро китайски инвестиции ще влязат в България, а този завод е първата стъпка. Най-хубавото е, че от всеки изнесен навън автомобил държавата ще печели", заяви Борисов.
GWM е единственият китайски автомобилен производител с типово одобрение на продуктите си за продажба на територията на Европейската общност. Компанията е най-големият частен производител на автомобили в Китай и износител от азиатската страна. Оперира на най-големия автомобилен пазар в света, като реализира автомобилите си Great Wall в над 120 страни по целия свят – Европа, Близкия Изток, Африка, Централна и Южна Америка, Азия, Австралия и др.
Още по темата:
В Кухнята на колите от Ловеч
Два нови модела на Great Wall за 2012 година
Great Wall прави технологичен център в Европа
Великобритания е ключов пазар за автомобилите от Ловеч
Колите от Ловеч ще вървят и на газ
Цените на ловешките автомобили
Съвместни предприятия на Great Wall Motor Co. с немци