IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Социалистически герои: Wartburg 353

През 60-те тази простичка машина превъзхожда руските автомобили по почти всички показатели

По време на Студената война, в Източния блок концепцията за автомобилите е безкрайно проста - лесни за поддръжка, евтини за купуване и практични машини, които осигуряват транспорт на средностатистическото работническо семейство. Дизайнът е лукс, цветовете са тривиални, екстри на практика липсват, но именно заради спартанския си характер, някои от тези коли продължават да се движат и до днес. Неотдавна имахме удоволствието да ви разкажем историята на Trabant 601, сега продължаваме с неговия по-голям брат Wartburg 353. Това е отново класика от Източна Германия, която все още може да се види по част от улиците главно на Източна Европа.

  
Съветски герои: Wartburg 353


Какво представлява?

За стандартите на 60-те Wartburg 353 е средноразмерен семеен автомобил, наследник на Wartburg 311. Моделът се е предлагал в няколко версии, сред които седан, комби и дори двуврат пикап. В класическата си седан версия купето е дълго едва 4.22 метра, което го прави по-късо от последното поколение на седана Ford Focus, който днес се счита за компактен автомобил.

     
Съветски герои: Wartburg 353


Къде и кога се е произвеждал?

Производството започва през 1966 във фабриката в Айзенах, Източна Германия. Автомобилът остава върху поточните линии цели 25 години, а последната произвеждана версия е сериозно обновена спрямо оригиналния модел и се казва Wartburg 1.3. Името си моделът дължи на използвания 1.3-литров двигател от Volkswagen Polo. Общото производство надхвърля един милион бройки.

Технически детайли:

Класическият Wartburg 353 се задвижва от 3-цилиндров, 1.0-литров двутактов двигател, монтиран върху предната ос. Агрегатът задвижва предните колела с помощта на 4-скоростна механична трансмисия. В зависимост от използвания карбуратор, мощността варира от 55 до 58 конски сили и от 100 до 106 Нм максимален въртящ момент. Максималната скорост на хартия е 155 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч е 12 секунди.

   
Съветски герои: Wartburg 353


Какво му е специалното?

Wartburg 353 се превръща в мигновен успех в целия Източен Блок, което се дължи на няколко основни причини. На първо място, германската машина е по-добра от повечето еквивалентни руски модели по почти всички параграфи - ускорение, максимална скорост, разход на гориво, управление, спиране и др. На второ място, 353 е изключително лесен за поддръжка, тъй като има доста прост двигател с едва седем движещи се части. И не на последно място, купето предлага място за четирима и техния багаж. На всичко това Wartburg 353 дължи славата си, като най-верните му почитатели често твърдят, че е като да караш кола, но да поддържаш мотоциклет.

    
Съветски герои: Wartburg 353


Разбира се, не всичко е толкова розово. Автомобилът има много негативни черти, като една от най-основните е липсата на шумоизолация, което прави кабината доста шумна. На това се дължи и характерният камбанен звън, когато някоя врата бъде затворена по-силно. В кабината било толкова шумно, че повечето собственици решили да не поръчват радиокасетофон. Друг недостатък било управлението, което страдало от паметно недозавиване, особено на мокра настилка.

С всичко казано по-горе, Wartburg 353 остава автомобил със собствен характер. Някои го наричат Верния Ханс, а сред други групи е популярен като Варела.

  
Съветски герои: Wartburg 353


През 1988 Wartburg 353 e заменен от Wartburg 1.3, който на практика представлява сериозно осъвременена версия на същата кола, разполагаща с 1.3-литров 4-цилиндров четиритактов двигател от Volkswagen Polo.

Последният Wartburg е произведен през април 1991.


Съветски герои: Wartburg 353 

0 от 500
  • #18
    17 rate up comment 13 rate down comment
    Зи Зи топ ( преди 3 години )
    Един приятел от училище ни караше с такава на стаж. Сутрин на отиване по хладното вървеше без проблеми с 4 човека и без багаж. На връщане със същите хора и в жегата загряваше на всеки баир. Иначе беше симпатична. Скоростта която достигна и на която съм бил свидетел беше около 130 по равното. Повече не успя да вдигне.
  • #17
    28 rate up comment 11 rate down comment
    Док ( преди 3 години )
    Пръдливият Ханс си беше мотор с пейки, наистина имаше доста иновации, за които не бяхме чували, но пък Фрилауфа, на хлъзгав път си беше чист убиец! Много коли и глави се строшиха от него!
  • #16
    60 rate up comment 2 rate down comment
    Munio ( преди 3 години )
    Това едно време нямаше какво да го бие на старт, тръгваше заедно с тролея... пуши, еми ше пуши щом е двутактово ама за тая мощност си вървеше перфе
  • #15
    54 rate up comment 4 rate down comment
    Алексей ( преди 3 години )
    Приятно изобретение беше фрайлауфа, сменяш скорости без съединител, като отпуснеш газта и си по инерция. Но спирачките бяха изключително слаби, без серво.Двутактовият двигател беше пъргав и елементарен, направо запасна част. Нов двигате струваше малко над 200 лв, но изискваше постоянна центровка на трите чукчета-наковални. В допълнение и скоростният лост при волана си беше предизвикателство, но волана беше перце в сравнение с този на лада и без грам луфт
  • #14
    34 rate up comment 2 rate down comment
    max ( преди 6 години )
    Как какво, огледай се и ще видиш. Това, което караме ние сега.
  • #13
    32 rate up comment 5 rate down comment
    д-р.Куртев ( преди 6 години )
    Щеше да е интересна статия,ако бяха сравнили какво са карали по същото време в западна европа !!
  • #12
    70 rate up comment 3 rate down comment
    ггг ( преди 6 години )
    Това беше единствената кола в соца със раздвижни самоблокиращи предпазни колани , имаше и защита от отваряне на задните врати от малки деца , единствена с предно предаване и независимо окачване. А да не забравя и 4 степени на чистачките.
  • #11
    30 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Случайно ли статията за Вартбурга е до тази за инсигнията???Два идентични автомобила.. Същата "шумоизолация", същия "комфорт" , същата "динамика" (когато си замине турбото на дизела) .
  • #10
    21 rate up comment 54 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Със 100 карал ли си я че дрънкаш простотии? Ако е беше карал нямаше да приказваш , че не е била шумна. А недозавиването и нестабилността си е самата истина. Много кофти управление и изключително слабо окачване. 4 човека и малко багаж и стигаха да издъхне. На Шипка можеше да слезеш да се шблекчиш да се качиш и продължиш. Жива мъка. И много моля хора които не са се качвали на това недоразумение да не коментират. За сем. с 1 дете без зарзавати от село ставаше но не и за друго.
  • #9
    67 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Хубава кола беше.. за "онези" години. Че повечето бяхме с автобуса. Но пък не ни се прибираше много след като се е стъмнило. И не познавахме ключовече. И химията в храната, също не познавахме. И се смеехме всеки Божи ден.