Задаващият се 6 юли е ключова дата за европейската автомобилна индустрия: от тази дата влизат в сила поредните нови изисквания на ЕС за задължително серийно оборудване. Въпросът е ще доведе ли това до ново поскъпване на автомобилите?
Поредната порция регламенти от Брюксел задължава всички компании, продаващи леки или лекотоварни автомобили в общността, да ги оборудват със 7 допълнителни асистиращи системи. До тази година повечето от тези системи се предлагаха като опции срещу доплащане, но сега дори купувачите на най-базовите нива ще трябва да ги имат. Става дума за предупреждение за ограниченията на скоростта, система за аварийно спиране, асистент за поддържане на лентата, задна камера със сензори за странично идващ трафик, аварийни светлини при внезапно спиране, дрегер за тестване на водача преди потегляне и камера, следяща дали шофьорът не е сънлив. Освен това от юли нататък всички нови коли в Европа трябва да имат т. нар. "черна кутия", която записва данни за скорост, спирачен път и маневри, която да се използва при разследване на произшествия и при застрахователни искове.
Естествено, всички тези системи костват на производителите допълнителни разходи, които те прехвърлят върху купувачите. Можем ли тогава да очакваме нови ценови листи при дилърите от юли, особено при по-евтините модели, които досега нямаха подобно оборудване?
Отговорът е "зависи", ако се съди по импровизирано проучване на Automedia.bg сред няколко от водещите вносители в България. Повечето произведени през последните шест месеца автомобили вече разполагат с тези системи. При Dacia и Renault например надбавката за тях вече е отразена в актуалните ценови листи, обясни Калина Йорданова, управляващ директор на вносителя на двете марки у нас "КЕОС София". При отделни модели обаче добавянето на новите системи ще вдигне забележимо цената. Най-базовото ниво на малкия Hyundai i10 за бизнес клиенти например ще поскъпне с 1000 лева заради добавената в серийното оборудване навигация - начинът на компанията да отговори на изискването за асистент за ограниченията на скоростта, съобщи ни Камен Илчев, оперативен директор на "Хюндай България". Цената на системата като допълнителна екстра е 2000 лева по каталог, но вносителят е преценил, че това ще направи i10 твърде скъп за клиентите.
Европейският съюз от години периодично затяга изискванията за задължително оборудване, започвайки първоначално от неща като ABS и системите за електронна стабилизация (ЕSP и пр.), и добавяйки впоследствие системата за следене на налягането в гумите, системата за разпознаване на знаците и други. Впрочем това далеч не е краят: от юли 2026 в сила влизат следващата доза изисквания, според които всички нови коли трябва да имат система за засичане на пешеходци с аварийно спиране, и асистент, който активно се грижи водачът да внимава.