IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бюджетната Octavia

Изпробвахме новата Skoda Rapid Spaceback с базовия дизелов двигател

Бюджетната Octavia

Инженерите и дизайнерите на чешката автомобилна марка Skoda имат едно уникално умение - да превръщат компактните коли на VW Group в удобни семейни автомобили. Най-яркият пример е просторната Octavia, която е базирана на компактния Golf. А най-новото им творение - Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo.
Бюджетната Octavia
В случая с Rapid чехите на са губили време да майсторят нов дизайн. Вместо това те буквално са копирали формите на по-голямата и скъпа Octavia. Двата автомобила си приличат до такава степен, че от пръв поглед човек лесно може да ги обърка. Е, Rapid е по-малък от Octavia, не се предлага с особено мощни двигатели, нито в комби вариант или с 4х4 задвижване. Но пък може да се окаже идеалното решение за онези, които търсят нещо по-достъпно, но същевременно практично и удобно.

Skoda Rapid има дължина от 4483 мм и широчина от 1706 мм, а междуосието е равно на 2 602 мм. Това се отнася за версията седан/лифтбек. В случая обаче обръщаме внимание на Rapid Spaceback, който представлява хечбек версия на модела. При него дължината е редуцирана до 4 304 мм, но широчината и междуосието са останали непроменени. Промяната се е отразила на обема на багажника, който при Rapid Spaceback доставя между 415 и 1380 литра (550 и 1490 литра при седана Rapid).
Бюджетната Octavia
Rapid Spaceback и Rapid

Обикновено при покупката на достъпен автомобил човек трябва да бъде готов на компромиси. И при Rapid е така, но пък те са пренебрежимо малко в сравнение с положителните изненади.

Най-голямата от тях е свързана с простора в кабината. Въпреки сравнително компактните си размери Rapid е напълно подходящ както за градски условия, така и за семейни пътувания на дълги разстояния. Малката Skoda е наистина голяма отвътре, като пространството е напълно достатъчно за четирима възрастни пасажери дори с ръст над 1.80 метра. Всъщност пространство за краката на пасажерите отзад - 64 мм. и височината - 980 мм, са водещи в сегмента. Багажникът също предлага достатъчен обем за всяко пътуване.

Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback. Моделът е оборудван с електромеханичен усилвател на волна, който доставя директно и прецизно управление. Окачването има комфортна настройка, но не може да се нарече меко. Возията е като на немски автомобил - неутрална и предвидима, като поема нервностите изненадващо тихо.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Като компромис можем да отбележим базовите седалки, които са една идея по-меки, не разполагат с допълнителна лумбална опора и при по-дълъг път изморяват. Материалите в салона също не са като при Octavia. За Rapid чехите са избрали твърди пластмаси, които обаче изглеждат добре. Оформлението на уредите е функционално и практично, а в салона е предвидено място да чаши, шишета и други малки предмети.

Изпробваният от нас автомобил е с второ ниво на оборудване, като предлага подлакътник за предните седалки, регулируем в дълбочина и на височина волан, електрически прозорци, електрически огледала с подгряване, климатик, борд компютър и др. - общо взето всичко необходимо без излишни глезотии.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Що се отнася до гамата от мотори, тя залага най-вече на икономичността. Мощността им варира между 75 и 122 к.с., а изборът от трансмисии включва ръчна с 5 степени и автоматик с два съединителя и 7 предавки.

Тестовият модел разполага с базовия дизелов мотор - 1.6-литров TDI с 90 к.с. и 230 Нм (предлага се и във версия със 110 к.с.). Моторът е оборудван с два разпределителни вала, турбокомпресор с променлива геометрия, филтър за твърди частици DPF и система за впръскване на горивото common-rail. Трансмисията е 5-степенна ръчна.

Двигателят
определено е сред споменатите по-горе приятни изненади. Мощността му не е висока, което означава минимален данък, но е достатъчна за лекото купе на Rapid Spaceback. Ускорението от място до 100 км/час изисква приличните за такъв автомобил 11.9 секунди, а максималната скорост на движение достига 189 км/час. Моторът е достатъчно пъргав, особено при доускорение, но не това е най-голямото му предимство.

Модерният дизелов двигател изисква по по-малко от 4 литра гориво на 100-километров пробег, а в града разходът варира между 4.5 и 5.5 л/100 км. Поне това показа борд компютърът при нашия тест.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Агрегатът работи при много ниски обороти - дисплеят на таблото подканва водача да постави по-висока предавка още при 1500 об/мин., при които е наличен пълният въртящ момент от 230 Нм. При ниски обороти двигателят не е особено динамичен, но пък буквално "мирише" горивото. А когато оборотомерът премине 1800 - 2000 об/мин. колата става доста пъргава, позволявайки съвсем спокойни изпреварвания.

Любопитна е и настройката и на трансмисията. Тя има само 5 степени, но предавателните й числа са такива, че при движение със 110 км/час на 5-та скорост оборотомерът показва само 2000 об/мин. При 140 км/час оборотите са също ниски - точно 2500 об/мин. Казано иначе, задвижващата система е настроена така, че от по-висока предавка на практика няма нужда.

Имахме възможност да изпробваме новия Rapid Spaceback обстойно. При движение по първокласен път разходът на гориво закова 3.8 л/100 км. При поддържане на скорост от 140 км/час потреблението преминава 4.5 литра на 100 км., а в условията на софийския трафик борд компютърът показва между 4.5 и 5.5 л/100 км.
(НЕ)Бюджетната Octavia
С новия Rapid чешките инженери и дизайнери за пореден път доказват, че са майстори на достъпните семейни коли. Компактният отвън Rapid Spaceback крие доста просторен и комфортен салон. Което заедно с икономичния, но пъргав агрегат превръща колата в добро решение за онези, които търсят нещо по-достъпно от Octavia, но същевременно практично и удобно.

Цените на Rapid Spaceback стартират от 19 980 лв. с ДДС. Изпробваният от нас автомобил струва малко над 29 000 лв. с ДДС., което е с приблизително 5 000 лв. по-евтино от Skoda Octavia с аналогичен двигател и аналогично оборудване.
Бюджетната Octavia
Снимки: Automedia.bg
    
 

0 от 500
  • #24
    7 rate up comment 0 rate down comment
    nikito_blend ( преди 10 години )
    Аз не коментирам Голфа, а това че Рапида е на платформата на Поло. А Мазда 3 на платформата на "Голф" (условно казано). Мисълта ми е че за сходни пари екстрите са общо взето едни и същи и според мен изборът на по горен клас идва по удачен.
  • #23
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Дъртопиш Провисналов ( преди 10 години )
    Мазда 3 е в класа на голф, не е по висок, просто нямат малък дизел, интериора и на мазда и на голф е безупречна сглобка, при голф просто има по голям спектър от възможности за конфигуриране, вкл адаптивно окачване и 4х4 което е много голям +. Като пътно поведение ( 18м слалом и спирачки ) голф е по директен и с по добре настроено шаси, но вс е въпрос на вкус. В крайна сметка човек избира това от което е привлечен най вече външно
  • #22
    4 rate up comment 1 rate down comment
    nikito_blend ( преди 10 години )
    Забравяте че платформата на Маздата е по висок клас. Бензин е ама малък дизел няма. Дизайна няма да коментирам че е въпрос на вкус. Ето пример за базов интериор, не ми се струва да е кой знае колко по различен (подробности на сайта им).http://***.carrecent.com/wp-content/uploads/2014/02/mazda3-2014-8.jpg
  • #21
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Karacha ( преди 10 години )
    Идеална си е колата -цена,разход,качество-който не разбира ,тука не се спира.
  • #20
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Дъртопиш Провисналов ( преди 10 години )
    Колата тук не е базова, базова мазда 3 няма да ти се вярва какво е вътре, гола като пушка само дето няма ръчки на задните врати, но пък е с тасчета и спирачни дискове като панички. Натоварения модел с дизел и автомат е 60.000лв. С тази сума ще Голф предлага адаптивно окачване, двойно задвижване и куп други асистенти дето изобщо не присъстват в списъка на мазда
  • #19
    8 rate up comment 2 rate down comment
    autoenthusiast ( преди 10 години )
    По отношение на Mazda 3 - най евтиния бенизн е 31К, най евтиния диезл (верно че е доста по мощен от базовия на шкода) е 44К поне това пише на сайта на мазда. Не съм ходил на място да проверявам.
  • #18
    8 rate up comment 5 rate down comment
    autoenthusiast ( преди 10 години )
    .."Отново говориш пълни простотии"..Ряпооо ряпооо - писна ми да ти отговарям.Абе *** - я погледни случайно дали обема на багажника на Приуса който дават не е измерен до тавана???? Шкода както и останалите производители дават обема до нивото на облегалките.А най добре отиди на място и се запознай с реалните размери и форма на багажника.
  • #17
    7 rate up comment 8 rate down comment
    CutmasterCFS ( преди 10 години )
    за тия пари Киа им по-добри предложения .,аи май доста по-качествени били...
  • #16
    11 rate up comment 3 rate down comment
    za orizarchetata ( преди 10 години )
    Na koito ne mu haresva da si vzeme Chainik moje i riksha i gaz kum India.
  • #15
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Куpoбар Цицомачков ( преди 10 години )
    В голяма грешка си, мазда 3 новата с прилични екстри изадвижване достига 60.000 лв което е в ценовия сегмент на А клас и бмв 1, не мерси