IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бюджетната Octavia

Изпробвахме новата Skoda Rapid Spaceback с базовия дизелов двигател

Бюджетната Octavia

Инженерите и дизайнерите на чешката автомобилна марка Skoda имат едно уникално умение - да превръщат компактните коли на VW Group в удобни семейни автомобили. Най-яркият пример е просторната Octavia, която е базирана на компактния Golf. А най-новото им творение - Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo.
Бюджетната Octavia
В случая с Rapid чехите на са губили време да майсторят нов дизайн. Вместо това те буквално са копирали формите на по-голямата и скъпа Octavia. Двата автомобила си приличат до такава степен, че от пръв поглед човек лесно може да ги обърка. Е, Rapid е по-малък от Octavia, не се предлага с особено мощни двигатели, нито в комби вариант или с 4х4 задвижване. Но пък може да се окаже идеалното решение за онези, които търсят нещо по-достъпно, но същевременно практично и удобно.

Skoda Rapid има дължина от 4483 мм и широчина от 1706 мм, а междуосието е равно на 2 602 мм. Това се отнася за версията седан/лифтбек. В случая обаче обръщаме внимание на Rapid Spaceback, който представлява хечбек версия на модела. При него дължината е редуцирана до 4 304 мм, но широчината и междуосието са останали непроменени. Промяната се е отразила на обема на багажника, който при Rapid Spaceback доставя между 415 и 1380 литра (550 и 1490 литра при седана Rapid).
Бюджетната Octavia
Rapid Spaceback и Rapid

Обикновено при покупката на достъпен автомобил човек трябва да бъде готов на компромиси. И при Rapid е така, но пък те са пренебрежимо малко в сравнение с положителните изненади.

Най-голямата от тях е свързана с простора в кабината. Въпреки сравнително компактните си размери Rapid е напълно подходящ както за градски условия, така и за семейни пътувания на дълги разстояния. Малката Skoda е наистина голяма отвътре, като пространството е напълно достатъчно за четирима възрастни пасажери дори с ръст над 1.80 метра. Всъщност пространство за краката на пасажерите отзад - 64 мм. и височината - 980 мм, са водещи в сегмента. Багажникът също предлага достатъчен обем за всяко пътуване.

Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback. Моделът е оборудван с електромеханичен усилвател на волна, който доставя директно и прецизно управление. Окачването има комфортна настройка, но не може да се нарече меко. Возията е като на немски автомобил - неутрална и предвидима, като поема нервностите изненадващо тихо.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Като компромис можем да отбележим базовите седалки, които са една идея по-меки, не разполагат с допълнителна лумбална опора и при по-дълъг път изморяват. Материалите в салона също не са като при Octavia. За Rapid чехите са избрали твърди пластмаси, които обаче изглеждат добре. Оформлението на уредите е функционално и практично, а в салона е предвидено място да чаши, шишета и други малки предмети.

Изпробваният от нас автомобил е с второ ниво на оборудване, като предлага подлакътник за предните седалки, регулируем в дълбочина и на височина волан, електрически прозорци, електрически огледала с подгряване, климатик, борд компютър и др. - общо взето всичко необходимо без излишни глезотии.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Що се отнася до гамата от мотори, тя залага най-вече на икономичността. Мощността им варира между 75 и 122 к.с., а изборът от трансмисии включва ръчна с 5 степени и автоматик с два съединителя и 7 предавки.

Тестовият модел разполага с базовия дизелов мотор - 1.6-литров TDI с 90 к.с. и 230 Нм (предлага се и във версия със 110 к.с.). Моторът е оборудван с два разпределителни вала, турбокомпресор с променлива геометрия, филтър за твърди частици DPF и система за впръскване на горивото common-rail. Трансмисията е 5-степенна ръчна.

Двигателят
определено е сред споменатите по-горе приятни изненади. Мощността му не е висока, което означава минимален данък, но е достатъчна за лекото купе на Rapid Spaceback. Ускорението от място до 100 км/час изисква приличните за такъв автомобил 11.9 секунди, а максималната скорост на движение достига 189 км/час. Моторът е достатъчно пъргав, особено при доускорение, но не това е най-голямото му предимство.

Модерният дизелов двигател изисква по по-малко от 4 литра гориво на 100-километров пробег, а в града разходът варира между 4.5 и 5.5 л/100 км. Поне това показа борд компютърът при нашия тест.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Агрегатът работи при много ниски обороти - дисплеят на таблото подканва водача да постави по-висока предавка още при 1500 об/мин., при които е наличен пълният въртящ момент от 230 Нм. При ниски обороти двигателят не е особено динамичен, но пък буквално "мирише" горивото. А когато оборотомерът премине 1800 - 2000 об/мин. колата става доста пъргава, позволявайки съвсем спокойни изпреварвания.

Любопитна е и настройката и на трансмисията. Тя има само 5 степени, но предавателните й числа са такива, че при движение със 110 км/час на 5-та скорост оборотомерът показва само 2000 об/мин. При 140 км/час оборотите са също ниски - точно 2500 об/мин. Казано иначе, задвижващата система е настроена така, че от по-висока предавка на практика няма нужда.

Имахме възможност да изпробваме новия Rapid Spaceback обстойно. При движение по първокласен път разходът на гориво закова 3.8 л/100 км. При поддържане на скорост от 140 км/час потреблението преминава 4.5 литра на 100 км., а в условията на софийския трафик борд компютърът показва между 4.5 и 5.5 л/100 км.
(НЕ)Бюджетната Octavia
С новия Rapid чешките инженери и дизайнери за пореден път доказват, че са майстори на достъпните семейни коли. Компактният отвън Rapid Spaceback крие доста просторен и комфортен салон. Което заедно с икономичния, но пъргав агрегат превръща колата в добро решение за онези, които търсят нещо по-достъпно от Octavia, но същевременно практично и удобно.

Цените на Rapid Spaceback стартират от 19 980 лв. с ДДС. Изпробваният от нас автомобил струва малко над 29 000 лв. с ДДС., което е с приблизително 5 000 лв. по-евтино от Skoda Octavia с аналогичен двигател и аналогично оборудване.
Бюджетната Octavia
Снимки: Automedia.bg
    
 

0 от 500
  • #44
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Хубаво и евтино няма. Както е писал някой по-долу, чехите не са открили топлата вода. Това е простичката истина.
  • #43
    4 rate up comment 6 rate down comment
    doc ( преди 9 години )
    Kari,ti v 3-ti klas li si ili si otkroven glupak?Vlez v saitovete na markite i VIG sam!
  • #42
    7 rate up comment 9 rate down comment
    doc ( преди 9 години )
    karach ,kak moge da sravnyvash rapid s prius?!Priusa e ot druga planeta.Edin ot nai-tehnologi4nite avtomobil v sveta,3 puti po-skup ot skodi4kata-60 000 lv!
  • #41
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Разширена и удължена стара платформа на нисък клас кола, хилави мотори, евтин салон, лоша шумоизолация,.... Това вече сме го виждали в една румънска марка. Чехите се опитват да догонят Дачия.
  • #40
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Гроздан Грозданов ( преди 9 години )
    Хахах ами как няма да пишат хубави неща в аутомедия, те са толкова щастливи, че някои им е позволил да седнат в нова кола, от кола 92ра като се качиш на тая шкода много ясно, че няма да откриеш никакъв недостатък, смешници :)
  • #39
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Този последния много се обяснява. Като виновна ученичка. Уж било в последния брой, после не било в последния брой, а в някакъв бъдещ брой. Я се скрий, бе ***.
  • #38
    5 rate up comment 9 rate down comment
    до: autoenthusiast ( преди 9 години )
    Не смятам да падам на нивото ти което така или иначе е доста ниско. Хайде пак го повтори да се посмеем, че Рапид е с по-голям багажник от на Приус! Вярваш ли си наистина или просто си решил пак да се правиш на интересен? Научи ли поне в кой клас е Октавия и в кой клас е Приус. Онзи ден пак твърдеше пълни глупост в статията за Октавия. ОК не знаеш нещо, но да твърдиш въпреки невежеството си какво ли не е доста глупаво. Ползвай търсачката за бъдеще, за да намалиш излагането си!
  • #37
    9 rate up comment 2 rate down comment
    KLASIKA ( преди 9 години )
    Ето ти заглавието:В следващия брой на 14 май Тази Skoda развенчава PoloАко нямаш пари да си купиш или никога не си си купувал ,то поне чети какво пишеме тук и какво сме прочели ние които се интересуваме.
  • #36
    10 rate up comment 2 rate down comment
    KLASIKA ( преди 9 години )
    до RREНяма да се заяждам на дребно както неуки инатливи и с ниска самооценка ,недостойни да си признаят неумевието за градивна дискусия люде като теб който пише и сега се доказа,че Анонимен и ти сте един и същи сам си правиш трибуна за твоето излагане пред този форум с детското си и некомпетентно излагане пред нсички нас,и мъчейки се да се докажеш пред себе си и разголвайки се пред нас по един прозрачен и много смешен начин който сам си изобретил да се изложиш завинаги ПОДЧЕРТАВАЙКИ своето невежество и упорито непризнание на безмисления ти начин да излагаш факти които ти си си измислил и които те откриват в своята най-прозрачна форма на безподобно безхаберие откъм ПОЗНАНИЯ ,и то пред всички !!!!Знаеш ли кога излиза Ауто-Билд? И че всеки брой пише какво ще има в следвашия ?Елементарно е ,но ти не си си купувал май скоро,нали ?Е в Четвъртъка,а може и в Сряда ,в зависимост от града в който живееш ще излезне-чети и се срамунай,че си се изложил пред всички и търси друго попришще да си пробутваш измислиците............
  • #35
    4 rate up comment 9 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    "Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo" и това не е точно така. Подвежда, че е на последната платформа на Поло. В статията на АутоБилд пише, че това е разширена платформа на още първата Фабия, както Рено са постъпили с Дачия Логан, разширена платформа на предишното поколение на Рено Клио. Хората са го написали, но нямай кой да чете.