IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бюджетната Octavia

Изпробвахме новата Skoda Rapid Spaceback с базовия дизелов двигател

Бюджетната Octavia

Инженерите и дизайнерите на чешката автомобилна марка Skoda имат едно уникално умение - да превръщат компактните коли на VW Group в удобни семейни автомобили. Най-яркият пример е просторната Octavia, която е базирана на компактния Golf. А най-новото им творение - Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo.
Бюджетната Octavia
В случая с Rapid чехите на са губили време да майсторят нов дизайн. Вместо това те буквално са копирали формите на по-голямата и скъпа Octavia. Двата автомобила си приличат до такава степен, че от пръв поглед човек лесно може да ги обърка. Е, Rapid е по-малък от Octavia, не се предлага с особено мощни двигатели, нито в комби вариант или с 4х4 задвижване. Но пък може да се окаже идеалното решение за онези, които търсят нещо по-достъпно, но същевременно практично и удобно.

Skoda Rapid има дължина от 4483 мм и широчина от 1706 мм, а междуосието е равно на 2 602 мм. Това се отнася за версията седан/лифтбек. В случая обаче обръщаме внимание на Rapid Spaceback, който представлява хечбек версия на модела. При него дължината е редуцирана до 4 304 мм, но широчината и междуосието са останали непроменени. Промяната се е отразила на обема на багажника, който при Rapid Spaceback доставя между 415 и 1380 литра (550 и 1490 литра при седана Rapid).
Бюджетната Octavia
Rapid Spaceback и Rapid

Обикновено при покупката на достъпен автомобил човек трябва да бъде готов на компромиси. И при Rapid е така, но пък те са пренебрежимо малко в сравнение с положителните изненади.

Най-голямата от тях е свързана с простора в кабината. Въпреки сравнително компактните си размери Rapid е напълно подходящ както за градски условия, така и за семейни пътувания на дълги разстояния. Малката Skoda е наистина голяма отвътре, като пространството е напълно достатъчно за четирима възрастни пасажери дори с ръст над 1.80 метра. Всъщност пространство за краката на пасажерите отзад - 64 мм. и височината - 980 мм, са водещи в сегмента. Багажникът също предлага достатъчен обем за всяко пътуване.

Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback. Моделът е оборудван с електромеханичен усилвател на волна, който доставя директно и прецизно управление. Окачването има комфортна настройка, но не може да се нарече меко. Возията е като на немски автомобил - неутрална и предвидима, като поема нервностите изненадващо тихо.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Като компромис можем да отбележим базовите седалки, които са една идея по-меки, не разполагат с допълнителна лумбална опора и при по-дълъг път изморяват. Материалите в салона също не са като при Octavia. За Rapid чехите са избрали твърди пластмаси, които обаче изглеждат добре. Оформлението на уредите е функционално и практично, а в салона е предвидено място да чаши, шишета и други малки предмети.

Изпробваният от нас автомобил е с второ ниво на оборудване, като предлага подлакътник за предните седалки, регулируем в дълбочина и на височина волан, електрически прозорци, електрически огледала с подгряване, климатик, борд компютър и др. - общо взето всичко необходимо без излишни глезотии.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Що се отнася до гамата от мотори, тя залага най-вече на икономичността. Мощността им варира между 75 и 122 к.с., а изборът от трансмисии включва ръчна с 5 степени и автоматик с два съединителя и 7 предавки.

Тестовият модел разполага с базовия дизелов мотор - 1.6-литров TDI с 90 к.с. и 230 Нм (предлага се и във версия със 110 к.с.). Моторът е оборудван с два разпределителни вала, турбокомпресор с променлива геометрия, филтър за твърди частици DPF и система за впръскване на горивото common-rail. Трансмисията е 5-степенна ръчна.

Двигателят
определено е сред споменатите по-горе приятни изненади. Мощността му не е висока, което означава минимален данък, но е достатъчна за лекото купе на Rapid Spaceback. Ускорението от място до 100 км/час изисква приличните за такъв автомобил 11.9 секунди, а максималната скорост на движение достига 189 км/час. Моторът е достатъчно пъргав, особено при доускорение, но не това е най-голямото му предимство.

Модерният дизелов двигател изисква по по-малко от 4 литра гориво на 100-километров пробег, а в града разходът варира между 4.5 и 5.5 л/100 км. Поне това показа борд компютърът при нашия тест.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Агрегатът работи при много ниски обороти - дисплеят на таблото подканва водача да постави по-висока предавка още при 1500 об/мин., при които е наличен пълният въртящ момент от 230 Нм. При ниски обороти двигателят не е особено динамичен, но пък буквално "мирише" горивото. А когато оборотомерът премине 1800 - 2000 об/мин. колата става доста пъргава, позволявайки съвсем спокойни изпреварвания.

Любопитна е и настройката и на трансмисията. Тя има само 5 степени, но предавателните й числа са такива, че при движение със 110 км/час на 5-та скорост оборотомерът показва само 2000 об/мин. При 140 км/час оборотите са също ниски - точно 2500 об/мин. Казано иначе, задвижващата система е настроена така, че от по-висока предавка на практика няма нужда.

Имахме възможност да изпробваме новия Rapid Spaceback обстойно. При движение по първокласен път разходът на гориво закова 3.8 л/100 км. При поддържане на скорост от 140 км/час потреблението преминава 4.5 литра на 100 км., а в условията на софийския трафик борд компютърът показва между 4.5 и 5.5 л/100 км.
(НЕ)Бюджетната Octavia
С новия Rapid чешките инженери и дизайнери за пореден път доказват, че са майстори на достъпните семейни коли. Компактният отвън Rapid Spaceback крие доста просторен и комфортен салон. Което заедно с икономичния, но пъргав агрегат превръща колата в добро решение за онези, които търсят нещо по-достъпно от Octavia, но същевременно практично и удобно.

Цените на Rapid Spaceback стартират от 19 980 лв. с ДДС. Изпробваният от нас автомобил струва малко над 29 000 лв. с ДДС., което е с приблизително 5 000 лв. по-евтино от Skoda Octavia с аналогичен двигател и аналогично оборудване.
Бюджетната Octavia
Снимки: Automedia.bg
    
 

0 от 500
  • #64
    1 rate up comment 0 rate down comment
    bmw 2000CS ( преди 9 години )
    Нищо смислено не виждам в горните изказвания,тъпо,тъпо...
  • #63
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Кой каквото има или може - това да кара. Аман от вагенщина!
  • #62
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Klasiческия, Хайде, дай проект за Рапид.....
  • #61
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до KLASIKA ( преди 9 години )
    Изясни си какво точно искаш да ни кажеш, че съвсем омота конците. Започвам вече да ти прескачам постовете.
  • #60
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    не знам, в този клас коли бих предпочел KIA Rio дизел. По-широка и комфортна е, и е на по-ниска цена. По-важното, имам по-голямо доверие в нея. Шкодите ги знам. Сърбах попарата на една Октавия от 2002. Марката Шкода не представлява интерес за мен. Благодаря, искам вече нещо надеждно!
  • #59
    6 rate up comment 4 rate down comment
    KLASIKA ( преди 9 години )
    до от: до KLASIKA ( преди 2 часа )Смешно е да се бъбри с теб ха-ха ,като не ти харесва,защо пишеш до мен?!? Аз съм ти цитирал "*** Bild България брой 395\19\ 7 май 2014" ,да не би да съм главния редактор?!? Пиши и си спори с тях колкото си искаш...,и това е Сравнителен тест Skoda Oktavia -BMW 316...Къде прочете Голф ?!? ха-ха...какво изобщо искаш да кажеш и на кой ?!?до Анонименне,ще нося яке с твоето лице и ще вярвам само на теб ....ха-ха .....
  • #58
    6 rate up comment 7 rate down comment
    до: indiec ( преди 9 години )
    Индиец ли си или *** не те знам, но май си второто щом не можеш да пишеш на български.Викаш в Пакистан или Индия ги карали смешните оризарки. Забравяш, че и на най-развитият автомобилен пазар САЩ също ги карат. Както и в много други развити държави. Как така си го пропуснал това не ми е ясно. Виж, Шкодичките никъде не ги знаят и никъде не ги карат освен в Ойропа и то от най-бедните прослойки. Бедни не само във финансово, но и в интелектуално отношение. В този клас Дачия са по-добри коли.
  • #57
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ако си търся такъв тип кола, може би ще предпочета модел на Дачия. Каквото да казвате, при Рено поне няма систематични дефекти на основни агрегати (двигатели, ск. кутии,..) както при VW Group.
  • #56
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Близо 30 хил. лв. за такава кола, пък било и дизел са много. Базовата 19 980 лв. няма дори климатик. Климатроник има чак в най-високото ниво. Точно като в Логан.
  • #55
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Хората са ви го написали, че е на базата на старото Поло или за да бъдем по-точни е на базата на старата Фабия. Това си е чисто и просто Фабия с малко по-големи размери. От пръдня боя не става са казали хората, а тук някой се опитват да ни убедят, че става и особено тези, които са писали статията. Това е точно в класа на Дачия. Евтини и остарели платформи от компанията майка, стара техника почти излязла от употреба и надеждност, като за нещо много бюджетно и евтино. Кола за бедни държави и хора.