IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бюджетната Octavia

Изпробвахме новата Skoda Rapid Spaceback с базовия дизелов двигател

Бюджетната Octavia

Инженерите и дизайнерите на чешката автомобилна марка Skoda имат едно уникално умение - да превръщат компактните коли на VW Group в удобни семейни автомобили. Най-яркият пример е просторната Octavia, която е базирана на компактния Golf. А най-новото им творение - Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo.
Бюджетната Octavia
В случая с Rapid чехите на са губили време да майсторят нов дизайн. Вместо това те буквално са копирали формите на по-голямата и скъпа Octavia. Двата автомобила си приличат до такава степен, че от пръв поглед човек лесно може да ги обърка. Е, Rapid е по-малък от Octavia, не се предлага с особено мощни двигатели, нито в комби вариант или с 4х4 задвижване. Но пък може да се окаже идеалното решение за онези, които търсят нещо по-достъпно, но същевременно практично и удобно.

Skoda Rapid има дължина от 4483 мм и широчина от 1706 мм, а междуосието е равно на 2 602 мм. Това се отнася за версията седан/лифтбек. В случая обаче обръщаме внимание на Rapid Spaceback, който представлява хечбек версия на модела. При него дължината е редуцирана до 4 304 мм, но широчината и междуосието са останали непроменени. Промяната се е отразила на обема на багажника, който при Rapid Spaceback доставя между 415 и 1380 литра (550 и 1490 литра при седана Rapid).
Бюджетната Octavia
Rapid Spaceback и Rapid

Обикновено при покупката на достъпен автомобил човек трябва да бъде готов на компромиси. И при Rapid е така, но пък те са пренебрежимо малко в сравнение с положителните изненади.

Най-голямата от тях е свързана с простора в кабината. Въпреки сравнително компактните си размери Rapid е напълно подходящ както за градски условия, така и за семейни пътувания на дълги разстояния. Малката Skoda е наистина голяма отвътре, като пространството е напълно достатъчно за четирима възрастни пасажери дори с ръст над 1.80 метра. Всъщност пространство за краката на пасажерите отзад - 64 мм. и височината - 980 мм, са водещи в сегмента. Багажникът също предлага достатъчен обем за всяко пътуване.

Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback. Моделът е оборудван с електромеханичен усилвател на волна, който доставя директно и прецизно управление. Окачването има комфортна настройка, но не може да се нарече меко. Возията е като на немски автомобил - неутрална и предвидима, като поема нервностите изненадващо тихо.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Като компромис можем да отбележим базовите седалки, които са една идея по-меки, не разполагат с допълнителна лумбална опора и при по-дълъг път изморяват. Материалите в салона също не са като при Octavia. За Rapid чехите са избрали твърди пластмаси, които обаче изглеждат добре. Оформлението на уредите е функционално и практично, а в салона е предвидено място да чаши, шишета и други малки предмети.

Изпробваният от нас автомобил е с второ ниво на оборудване, като предлага подлакътник за предните седалки, регулируем в дълбочина и на височина волан, електрически прозорци, електрически огледала с подгряване, климатик, борд компютър и др. - общо взето всичко необходимо без излишни глезотии.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Що се отнася до гамата от мотори, тя залага най-вече на икономичността. Мощността им варира между 75 и 122 к.с., а изборът от трансмисии включва ръчна с 5 степени и автоматик с два съединителя и 7 предавки.

Тестовият модел разполага с базовия дизелов мотор - 1.6-литров TDI с 90 к.с. и 230 Нм (предлага се и във версия със 110 к.с.). Моторът е оборудван с два разпределителни вала, турбокомпресор с променлива геометрия, филтър за твърди частици DPF и система за впръскване на горивото common-rail. Трансмисията е 5-степенна ръчна.

Двигателят
определено е сред споменатите по-горе приятни изненади. Мощността му не е висока, което означава минимален данък, но е достатъчна за лекото купе на Rapid Spaceback. Ускорението от място до 100 км/час изисква приличните за такъв автомобил 11.9 секунди, а максималната скорост на движение достига 189 км/час. Моторът е достатъчно пъргав, особено при доускорение, но не това е най-голямото му предимство.

Модерният дизелов двигател изисква по по-малко от 4 литра гориво на 100-километров пробег, а в града разходът варира между 4.5 и 5.5 л/100 км. Поне това показа борд компютърът при нашия тест.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Агрегатът работи при много ниски обороти - дисплеят на таблото подканва водача да постави по-висока предавка още при 1500 об/мин., при които е наличен пълният въртящ момент от 230 Нм. При ниски обороти двигателят не е особено динамичен, но пък буквално "мирише" горивото. А когато оборотомерът премине 1800 - 2000 об/мин. колата става доста пъргава, позволявайки съвсем спокойни изпреварвания.

Любопитна е и настройката и на трансмисията. Тя има само 5 степени, но предавателните й числа са такива, че при движение със 110 км/час на 5-та скорост оборотомерът показва само 2000 об/мин. При 140 км/час оборотите са също ниски - точно 2500 об/мин. Казано иначе, задвижващата система е настроена така, че от по-висока предавка на практика няма нужда.

Имахме възможност да изпробваме новия Rapid Spaceback обстойно. При движение по първокласен път разходът на гориво закова 3.8 л/100 км. При поддържане на скорост от 140 км/час потреблението преминава 4.5 литра на 100 км., а в условията на софийския трафик борд компютърът показва между 4.5 и 5.5 л/100 км.
(НЕ)Бюджетната Octavia
С новия Rapid чешките инженери и дизайнери за пореден път доказват, че са майстори на достъпните семейни коли. Компактният отвън Rapid Spaceback крие доста просторен и комфортен салон. Което заедно с икономичния, но пъргав агрегат превръща колата в добро решение за онези, които търсят нещо по-достъпно от Octavia, но същевременно практично и удобно.

Цените на Rapid Spaceback стартират от 19 980 лв. с ДДС. Изпробваният от нас автомобил струва малко над 29 000 лв. с ДДС., което е с приблизително 5 000 лв. по-евтино от Skoda Octavia с аналогичен двигател и аналогично оборудване.
Бюджетната Octavia
Снимки: Automedia.bg
    
 

0 от 500
  • #54
    3 rate up comment 1 rate down comment
    разочарован ( преди 9 години )
    Пускам линковете пак със снимки на багажниците на Рапид и Приус. Хората, които са добре с очите ще видят кой е по-голям, а на тези които са за очен лекар има сайтове на марките, където е написано кой е по-голям и по-малък.http://***.netcarshow.com/skoda/2014-rapid_spaceback/1600x1200/wallpaper_51.htmhttp://***.netcarshow.com/toyota/2010-prius/1600x1200/wallpaper_30.htm
  • #53
    3 rate up comment 0 rate down comment
    разочарован ( преди 9 години )
    Добре де защо се трият мненията с линкове не мога да разбера? Ще помоля този който го прави да отговори! Ако има такива правила в сайта и форума ще се съглася, но ако няма защо? Хайде форума е скапан, не дава дасе пишат определени думи, реже линковете, но цели мнения да се затриват е прекалено. Поне кажете ЗАЩО и ги напишете правилата, които трябва да се спазват!!!
  • #52
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Nqkoj pisal za razhoda. Това да и кусура, с мед да я намажеш. Виж в официалния сайт на Шкода пише, че е с маслена хидравлика на волана. Не елктро-хидравлика, както са минали основните играчи още от 2007 насам, а старата маслена хидравлика, свалена директно още от първата Фабия. Това може да ви каже колко е "технологична" тази шкода. Тази кола не заслужава повече вниманието ми. Баста!
  • #51
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не забравяйте за скандала с фалшификациите на ADAC. АутоБилд не падат по-долу. Макар, че точно след като се разчу за случая, АутоБилд се изказаха ужасно критично точно за Rapid-седан. Направиха я на нищо. Не можело да се очаква, че от стар модел ще стане нова кола. Сега ако наистина мислят да я хвалят, да се върнат назад да си прочетат предния тест с такава шкода. Това ги превръща в доста жълто издание.
  • #50
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Не казвам, че Голфа и Октавията са лоши, коли като коли, с дефекти по ск. кутии и прочее, но по размери на салона има по-добри от тях. Направо ги убиват. Това са точни цифри, могат да се проверят. Не като тъпотиите на Аутобилд- Сивика возел твърдо, а Голф возел комфортно твърдо...Да бе, само дето като се качиш в Голф и се чудиш дали редакторите някога са сядали в такава тясна друсалка. Ама нали си немско, хвалят си го.
  • #49
    5 rate up comment 4 rate down comment
    до KLASIKA ( преди 9 години )
    Ти не спря да ръсиш глупости. Шкодата била просторна. Не е по-широка от Голф 7. Потърси вътрешните размери, най-вече ширината между вратите и се гръмни. Голф 7 е по-тесен дори от първото поколение хюндай i30, отпред с 2 с., а отзад с цели 4 см. Ако го сравниш с второто поколение на корейката, лъжата за просторния Голф(Октавия) достига катастрофални размери.
  • #48
    6 rate up comment 2 rate down comment
    до: ВАГонетката ( преди 9 години )
    За пореден път се убеждавам, че *** е една. Върти, суче и все ще оплюе Тойота и ще изкара, че някоя немска *** е по-добра. По-долу се издаде, като излъга, че багажника на Рапид бил по-голям от този на Приус, а после понеже няма какво да каже го обърна за цената. Е нЕма такова шиле, като него. Просто няма. Тръгнал да сравнява най-технологичният хибрид с един от най-бюджетните автомобили. Не знам колко трябва да си зле, че да го правиш. Той и Гоуфа е по-скъп от Рапид. К'во пр'аим ся?
  • #47
    8 rate up comment 4 rate down comment
    KLASIKA ( преди 9 години )
    *** Bild България брой 395\19\ 7 май 2014 Сравнителен тест Skoda Oktavia BMW 316 Разход на гориво- 6,3\100км 6,7\100км Товарен обем -590-1600л 480л Цена -37 770 55 650 От 0 да 100км\ч 8,3 сек 9,0 Макс.скорост 215 км\ч 210 км\ч Трансмисия 7-степ.DSG 6-степ.механичнаГаранция за мобилност-неограничена 5 годиникласиране 525 точки 502 точкипобедител цена-качество 1 място 2 мястопрчетете какво пише в : *** Bild България брой 395\19\ 7 май 2014 ! Шкода настъпва вече навсякъде.Пише ,че:-цитирам:- БМВ е отлично и печели всички сравнителни тестове със своите съперници,но не и този. Не е задължително.Баварецът е по-тсен от Шкода и не е по-бърз.Засега се задоволява с второто място.Шкода която побеждава БМВ-това е положениетоБърза,спортна,подчинена на удоволствието от шофирането.Освен това Октавиа е практична и просторна. Пак ли си измисляме колега RRE,ами отиди до будката и ДЕ ВЗЕМИ ГИ КУПИ ТЕЗИ ВЕСТНИЦИ,ДЕ ВЗЕМИ ПРОЧЕТИ НЕЩО...,защото аз в забавачката спорех като тебе без да знам нищо..........,ама тогава беше детска работа............
  • #46
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    интересно . таблото прилича на директно свалено от старата фабия. чехите наистина са направили много компромиси. Не, че Октавия-та е кой знае колко по-добра. Същата пръчка е.
  • #45
    3 rate up comment 8 rate down comment
    kiko ( преди 9 години )
    Над 4.5/100 при 140 км/ч не е ли много? Аз карам дизелова кола в по-горния, голфовия клас, по-тежка е поне със 100 кг. от тази шкода и вече не е нова, 2007 година е. С 5 скорости е, 115 коня 260 Нм. и при 140 км/ч показва моментен разход 4.8-5 на 100. При това на 140 км/ч не е на 2500 об., както пишат тук, а е на 3000 об/мин. На този фон тази шкодичка не ми се вижда никак технологична, с такъв висок разход.