IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бюджетната Octavia

Изпробвахме новата Skoda Rapid Spaceback с базовия дизелов двигател

Бюджетната Octavia

Инженерите и дизайнерите на чешката автомобилна марка Skoda имат едно уникално умение - да превръщат компактните коли на VW Group в удобни семейни автомобили. Най-яркият пример е просторната Octavia, която е базирана на компактния Golf. А най-новото им творение - Rapid, представлява универсален семеен автомобил, изграден на модернизирана платформа от градския модел Polo.
Бюджетната Octavia
В случая с Rapid чехите на са губили време да майсторят нов дизайн. Вместо това те буквално са копирали формите на по-голямата и скъпа Octavia. Двата автомобила си приличат до такава степен, че от пръв поглед човек лесно може да ги обърка. Е, Rapid е по-малък от Octavia, не се предлага с особено мощни двигатели, нито в комби вариант или с 4х4 задвижване. Но пък може да се окаже идеалното решение за онези, които търсят нещо по-достъпно, но същевременно практично и удобно.

Skoda Rapid има дължина от 4483 мм и широчина от 1706 мм, а междуосието е равно на 2 602 мм. Това се отнася за версията седан/лифтбек. В случая обаче обръщаме внимание на Rapid Spaceback, който представлява хечбек версия на модела. При него дължината е редуцирана до 4 304 мм, но широчината и междуосието са останали непроменени. Промяната се е отразила на обема на багажника, който при Rapid Spaceback доставя между 415 и 1380 литра (550 и 1490 литра при седана Rapid).
Бюджетната Octavia
Rapid Spaceback и Rapid

Обикновено при покупката на достъпен автомобил човек трябва да бъде готов на компромиси. И при Rapid е така, но пък те са пренебрежимо малко в сравнение с положителните изненади.

Най-голямата от тях е свързана с простора в кабината. Въпреки сравнително компактните си размери Rapid е напълно подходящ както за градски условия, така и за семейни пътувания на дълги разстояния. Малката Skoda е наистина голяма отвътре, като пространството е напълно достатъчно за четирима възрастни пасажери дори с ръст над 1.80 метра. Всъщност пространство за краката на пасажерите отзад - 64 мм. и височината - 980 мм, са водещи в сегмента. Багажникът също предлага достатъчен обем за всяко пътуване.

Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback. Моделът е оборудван с електромеханичен усилвател на волна, който доставя директно и прецизно управление. Окачването има комфортна настройка, но не може да се нарече меко. Возията е като на немски автомобил - неутрална и предвидима, като поема нервностите изненадващо тихо.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Като компромис можем да отбележим базовите седалки, които са една идея по-меки, не разполагат с допълнителна лумбална опора и при по-дълъг път изморяват. Материалите в салона също не са като при Octavia. За Rapid чехите са избрали твърди пластмаси, които обаче изглеждат добре. Оформлението на уредите е функционално и практично, а в салона е предвидено място да чаши, шишета и други малки предмети.

Изпробваният от нас автомобил е с второ ниво на оборудване, като предлага подлакътник за предните седалки, регулируем в дълбочина и на височина волан, електрически прозорци, електрически огледала с подгряване, климатик, борд компютър и др. - общо взето всичко необходимо без излишни глезотии.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Що се отнася до гамата от мотори, тя залага най-вече на икономичността. Мощността им варира между 75 и 122 к.с., а изборът от трансмисии включва ръчна с 5 степени и автоматик с два съединителя и 7 предавки.

Тестовият модел разполага с базовия дизелов мотор - 1.6-литров TDI с 90 к.с. и 230 Нм (предлага се и във версия със 110 к.с.). Моторът е оборудван с два разпределителни вала, турбокомпресор с променлива геометрия, филтър за твърди частици DPF и система за впръскване на горивото common-rail. Трансмисията е 5-степенна ръчна.

Двигателят
определено е сред споменатите по-горе приятни изненади. Мощността му не е висока, което означава минимален данък, но е достатъчна за лекото купе на Rapid Spaceback. Ускорението от място до 100 км/час изисква приличните за такъв автомобил 11.9 секунди, а максималната скорост на движение достига 189 км/час. Моторът е достатъчно пъргав, особено при доускорение, но не това е най-голямото му предимство.

Модерният дизелов двигател изисква по по-малко от 4 литра гориво на 100-километров пробег, а в града разходът варира между 4.5 и 5.5 л/100 км. Поне това показа борд компютърът при нашия тест.
(НЕ)Бюджетната Octavia
Агрегатът работи при много ниски обороти - дисплеят на таблото подканва водача да постави по-висока предавка още при 1500 об/мин., при които е наличен пълният въртящ момент от 230 Нм. При ниски обороти двигателят не е особено динамичен, но пък буквално "мирише" горивото. А когато оборотомерът премине 1800 - 2000 об/мин. колата става доста пъргава, позволявайки съвсем спокойни изпреварвания.

Любопитна е и настройката и на трансмисията. Тя има само 5 степени, но предавателните й числа са такива, че при движение със 110 км/час на 5-та скорост оборотомерът показва само 2000 об/мин. При 140 км/час оборотите са също ниски - точно 2500 об/мин. Казано иначе, задвижващата система е настроена така, че от по-висока предавка на практика няма нужда.

Имахме възможност да изпробваме новия Rapid Spaceback обстойно. При движение по първокласен път разходът на гориво закова 3.8 л/100 км. При поддържане на скорост от 140 км/час потреблението преминава 4.5 литра на 100 км., а в условията на софийския трафик борд компютърът показва между 4.5 и 5.5 л/100 км.
(НЕ)Бюджетната Octavia
С новия Rapid чешките инженери и дизайнери за пореден път доказват, че са майстори на достъпните семейни коли. Компактният отвън Rapid Spaceback крие доста просторен и комфортен салон. Което заедно с икономичния, но пъргав агрегат превръща колата в добро решение за онези, които търсят нещо по-достъпно от Octavia, но същевременно практично и удобно.

Цените на Rapid Spaceback стартират от 19 980 лв. с ДДС. Изпробваният от нас автомобил струва малко над 29 000 лв. с ДДС., което е с приблизително 5 000 лв. по-евтино от Skoda Octavia с аналогичен двигател и аналогично оборудване.
Бюджетната Octavia
Снимки: Automedia.bg
    
 

0 от 500
  • #34
    5 rate up comment 10 rate down comment
    до аutoenthusias ( преди 9 години )
    Не думай, бе! Сега следващия брой ли стана? Аха. А да не би звездите да ти го говорят..:))) Човече, возих се в такова такси. Явно, ти не си. Какво да ти кажа. Тази шкода е на нивото на Дачия Логан, нищо повече. Те чехите и това са целели. Не са измислили топлата вода,повярвай ми. Виж и интериора. Направо е свален от първото поколение на Фабия. Само това може да ти говори за какви клиенти е.
  • #33
    16 rate up comment 4 rate down comment
    autoenthusiast ( преди 9 години )
    Действително има реклама на следващия брой с такова заглавие.Стана ми любопитно и ще отида до Надежда да го пробвам.
  • #32
    3 rate up comment 9 rate down comment
    до KLASIKA ( преди 9 години )
    В кой точно последен брой чете, че шкода побеждавала Поло? Защото пред мен е броят от четвъртък и такава статия няма. Написах заглавието което даваш в търсачката и,... нищо. Хитруваш на дребно, защото си безсилен. Не ти е за първи път. Бил съм свидетел как те правят за смях тук с разми виртуални аудита. Жалък си.
  • #31
    4 rate up comment 9 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    Ти ако не си я чел, си е твой проблем. Със сигурност беше брой от 2014. Помня, че имаше Голф, КИА Сийд, някакво пежо, Опел Астра. Добре е да намериш статията, а не да ни убеждаваш, че видиш някой направил нещо хубаво и евтино. Е, такова животно няма, и АутоБилд си го признаха.
  • #30
    10 rate up comment 3 rate down comment
    KLASIKA ( преди 9 години )
    до Анонимен и RREКой AutoBild и коя класация сте чели ?!?Дали в Алиса в страната на чудесата?!?Сега излиза новия брой на AutoBild и главната страница е заета от заглавието: "Skoda Rapid Spaceback развенчава Поло......"Излагате се,не на мене тия ,а на някой който не се итгересува.....Чехите показаха,че квадратната форма е изумително изкуство- както беше преди !....зависи и кой е ***....
  • #29
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Щом AutoBild я критикуват безпощадно, разкостиха я. Била изцяло инициатива на чехите и резултата, блаааа!
  • #28
    9 rate up comment 3 rate down comment
    autoenthusiast ( преди 9 години )
    Със сигурност не е от класата на Мазда и Голф. Но и цената и няма нищо общо с тях.
  • #27
    9 rate up comment 11 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    От шест коли в теста, Rapid беше класирана категорично на дъното. Единствения и плюс бил малко по-ниската цена. Нищо повече. И още нещо пишеше. Платформата е разширена, но не сегашното Поло, а на още първата Фабия. Поне това да бяхте разбрали, бе нещастници! Аутомедия, ... смяяях, смяяяях!
  • #26
    6 rate up comment 11 rate down comment
    RRE ( преди 9 години )
    "Приятна изненада са също така пътното поведение и управлението на Rapid Spaceback". Аутомедия, да бяхте прочели първо тест-драйва на АутоБилд преди да пишете клиширани лъжи. АутоБилд направо я съсипват от критика точно за окачването, особено за пътното поведение (не е независимо задно окачане), супер евтиния салон, седалките били с комфорта на пейки и практически нулева странична опора, евтина тапицерия и пластмаса. Специално внимание отделиха на пълната липса на шумоизолция от двигателя.
  • #25
    3 rate up comment 0 rate down comment
    nikito_blend ( преди 9 години )
    Разбира се пропускам факта че дизела е доста по икономичен а Маздата е бензин, но пък по горен клас.