Свикнали сме да мислим, че опасностите от автомобилите се крият най-вече във възможността от злополуки или запалване, но сега, нови изследвания разкриха една не толкова очевидна заплаха, която присъства в повечето автомобили на планетата. Поне до този извод са стигнали изследователи от университета Дюк.
Според учените в 99 процента от случаите интериорът на автомобилите, произведени след 2015 година, съдържа потенциално опасни материали. Въпреки че отговарят по-добре на стандартите за противопожарна безопасност, използването им може да причини повече вреда, отколкото полза. Затова и учените настояват да бъде преразгледано решението за включване на тези материали в производството.
„Нашето изследване показа, че интериорните материали отделят вредни химикали във въздуха в колите ни. Като се има предвид, че средностатистическият шофьор прекарва около час в колата всеки ден, това е сериозен проблем за здравето на населението “, казва Ребека Хен, един от изследователите, чиято основна специализация е екологията.
Експертите са анализирали 101 автомобила от различни марки. В 99% от случаите веществото TCIPP, което се явява своеобразен забавител на горенето, използвано също в производството на мебели и текстил, е открито във въздуха в салоните на колите.
В момента това вещество се изследва за възможна връзка с рака. Повечето превозни средства също съдържат веществата TDCIPP и/или TCEP, които според други изследвания също могат да причинят рак, увреждане на неврологичните и репродуктивните системи.
Повечето от тези потенциално вредни химикали се отделят от автомобилните седалки и другите части на салона на колата, особено при топло време. Според изследователите тяхната концентрация е от два до пет пъти по-висока през лятото, отколкото през зимата. Това се отразява особено силно на шофьорите при дълги пътувания, както и на децата пътници, които вдишват повече въздух от възрастните. Що се отнася до това колко опасни са концентрациите на тези химикали във въздуха, отговорът все още не е категоричен.
Но според учените, предвид тези материали, би било по-добре те да отсъстват изобщо от интериора на колата. Патрик Морисън от Международната асоциация на пожарникарите казва, че тези забавители на горенето всъщност правят пламъците по-димни и по-токсични.
Освен това правилата за безопасност, заради които се въвеждат въпросните материали, са въведени за първи път през 1970 година и следователно е крайно време да бъдат актуализирани, при това възможно най-скоро. Интересното е, че това не е първото проучване, което бие тревога за химикалите, на които сме изложени всеки път, когато седнем в кола. Но засега няма реакция от страна на производителите на автомобили.