IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

50 лв. ще е глобата за каране без запалени фарове

Светлините ще станат задължителни от следващата седмица

50 лв. ще е глобата за каране без запалени фарове

Най-вероятно от другата седмица автомобилите ще трябва да се движат целогодишно с включени къси светлини. Тогава се очаква да влязат в сила новите промени в Закона за движение по пътищата, които въвеждат това изискване. Глобата за нарушителите ще бъде 50 лв, обяви главен комисар Бойко Рановски, който е началник сектор в „Пътна полиция".
50 лв. ще е глобата за каране без запалени фарове
„След обнародването в Държавен вестник се предвижда всички моторни превозни средства да се движат през деня с включени дневни или къси светлини. Очакваме всеки момент законът да бъде обнародван в Държавен вестник, и да влезе в сила. Не се предвижда специална акция за контрол на използването на светлини при движение през деня, но това си е част от ежедневната работа на служителите на Пътна полиция и те ще го контролират при рутинните ежедневни проверки след влизане на закона в сила", обясни Рановски.
По думите му Пътна полиция подкрепя всички предложения, които биха повлияли да доведат до подобряване на пътната обстановка в страната.
„Считаме, че използването на светлините целогодишно е един от факторите, които могат да повлияят върху пътната безопасност. Относно притесненията на някои шофьори, че така ще се повиши разходът на автомобила, специалистите казват, че е така, но все пак пътната безопасност е по-важна отколкото разходът на автомобила", добави още главен комисар Рановски.
През юли депутатите приеха промени в Закона за движение по пътищата. Поправките в него предвиждат автомобилите на водачи, които са били заловени да карат без книжка, вече ще бъдат спирани за движение за един месец. Увеличени са и глобите за шофиране в нетрезво състояние.

Източник „Дарик”

0 от 500
  • #23
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Най-хубавото на вестниците и списанията е, че там няма коментари на прости хора под статиите.
  • #22
    31 rate up comment 4 rate down comment
    pepe ( преди 11 години )
    ще ви дам някои данни, всеки да си направи изводите:Сащ преди години са разглеждали този вариант. Ако не бъркам нулите, се касаеше за 200 милиарда долара допълнително разходи за гориво от подобна мярка. Както и замърсяване на околната среда, при изгаряне на допълнителното гориво.За България сумата е между 800 милиона и 1 милиард лева. Специалисти са го изчислили, данните ги има навсякъде из медиите.1 милиард обаче са разходи за шофьорите. Но така също са приход, както за държавата, така и за рафинерията Разходите, които прави един автомобил са минимални и не се усещат и по джоба на отделния шофьор. Не в това е проблема. Проблем става като се разгледа по-глобално.Относно ползите от подобна мярка:През2006 година беше приета поправка в Закона за движение по пътищата гласяща:Чл. 70. (3)Моторните превозни средства през периодите: 1.от 2 март до 31 октомври могат да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини;2.от 1 ноември до 1 март задължително се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини. (чл.70, ал.3, изм. доп. ДВ бр. 61/2006 г.)Така законодателите се надяваха да намалят жертвите по пътищата, но статистиката доказа че това не се случи. Ето жертвите през последните 7 години:2002 959 жертви2003 960 жертви2004 943 жертви2005 957 жертви* поправката действа от 1 ноември 20062006 1043жертви2007 1006жертви2008 1059жертвиКакъв е смисълът тогава да караме на светнати фарове през деня, ако това не намалява броя на загиналите? Оказва се, че светнатите фарове не само че не водят до по-малко жертви, ами и вредят на учасниците в движението:1. През деня е достатъчно светло за да може един шофьор с нормално зрение да види едно пресичащо улицата дете. Но ако срещу него се движат автомобили с светнати фарове, те затрудняват забелязването на детето,тъй като то не свети и се вижда трудно между проблясващите светлини на подскачащите по улицата коли. Това е обяснимо тъй като зеницата на окото на шофьора е по-затворена следствие на естественото и пригаждане към по-силна светлина (тази на фаровете) за да пропуска по-малко количество светлина и така детето по-трудно се забелязва.2. Трудна става и преценката на скоростта и разстоянието на автомобили с светнати фарове.3. Мотоциклетите които досега единствени бяха задължени да ползват светлини през деня, вече не се различават от автомобилите и стават потенциални причинители за злополуки.4. Ползването на къси светлини покачва между 3% и 8%разхода на гориво. Ето примерно изчисление на преразхода за една средна бензинова кола:ДАДЕНО:разход: 6 литра/100 км, КПД на двигателя:25%, КПД на алтернатора:50%, калоричност на бензина: 42,7MJ/kg, плътност на бензина: 750 kg/m3,консумация при светнати къси светлини:200 W (2х55 Wфарове, 2х15 Wгабарити, 2х10 Wосветление на номера, 40 Wразни осветления по таблото, купето,радиото)За улеснение ще търсим консумацията за 1час, тоест нужни са ни 200 Wh.Знаем че 1 Wh = 3600 J, значи 200х3600 = 720kJ. За да произведе тази енергия, алтернатора трябва да черпи два пъти повече енергия от двигателя понеже има КПД 50%, следователно ни трябват1,44 MJ от двигателя.Но той пък има КПД 25% и трябва да почерпи4 пъти повече енергия под формата на гориво, следователно са му нужни 5,76 MJ.Тази енергия се съдържа в 135 грама бензин,което е 180 ml като обем.Ние искаме да видим какво представляват тези 180 ml за пробег от 100 км. Ако автомобила сeдвижи с средна скорост 50 km/h,му трябват 2 часа за да измине100 км, следователно ще консумира 360 mlбензин за светнатите светлини, което е6% повече от разхода 6 литра на 100 км.При различни скорости и характеристики на автомобила разхода може да е от 3% до 8%в повече. При малка кола с разход 4 л/100,скорост 50 km/hи пробег 2часа, преразхода става даже 9%.5.Този преразход на гориво означава и повече вредни емисии в атмосферата.6.Преразхода на гориво е за сметка на вноса на нефтени продукти в България което увеличава още повече търговския ни дефицит който е вече над 40%.
  • #21
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Fenix ( преди 11 години )
    Не се ядосвайте излишно - и без това всички нови автомобили вече са с автоматично включване на дневните светлини. Щеш - нещеш като завъриш ключа светват. Та в тоя ред на мисли след време като почнем да изкупуваме секънд хенда на западноевропейците и без закон ще си караме на фарове ;)
  • #20
    13 rate up comment 2 rate down comment
    pepe ( преди 11 години )
    пълна глупос са ти я фарове,австриа отмени такъв закон във германия не е задължително къде по северна държава.
  • #19
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Субаруфен ( преди 11 години )
    Даааа глобата ще е 50 лв. Ясно е каква е идеята, освен да храним Лукойл. За милиционера Ипо (а може пък баща му да е милиционер и да събира глобите)ще обясня че на много от автомобилите като изключиш запалването, трябва да изключиш с ключ и фаровете. А сега си представи, че си глокиер и постоянно тръгваш-спираш в града. Колко ще изкара въпросното копче? И защо като е абсолютно безмислено да се кара на фарове в града? Вместо да се оправят знаците, светофарите и прочие, балъците ще карат на фарове.
  • #18
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Интересува ме дали важат дневните ми светлини поставени от оторизиран сервиз на марката без автомобила да е произведен с тях?Ако не,каква е причината?В Зап.Европа тези дневни светлини важат дори сам да си ги сложиш.Продават ги почти навсякъде в магазините за такава техника.
  • #17
    6 rate up comment 4 rate down comment
    до номер 18 ( преди 11 години )
    Извинявам се за репликата но дневни светлини не се броят за включени светлини за деня. В България депутатите записаха изрично къси светлини, което означава, че не можем да използваме светодиодните светлини и трябва да включваме късите плюс всичко останало
  • #16
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    50 лв. ще е глобата за каране без запалени фаровеА как се ПАЛЯТ фаровете някой, ако може да ми обясни! У наше село му казваме СВЕТВАНЕ на фаровете , а не ПАЛЕНЕ. Аман от неграмотници в ***.А по темата бих казал, че вече много държави в ЕС го имат този закон и се кара целогодишно на СВЕТНАТИ фарове. Поинтересувайте се кои са те, за да няма мяу, когато излезете в чужбина! Трябва да се направи според мен за целия ЕС този закон и на колите да се поставят такива дневни светлини.
  • #15
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Каракачанките са виетнамски бройлери!
  • #14
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Аз пък,внасям акумулатори,и този закон е за мен,в парламента е пълно с мои лобисти!Сега е на ред да изнасям кучета за Виетнам,така че мога да взема и някой от вас!!!!