Начин на ползване:
На кое качество на автомобила най-много държиш:
Начин на каране:
Допълнителни бележки
Мини Clubman или R55, безспорно е най-необичайното Mini слязло от поточната линия на компанията в Оксфорд в новата история на марката. Причината? Броят и разположението на вратите. Вратите според техническите характеристики са 5, в което няма нищо странно, но това е вторият съвремемнен автомобил в продажба в Европа със срещуположно отваряща се, спрямо движението, врата (първият е Rolls Royce Phantom). Багажникът пък разполага с две странично отварящи се врати - "barn doors" както ги наричат англичаните. Като изключим тази странност и леко необичайният дизайн на задницата, Clubman си е едно нормално Mini ползващо техниката на останалите модели от R серията. Въпросният автомобил е версия Cooper D, разполагаща с 1.6 литров дизелов двигател от компанията майка - BMW, с максимална мощност 112к.с. и максимален въртящ момент 270Nm. Средният разход на гориво според официалните данни пък е 3,9л на 100км. И така, да караме по същество - външния вид няма да го коментирам, но ще спомена, че задната врата е предимство и улеснява доста качването отзад, в редките случаи когато някой има некъсмета да се вози там. Багажникът с обема си от 260л е малък, но все пак по-използваем спрямо тривратия вариант и при сгънати задни седалки всичко си идва на мястото. Иначе пространството вътре е достатъчно, има прилично количество ниши за дребни предмети, включително две жабки. Със сядането на шофьорската седалка се усеща, че товяа е по-необичаен автомобил. Интериорният дизайн е добре познат, защото Mini не правят генерални промени там, но макар не изненадващ, определено прави впечатление. Скоростомерът, който толкова много хора не харесват се вписва добре в стила на колата, но пък не е удобен при шофиране. Седалките в случая са спортни, имат добра странична опора, и са удобни. Липса обаче регулиране на ъгъла на основата, което на мен не ми допада. Иначе ергономията е добра и не се изисква много време за привикване към автомобилът. В това отношение може би основният минус са бутоните на волана за управление на радио функцийте и автопилота, които някак не са съвсем удобни. Нека обаче да премина към най-важната част - как се държи Clubman на пътя. Двигателят работи относително тихо и равномерно като за четирицилиндров дизел. Има добра тяга и в комбинация с ниското тегло, имаме един пъргав автомобил... разбира се повече "коне" винаги биха били от полза. Лошо впечатление прави силно изразената турбо дупка, а тъй като предавателните числа на 1-ва и 2-ра скорости не са подбрани най-подходящо като за този двигател, на моменти може да се попадне в недотам приятна ситуация, когато при ниска скорост трябва да ускорите, но сте в турбо дупката при 2-ра, а в същото време скоростта е твърде висока за 1-ва. За сметка на това управлението е директно и приятно, а разполагате и със Sport бутон, чрез който воланът се "втвърдява" (малко изкуствено се усеща) и по-важното педалът на газта реагира осезаемо по-бързо на командите ви. Тогава Clubman-ът става наистина приятен за управление, а благодарение на доброто шаси колата е много стабилна в завои. Поради по-дългата си база, Clubman е загубил малко от управляемостта на малкият модел (за сметка на това вози по-комфортно) и мисля, че опционалното спортно окачване би било добра инвестиция. Проблемите на Clubman идват на магистралата. Още при 120км/ч аеродинамичният шум се покачва значително, а над 150км/ч става изморително силен. Това е и основната причина Mini-то да не е идеално за дълги пътувания. Формата, причина за тои шум, води и до друга особеност - ако сте първа кола на кръстовище и светофарът е над вас, няма как да го видите. В случая колата е оборудвана с опционален панорамен покрив, който е решение. В противен случай вариантите са два - или спирате 5 метра преди стоп линията, или чакате да светне зелено и да ядосате хората зад вас, докато не ви свирнат. Последно нека обърна внимание на още една особеност на Mini - цената. Базов Clubman със спънат бензинов двигател струва 38000лв. Cooper D, отново базов, започва от 46500лв. За да добие нормален вид и функционалност, са необходими още поне 10000лв под формата на опционално оборудване. Това прави Clubman, както и всичко останали модели в гамата на Mini, едни от най-скъпите малки автомобили на пазара. Трудно ми е да дам отговор дали си струва, определено получавате по-специална кола, но пък има липси, на които мястото им не е в този ценови клас. Както и да е нов CLubman от няколко месеца насам не може да се купи (освен каквото е останало по складовете), тъй като тази година предстои смяна на модела. Затова за всички почитатели на "странното" Mini остава вторичният пазар, на който тези коли поради ниското обезценяване държат доста висока цена. Колкото до заминаващия си Clubman, имам причини да вярвам че след време ще се превърне в силно желан "young timer".