От 80-те години насам само пет пъти Volkswagen Golf не е бил най-продаваната кола в Европа. 2022 може да се окаже шестата такава година.
Отчасти заради недостига на чипове, който доста забави производството във Волфсбург. Отчасти заради електрическите модели на Volkswagen, които ползват субсидии на много от основните пазари. Но главната вина за залеза на Golf има ето този автомобил - Volkswagen T-Roc. Който сега има фейслифт.
T-Roc, първият от по-компактните кросоувъри на Volkswagen, се появи на пазара през 2017. Прави се в Португалия и, противно на убеждението на мнозина, не е на платформата на Golf, а на тази на Jetta, Seat Ateca и Skoda Karoq. И досега се радваше на сериозен интерес. Но през 2022, след излизането на фейслифта, промяната е драматична - T-Roc не само изпреварва Golf, но и е най-продаваният кросоувър в Европа изобщо, и третият най-продаван автомобил след бюджетните Peugeot 208 и Dacia Sandero.
Какво толкова се е променило в колата, за да обясни този бум? Погледът отвън трудно ще ви отговори на този въпрос. Всъщност трябва доста внимателно да се вгледате, за да откриете леките корекции. Най-голямата промяна е видима само на тъмно: светещата ивица, която свързва предните фарове. Иначе колата запазва познатите очертания и познатите размери. Дължината от 4.23 метра я прави доста удобна в ожесточената война за паркоместа, която кой знае защо наричаме "градски живот".
Както обикновено се случва при фейслифт, основните изменения са вътре. Интериорът беше нещо като слабото място на досегашния T-Roc - доста по-пестелив като материали и качество от този на Golf. Сега обаче с това е приключено.
Новият T-Roc е получил мека облицовка на таблото, мека тапицерия на вратите, която е кожена във високите нива и текстилна в ниските, и като цяло едно доста по-приятно усещане вътре. Отпаднала е възможността да си поръчвате цветни орнаменти по таблото, но за това има много добра причина - почти никой не се бе възползвал от нея в предишните години.
Дори и базовите нива вече получават дигитално табло, като разликата е само в диагонала му - 8 или 10 инча. То е с много добра резолюция и с приятна графика, освен това ви дава шанса сами да определите как точно да изглежда.
Екранът на мултимедията е 8-инчов в ниските нива и 9.2-инчов във високите. Познаваме го вече от други модели на Volkswagen и не бихме го нарекли най-доброто в тази област: управлението никак не е интуитивно. Разбира се, това е проблем на първите два дни, след което ще свикнете. Освен това системата поддържа безжично Android Auto и Apple CarPlay, така че можете спокойно да заобиколите по-мудните й функции.
Иначе седалките са удобни, видимостта е много добра, и има изобилие от варианти за прибиране на дребни вещи. Задният ред е подходящ по-скоро за деца, отколкото за възрастни. Багажникът побира впечатляващите 445 литра във версиите с предно предаване. В нашата тестова кола с 4x4 е намален до 392 литра, но и това е добре за сегмента - и мъничко повече от Golf.
Има обаче и някои новости, които не са очевидно подобрение. Едното е замяната на добрите стари физически бутони за климатика със сензорни плъзгачи. С тях се свиква сравнително лесно, но досегашните все пак бяха по-удобни за ползване.
Другият отчетлив минус е нашествието на черен пианолак навсякъде по таблото. Освен че с лекота събира отпечатъци и прах, лъскавата му повърхност може съвсем отчетливо да ви заслепи в по-слънчев ден.
Откъм двигатели новият T-Roc няма да ви изненада. Базовото ниво е с еднолитров трицилиндров мотор, 110 коня и начална цена около 47,000 лева. Над него е 1.5 турбо със 150 коня, който може би ще е и най-търсеният двигател.
190 к.с. максимална мощност 6.8 секунди 0-100 км/ч 218 км/ч максимална скорост |
И на върха в гамата идва това: двулитров TSI, 190 коня, 4х4 и 7-степенен DSG автоматик. Когато снимахме този тест, цената му бе малко над 60,000 лева, което изглеждаше доста изгодно на фона на повечето конкуренти. До ноември обаче инфлацията я напомпа до близо 69,000 лева.
Окачването е настроено някъде в златната среда: достатъчно комфортно за дупките на Агенция Пътища, но и достатъчно стегнато, за да се усеща колата пъргава и забавна в завоите. Накланянето е минимално въпреки високия център на тежестта. Все пак имайте предвид, че високите версии като нашата са с многозвенно окачване отзад, докато по-базовите използват проста торсионна греда.
Иначе воланът е директен и прецизен. Шумоизолацията не е чак като в Tiguan, но все пак е достатъчна. Само при по-високи скорости шумът от колелата и въздушното съпротивление става по-отчетлив. Изобщо това е доста приятна за каране машинка. И доста лесна, защото повечето електронни асистенти идват като стандартно оборудване. T-Roc може сам да си следва лентата, да паркира сам и да спира аварийно при нужда. Усъвършенстваният круиз контрол поддържа дистанцията до предния автомобил, намалява и ускорява сам, и го прави чак до 210 километра в час.
Volkswagen никога не се е славел с особено богато серийно оборудване, но T-Roc всъщност не е зле в това отношение. И най-базовата кола има алуминиеви джанти, LED-светлини, рейки на покрива, дигитални прибори и мултимедия, двузонов климатроник, електрически стъкла, парктроник отпред и отзад.
Ако трябва да обобщим впечатленията си от обновения T-Roc, това не е най-бързата кола в сегмента си. Нито е най-спортната или най-комфортната. И определено не е най-практичната откъм товарно пространство. Изобщо в нито една област Т-Roc не заслужава чак превъзходна степен. Но в абсолютно всяка заслужава определението "компетентен". Същото, което държа Golf на върха в Европа четири десетилетия.
Още снимки от теста на новия Volkswagen T-Roc вижте в ГАЛЕРИЯТА: