IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Четири пъти мери: тестваме новото Audi Q4 e-tron

Този електромобил не е нито първи по рода си, нито революционен. Точно това е предимството му

"Запознайте се с първия истински електромобил на Audi". Ако тези думи ви звучат познато, то е, защото сме ги използвали и преди.
  
   
 
    
    
Казахме го за първото Audi e-tron преди три години - само че то, колкото и приятно и комфортно да е, си остава построено върху платформа за двигатели с вътрешно горене, същата като при Q7 или Volkswagen Touareg.

След това го казахме за смайващото e-tron GT, което вече беше планирано за електрическо задвижване от самото начало. Само че то не беше точно Audi, а по-скоро Porsche Taycan с по-интересен дизайн.
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
   
   
Така че ето ви го новото Q4 e-tron: първият истински, стопроцентов електромобил на Audi. Който обаче дели платформата и задвижването си с Volkswagen ID.4 и Skoda Eniaq, и дори се произвежда в същата фабрика в Цвикау, където и те. Явно ще трябва да запазим гръмкото "първият истински електромобил" за някой следващ опит.
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
  
   
Като казваме това, не си мислете, че Q4 е просто ID със сменена емблема и цена. Инженерната основа е същата - но качеството на изпълнението, на дизайна и особено на интериора е на съвсем друго ниво.

Името Q4 ясно показва къде се намества тази кола в гамата на германците. Тя е цели 10 сантиметра по-дълга от Q3, и с около 4 по-къса от Q5, но по-просторна отвътре заради по-късия капак. Мястото отзад е същото, а багажникът побира 520 литра.
  
 
Audi Q4 e-tron тест драйв
   
    

Q4 се предлага в четири варианта. Базовата кола има електромотор със 170 коня, задно предаване и батерия с 55 киловата общ капацитет. На върха в гамата са двете quattro версии, съответно с 265 и 299 коня, с по два електромотора, задвижване на четирите колела и 82-киловатчасова батерия, от които използваеми са 76 кВтч.


 

Audi Q4 40 e-tron

204 к. с. максимална мощност

310 Нм максимален въртящ момент

160 км/ч максимална скорост

8.5 секунди 0-100 км/ч

Ние тестваме междинния вариант, който също има батерия със 76 киловатчаса, достатъчни според тестовете WLTP за 520 километра обхват. Само че WLTP, естествено, не е истинският живот. Споменатите 520 км можете да постигнете, ако температурата е идеална, ако карате само в града, и ако сте цивилизован, овладян, възпитан шофьор, който спазва всички ограничения. Което е стил, несъмнено съществуващ и в България. Но никога досега не сме го виждали.
Този междинен вариант, означаван като Q4 e-tron 40, има всъщност най-големия обхват в гамата. Колко е обаче този обхват в истинския живот?
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
На старта на теста ни: 80% батерия и 312 км предполагаем обхват...
    
   
Преди всичко нека ви припомним, че производителите препоръчват батерията да се зарежда само до 80%, за да се удължи животът й. Ние взехме нашето Q4 именно с 80 процента заряд, достатъчен според компютъра за 312 километра. Преди нас някой беше карал доста юнашки, за да постигне над 20 киловатчаса разход за 100 км. Ние го смъкнахме до 18 квтч в тестов режим, а накрая, на връщане - даже до 15 киловатчаса на сто.
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
...и на финала: 19% батерия и 111 км оставащ обхват
     
    
В крайна сметка изминахме 244 километра с постоянно действащ климатик, и на финала ни оставаше енергия за още 111. Тоест тази кола може спокойно да ви гарантира 350 километра при заредена до 80% батерия. И те са напълно достатъчни, защото освен всичко останало Q4 има и сложна система за комбинирано водно и маслено охлаждане на батерията. Това позволява тя да се товари повече и да се зарежда при високи скорости, без това да съкращава особено живота й. При бързо зареждане до 125 киловата - каквито станции вече има в България - 10 минути ви дават над 125 километра обхват. Добавете ги към 350-те, и тази кола изцяло премахва най-голямото притеснение на българския шофьор: "мога ли да отида с нея до морето?". Може - с цената на една кафе пауза.
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
   
   
Заслуга за добрия обхват има и аеродинамиката - Q4 има коефициент на въздушно съпротивление 0.28 за стандартната версия и 0.26 за варианта Sportback. Заслуга има и ниското тегло. 2050 килограма може и да не ви звучи твърде диетично, но всъщност в света на електромобилите е завидно малко. По-слабо оборудваният ID.4 всъщност тежи с 80 килограма повече.


Audi Q4 e-tron тест драйв
   
   
Другата осезаема разлика между това Audi и братовчедите по концерн е в управлението: тук воланът е несравнимо по-директен и стегнат. Батерията в пода смъква много центъра на тежестта и колата стои успокояващо стабилно в завоите. Не е смайващо динамична, но не това е и целта.

Вероятно ще ви шокира, че тази доста скъпа кола е с барабанни спирачки отзад, точно като новата Dacia Sandero. Но тук това не е за икономия, а защото при електромобила спирачките се използват по-рядко, особено задните. Което би довело до преждевременно ръждясване на дисковете.
  
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
  
  
Симпатична, но и на моменти влудяваща черта на тази кола е колко е удобна. Не като комфорт на возене, макар че и то е факт, а удобна най-вече защото върши повечето неща вместо вас. Компютърът може да контролира скоростта и рекуперацията, като следи не само пътя, колите и знаците, но и GPS картата, така че винаги знае какво идва пред вас: кръстовище, навлизане в населено място или опасен участък. И може да намали навреме скоростта.
  
 
Audi Q4 e-tron тест драйв
  
  
Даже най-базовото Q4 има всички модерни системи за сигурност, включително контрол на дистанцията при паркиране, поддържане на лентата, засичане на пешеходци и велосипедисти. Има и круиз контрол, който според брошурата работи до 200 км/ч - оптимистично, защото максималната скорост всъщност е 160 км/ч.

Като стана дума за базовото ниво, нека споменем и цените: от 87 000 лева за Q4 с по-малката батерия, през почти 99 000 лева за версия 40 като нашата тестова, до около 111 000 за най-мощния вариант quattro. За тези пари получавате дигитални прибори, отопление на предните седалки, термозащитни стъкла, климатик, който може да се програмира от смартфона, и 6-канален усилвател за аудиосистемата.
 
  
Audi Q4 e-tron тест драйв
    
       
После идва ред на платените екстри: 1600 лева за цвят металик, почти 3000 за панорамен покрив, 4100 за навигацията, която е наистина впечатляваща с триизмерните си проекции. Приятна екстра е и хедъп-дисплеят с добавена реалност. Камерата за задно виждане струва 900 лева, а матричните LED фарове - 2500. Но пък при тях можете сами да програмирате как да изглеждат дневните светлини. E, и в това отношение Q4 не е "първият автомобил на Audi", защото същата опция имате и в Q5. Но тази работа с първенството бездруго е доста надценена. Много повече бихме предпочели нещо, което е почерпило от опита на пионерите и е лишено от техните недостатъци. Като Q4 e-tron.


Още снимки от теста на Audi Q4 e-tron вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    b ( преди 2 години )
    Тука само шофьори на 20 годишни голфове пишат. Големи разбирачи.
  • #12
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    2050 кг с барабанни спирачки отзад , докъде се докарахме :))))))))))))))))))))))))))
  • #11
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Ганьо ( преди 2 години )
    Производителите на коли не ги правят тея електрички за да ви е евтино и удобно. Правят ги за да ви го сложат четвъртит и да печелят повече от поддръжка. Гъчкано с безумно количество електроник да има какво да се поврежда. Ама хората сами са си виновни като дават пари за безумни екстри!
  • #10
    8 rate up comment 0 rate down comment
    sas ( преди 2 години )
    Като чета коментарите, няма как да не си припомня няколко неща от годините:- Като излезна ТДИ (и подобни), повечето разбирачи казваха: "Ти луд ли си? Дизел!? Ужас!"- Като автоматиците започнаха да стават по-достъпни, същите казваха: "Да бе! Ще ми казва тя кога да превключвам!"- Сега като излизат електричките, същите казват: "Кви са тия електрокари?! Най-добре си е дизел-автоматик ама да е премиум!"Гроздето ли е кисело? Естествена реакция към промяната ли е? Какво ли ще казвате след 10г ...
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Селяндур с джип ( преди 2 години )
    "НякоЙ хор" май наистина не е в час.Как може да сравняваш 7 местен всъдеход с тая швабистанска кошничка за пазаруване?
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Някой хора май не в час с цените, цената на това Ауди е като подарък. За тия пари КИА Соренто 2.2 дизел с 200к.с. и дори като екстра не се предлагат матрични фарове.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    50 еврака е скъпо, но във възможностите на много хора в Западна европа
  • #6
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Jezza ( преди 2 години )
    Много добре написана статия за безмислен и скъп автомобил с тегло на товарен. Покупката на над 2 тона кола, струваща над 100 000 хил.лв, наричана гръмко SUV, за да закараш децата на училище и себе си до някъде е по-скоро емоционално решение.
  • #5
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Селяндур с джип ( преди 2 години )
    Е,да бе... 10минути зареждане 125 км... Моята джипка с 10 мин зареждане минава поне 800 км.
  • #4
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Станой ( преди 2 години )
    А кога ще тествате най-новото Q(от кютук)273 ВсеТояЧеп-Трон? И как ще го различим визуално от предишните 272 модела, че нещо не можем да ги оправим?