Гениалният Колин Чапман казваше: опростявай и добави лекота. Но онова, което беше идеалната рецепта за спортна кола през 50-те и 60-те години, не работи особено добре днес. Сега рецептата звучи така: усложнявай, и добави коне.
Това M8 Gran Coupe, което виждате, е сготвено точно по тази рецепта. То е най-бързата серийна кола с четири врати, създавана някога от BMW, с едва 3.2 секунди от 0 до 100 км/ч за версията Competition, която тестваме (някои независими изпитатели успяха дори да слязат и под 3 секунди с нея). Мощността му е такава, че трябва да предупреждават предварително хората със слаби сърца.
Но спортна кола ли е то всъщност ? Правилният отговор на това е: ни най-малко.
Както сами се досещате, Gran Coupe е същото като обикновеното Coupe, но с добавени 2 врати и 20 сантиметра дължина. Причините за такова издевателство са няколко и носят имена като Porsche Panamera, Mercedes AMG GT и Bentley Flying Spur.
Двувратата "осмица" на BMW е най-продаваната кола в своя сегмент, и то с голям аванс. Сега баварците искат да направят същото при четиривратите гранд туръри.
Защото това M8 е точно това. Между него и званието "спортен автомобил" стои едно наистина масивно препятствие: теглото, което надхвърля два тона.
Разбира се, в наши дни никой в премиум сегмента не е особено лек. Кожените седалки с подгряване и вентилация, аудиосистемата с 16 стандартни говорителя, радарите и камерите - всички тези неща не са безтегловни. M8 с лекота надхвърля двата тона на кантара. А тези два тона се съюзяват със законите на Нютон, когато им се наложи да влязат в битка с двигателя.
При него изненади няма: под капака ще намерите същия 4,4-литров туин-турбо V8, който задвижва M5 и X5 M. Специално доработен от M-поделението, той е монтиран на подсилени носачи, лопатките на турбокомпресорите са по-големи, изпускателните клапани са не вакуумни, а електронни. Горивото се впръсква не при стандартните 200 бара налягане, а при почти 350. Маслените помпи са две, за да се осигури добро смазване дори при чудовищни странични ускорения.
Всичко това е съчетано с 8-степенна автоматична скоростна кутия и система за задвижване на четирите колела.
625 к. с. максимална мощност 750 Нм макс. въртящ момент 3.2 секунди 0-100 км/ч 11 секунди 0-200 км/ч |
За щастие, както и при M5, можете ръчно да прехвърлите цялата мощност към задния мост и да се повеселите подобаващо. Само гледайте около вас да е широко, поне докато не свикнете със смайващата сила на тези 625 коня. Тази кола ускорява от 0 до 200 км/ч за същото време, за което един семеен хечбек ускорява от 0 до 100.
Ако наистина минете само на задно предаване и деактивирате всички възможни асистенти, M8 може да бъде направо опасно. Но иначе е удивително овладяно и даже комфортно. Competition версията е с покрив и капак от въглероден композит, което не намалява чак толкова драстично теглото - но понижава осезаемо центъра на тежестта, а в завоите това се усеща много.
Воланът е прецизен, макар да не дава чак смайваща обратна връзка. Спирачките са безукорни. Адаптивното окачване се втвърдява доста в спортен режим, но иначе спокойно изглажда по-съществените неравности въпреки 20-цоловите джанти.
Всъщност M8 е по-голяма заплаха за шофьорската книжка, отколкото за живота ви. Колата е толкова добре обезшумена, толкова плавна и в същото време мощна, че едно разсейване на магистралата, и вече летите с 200 километра в час. А протестиращите за по-високи заплати полицаи само това чакат.
От BMW посочват среден разход на гориво от 11.5 литра на сто километра, но просто можете да забравите за него. Може и да има на света човек, който с 625 коня под капака да си кара с 90 в средната лента. Но ние не сме го срещали. В нашия тест, който не е еталон за икономичност, разходът бе 18.5 на сто.
Задната седалка не е чак толкова удобна и просторна като в седма серия, но все пак е достатъчна да возите и приятелите си. Багажникът побира 440 литра.
Интериорът е първокласен като материали и изпълнение. Не е блестящ и привличащ внимание като при други конкуренти: в BMW отдавна предпочитат по-дискретния подход. 12-инчовият дигитален панел и 10-инчовата навигация са стандартни, и влизат в стартовата цена на M8 Gran Coupe от 303 500 лева.
Но много други неща не влизат: само пакетът Competition добавя 35 000 лева. Добавете още въглеродни спирачки, индивидуален цвят, вентилация на седалките, осветяващи на 600 метра лазерни светлини. Заменете стандартната аудиосистема Harman Kardon с такава на Bowers&Wilkins, и ще установите, че опасно се доближавате до границата на 400-те хиляди лева.
Ако разсъждаваме практично, трябва да сте напълно превъртял, за да си купите тази кола. "Обикновеното" BMW М5 ще ви даде същия двигател, същите способности, повече пространство и с 200 килограма по-ниско тегло, а ще ви вземе с около сто хиляди лева по-малко. Но никой не си купува автомобили като M8 Gran Coupe от практични съображения. Купува си ги, защото го карат да се чувства всемогъщ. И също така си ги купува, просто защото може.
Още снимки от теста на M8 Gran Coupe Competition вижте в ГАЛЕРИЯТА: