Всеки ще ви каже, че BMW е съкращение от Bayerische Motoren Werke, тоест баварски моторни работилници.
Но в нашите леко вдетинени съзнания BMW е също съкратено от Бързо, Малко и Весело.
ТАЗИ ПРЕДСТАВА, ВКОРЕНЕНА от машини като епохалното 2002 Turbo или първото M3 E30, напоследък понесе много удари.
Днес емблемата с баварското каре се слага върху двутонни мастодонти, компактни електромобили и дори миниванове с предно предаване.
Но има и една кола, която е като индулгенция за всички грехове. Заради нея бихме простили на BMW на практика всичко. Тази кола се нарича M2. И току-що стана още по-добра. Запознайте се с BMW M2 Competition.
В ГАМАТА НА БАВАРЦИТЕ има доста по-мощни и по-бързи машини. Но именно тази наточена "двойка" най-добре запазва духа на славното минало. И ни напомня, че не карате BMW, за да стигнете от точка А до точка Б. При истинското BMW целта е самото каране.
Досегашната "обикновена" М2 имаше много предимства пред по-големите си роднини - беше по-забавна, по-пъргава и също така чувствително по-евтина. Имаше обаче и един недостатък: докато M3 и M4 ползваха специално разработения в Гархинг мотор S55, M2 трябваше да се задоволи с пролетарския N55 от стандартната Пета серия.
СЕГА НАЙ-ПОСЛЕ НЕПРАВДАТА е поправена и Competition версията получава истинския M-двигател - с три литра обем, шест цилиндъра в редица и два турбокомпресора. Разликите са чувствителни: олекотен колянов вал, подсилени бутала, съвсем различни клапани, активна изпускателна система.
Единствено мощността е намалена малко в сравнение с M3 и стига до 410 конски сили - което пак е с 40 повече от досегашния модел.
2979 куб. см работен обем (I6) 410 к. с. максимална мощност 550 Нм максимален въртящ момент 4.2 секунди 0-100 км/ч |
Снабдена с launch control, тази кола се изстрелва от 0 до 100 км/ч за съвсем малко над 4 секунди - всъщност по-бързо от Aston Martin DBS или Lamborghini Gallardo. Но ще я оцените истински не по това как ускорява, а как завива.
СПЕЦИАЛНИЯТ ДИФЕРЕНЦИАЛ с ограничено приплъзване разпределя идеално въртящия момент към задните колела. Електронната стабилизация се грижи все пак да не се престараете. Но сега вече има и динамичен режим, който ограничава намесата й само до спешни случаи - и позволява доста веселба.
Това M2 не е кой знае колко леко - всъщност тежи с почти половин тон повече от първото M3. Но се усеща като лястовичка заради конете и приятно директния волан.
Стандартната версия е с шестстепенна ръчна кутия, което ще зарадва пуританите. Ние тествахме вариант със спортния седемстепенен Steptronic и, честно казано, нямаме никакви забележки. Смените са светкавични и точно навреме, така че дори не се изкушихме да ползваме планките за ръчно превключване.
ВИЗУАЛНО НЯМА ДА ИМАТЕ НИКАКВИ проблеми да отличите M2 от обикновената Серия 2 купе - следата му е по-широка с цели 8 сантиметра, да не говорим за преработените брони, престилки, калници и множеството карбонови елементи. Допълнителен опознавателен знак е и този уникален за модела цвят. Нарича се Хокенхайм сребърно - или цвят мастика, както замечтано го определи един колега.
Има и още една причина да предпочитаме M2. За разлика от по-големите му братя, тук от BMW не са прекалили с технологиите. Няма адаптивно окачване, няма безброй досадни възможности за настройване на всеки елемент от колата, няма и никому ненужни електронни глезотии. M2 има всичко необходимо и почти нищо излишно, което да ви отвлича от истински важното. Тоест от карането.
В същото време то може да бъде изненадващо спокойно и овладяно в града. Дори и звукът от ауспуха може да се превключи на по-дискретни нива, а разходът се задържа около 11-12 литра на сто. Задната седалка е за заблуда на противника, но пък багажникът спокойно побира 390 литра, повече от сегашния Volkswagen Golf.
ПОСЛЕДНОТО АСО В РЪКАВА на тази кола е цената й. Буквата M никога не е била особено изгодна, разбира се. Но този Competition започва от относително умерените 125 000 лева. При това те, колкото и да е нетипично за BMW, включват доста оборудване - например 19-цоловите джанти, спортния диференциал, кожения салон.
Не включват автоматичната трансмисия с два съединителя, която ще ви глътне още почти 8 хиляди, специалните спортни спирачки за 3200, и спортните седалки за 3000 лева. Но дори и с тях M2 е малко по-изгодна оферта от Porsche 718 например. И е с почти 35 хилядарки под следващата най-достъпна М-кола в момента. Да не говорим, че единствено в цялата гама отговаря на нашия девиз: Бързо, малко, весело.
Още снимки от теста на M2 Competition вижте в галерията: