Запознайте се с новото 8 Series Coupe: най-интересното BMW от години насам.
Причините да го наричаме така са две. Първо, "осмицата" най-после внася малко смелост в твърде предпазливия напоследък дизайнерски език на баварците. И даже не малко.
И второ, тази кола идва да възроди един от най-големите провали в историята на BMW.
ОРИГИНАЛНАТА "ОСМИЦА" беше разработвана почти цяло десетилетие, за да се появи на пазара преди точно 30 години, през 1989.
Това беше изумително напредничава кола за времето си: първата, комбинираща V12 с 6-степенна трансмисия. Първата, въвела серийно електронния дросел. Първото BMW с многозвенно задно окачване. А също и една от първите коли, проектирани почти изцяло на компютър и във въздушен тунел, което свали въздушното съпротивление с изумителната една десета спрямо предхождащата я "шестица".
ОНАЗИ ПЪРВА Е31 И ДО ДНЕС има особен статут. Султанът на Бруней имаше такава, и дори бе забелязван да я кара, което рядко се случва на останалите му 7000 автомобила. Рем Колхаас, най-прочутият архитект в света, и до днес пази и обича своето 850CSi.
В същото време "осмицата" още предизвиква зъбобол у счетоводителите на BMW. След почти два милиарда марки инвестиции за създаването й колата продаде едва 30 000 бройки. Причините бяха две: цената, което бе съвсем близка до тази на Ferrari 348, и настъпилата в началото на 90-те глобална рецесия.
Трябваше да минат 30 години, преди в Мюнхен да се решат да опитат отново.
НЯКЪДЕ МОЖЕ ДА ПРОЧЕТЕТЕ, че сега "осмицата" на практика наследява досегашната Шеста серия. Не е вярно: това е по-технологична и забележимо по-скъпа кола, насочена по-скоро срещу конкуренти като Bentley Continental GT или Aston Martin DB11.
НАШАТА ТЕСТОВА 850i е с V8 и 530 конски сили под капака, но не мислете за нея като за спортна машина. Макар новата Серия 6 да се нарича GT, всъщност точно "осмицата" е истинското "Гран Туризмо": голяма, елегантна кола, в която да метнете два куфара и една блондинка, и да потеглите към Лазурния бряг.
Цветът на косата на придружителите е по ваш избор, разбира се. Но не и броят им. Задната седалка е подходяща за пътници, но само ако са лишени от долни крайници. Иначе е място, където да захвърлите шапката и шала си. Но поне получавате приличен багажник: 420 литра, макар и малко плитък.
АКО ИМАТЕ ПОВЕЧЕ ОТ ЕДНА приятелка, ще трябва да почакате да се появи версията Gran Coupe, с четири врати. После идват кабриолетът и, затаете дъх - истинска, пълнокръвна M8, каквато така и не дочакахме през 90-те. Там конете ще са доста над 600.
НЕ ЧЕ И ТАЗИ 850i Е КОЙ ЗНАЕ КАКЪВ компромис в динамиката. Нейният 4.4-литров туин турбо мотор ръмжи кротичко, когато не бързате, и ви дава приятно отпускащо усещане. Всъщност толкова отпускащо, че може здравата да се изненадате, когато най-после сериозно настъпите газта. Чудовището се показва само когато го повикате. Иначе е тихо, възпитано и не дразни минувачите. Даже и разходът е в рамките на разумното - около 12-13 на сто при нормално шофиране. BMW казва, че ще се справи и под 10. Но за да го постигнете, ви трябва спокойствието на египетска мумия.
СИСТЕМАТА xDRIVE СЛАГА КРАЙ на митовете, че BMW е кола само за лятото. Все пак въртящият момент обикновено отива предимно назад, така че ако сте в настроение, това си е истински палав баварец. Завиващите задни колела го правят още по-пъргав.
Причината въпреки тази чудовищна мощ Серия 8 да не е спортна кола е теглото й. Също като "седмицата", и тя е сглобена от олекотена стомана, алуминий и въглероден композит. Но и така удря без малко два тона на кантара. Това е със стотина килограма по-малко от най-леката S-класа купе. Но е точно колкото две Suzuki Swift Sport.
ЕЛЕКТРОНИКАТА В УПРАВЛЕНИЕТО и спирачките е повече, отколкото в модерна сонда на НАСА. Но рядко се усеща. Воланът дава малко странно чувство, но е бърз и прецизен. Между педала на спирачките и самите апарати няма никаква механична връзка: всичко става с любезната помощ на компютъра. Като изкопаеми от аналоговата епоха ние гледаме с подозрение на такива шашми, но всъщност работи отлично.
ОТЛИЧНО РАБОТЯТ И ДРУГИТЕ електронни играчки. Гласовият асистент разбира дори нашия шопски английски.
А асистентът за паркиране назад може да запомни маневрите ви и после сам да ви измъкне, ако се озовете в задънена улица и не можете да обърнете. Само включете на задна и придържайте леко спирачката.
Интериорът е прагматичен, както сме свикнали да очакваме от тази марка. Но има и някои дребни нюанси, които да ви напомнят, че не сте в какво да е BMW - например кристалният лост на скоростите.
НЕ ЧЕ Е НЕОБХОДИМО. Има много по-добър начин да не забравяте, че "осмицата" не е обикновен баварец: просто си погледнете дупката в банковата сметка.
При досегашната Серия 6 купе с по-малък мотор цената тръгваше малко над 100 хиляди лева. Но при Серия 8 няма малки мотори. Базовото 850i ще ви струва 244 000 и отгоре; после добавете лазерните светлини за три хилядарки, кристалния лост за 1300, адаптивното окачване за 5000... Накрая за кола като тази ще ви трябват поне 275 000 лева. Което пак започва да се доближава до цената на Ferrari. Надеждата на BMW е този път да няма война в Персийския залив.
BMW 850i Coupe
4395 куб. см работен обем (туин турбо)
530 к. с. максимална мощност
750 Нм максимален въртящ момент
3.7 секунди 0-100 км/ч
Вижте още снимки в галерията: