IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Върши ли наистина някаква работа системата старт-стоп?

Ползата от тази технология продължава да предизвиква спорове

Не се случва често някоя нова функция в автомобилите още при първата си поява да бъде масово отхърлена от потребителити, а споровете относно нейната полза да продължават с години. При това тя не може да бъде деактивирана без намесата на шофьора, като това е само временно - до следващото стартиране на двигателя, когато отново оживява.


старт-стоп


Както се досещате, говорим за системата "Старт-стоп". Технологията за автоматично изключване и последващо рестартиране на двигателя с цел пестене на гориво, намаляване на вредните емисии и нивата на шум чрез намаляване на времето за работа при минимални обороти на празен ход.

„Мозъкът" на автомобила включва „невронна връзка", която може да изключи двигателя при забавяне или спиране на автомобила и да го запали след отпускане на педала на спирачката. Стартирането най-често се извършва с помощта на стартер или стартер-генератор, но са известни и решения, когато коляновият вал започве да се върти чрез подаване на искра в един от цилиндрите. За да се случи това, инжекторът впръсква бензин, а свещта запалва получената смес. Очевидно подобен метод не може да бъде приложен за дизелови двигатели.

Двигателят ще се изключи при спиране само ако са изпълнени редица условия. По-специално трябва да се загрее и батерията да се зареди. Старт-стоп няма да работи, ако са включени мощни консуматори на електроенергия, като размразители на прозорци или въздушни нагреватели в нагревателя, или ако климатичният контрол отчита, че няма достатъчно мощност. Системата има едно предимство - спестява гориво, докато автомобилът не се движи. Плюс съпътстващото намаляване на вредните емисии, за което в крайна сметка не всеки мисли.


старт-стоп


В градския трафик с постоянно тръгване и спиране системата Старт-стоп може да доведе всеки до истерия. Особено ако системата е лошо конфигурирана и водачът е с мислене на инженер. Трудно е да слушате как стартерът ви работи за щяло и нещяло, стартирайки двигателя най-много за десет секунди: скъпото оборудване се износва пред очите ви. Срокът на експлоатация на стартера и зъбния венец на маховика е намален (ако Старт-стоп е свързан към него).

Едновременно с това батерията изпитва постоянни колебания на напрежението от зареждане до разреждане, което налага използването на скъпи AGM акумулатори с повишен капацитет. И генераторът е принуден да работи с повишено натоварване, за да компенсира загубата на енергия поради ползването на стартера. Това е особено забележимо при дизеловите автомобили, където поради по-високото съотношение на компресия и тежките движещи се части, стартерът консумира повече ток.

Според изследване на немското списание AutoBild някои автомобили със старт-стоп система показват забавяне до секунда и половина или повече при потегляне от светофар. Това може да раздразни собственика на колата или шофьорите, които чакат зад тях, и влошава задръстванията. Ситуацията е още по-лоша, когато трябва спешно да избягате, за да избегнете инцидент, но колата „мисли“. Поради това потребителите търсят различни начини за деактивиране на системата.

0 от 500
  • #5
    3 rate up comment 37 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Колко да мисли колата. Двигателят стартира при натискане на съединителя и докато включа на скорост и започна да отпускав съединителя, вече си работи нормално. На някои хора обаче не им идва на ум, че двигателите със старт/стоп не са предвидени да работят дълго време на обороти без товар. Така че не изключвайте системата. При стартиране на двигателя, тя не се задейства повторно за известно време.
  • #4
    6 rate up comment 23 rate down comment
    q ( преди 11 месеца )
    Още един трик да се покрият еко норми. Решението - премахване на ДВГ заедно със старт-стоп системата.
  • #3
    19 rate up comment 9 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Въпрос на няколко клика с мишката е системата да бъде изключена перманентно!
  • #2
    13 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Пречи. Скоростната кутия с 2 съединителя също е глyпост. Автоматичното отваряне-затваряне на багажника също. Да не съм инвалид.Единственото от новите коли което ми харесва е алуминиевия двигател. Харесва ми леката предница, тук много ще скочат.
  • #1
    52 rate up comment 5 rate down comment
    илиян ( преди 11 месеца )
    Без да съм експерт и преди да ми се нахвърлят "експертите" по въпроса, аз мисля, че тази функция повече пречи, отколкото да помага. Дори от екологична гледна точка не съм сигурен, че ефектът е положителен в крайна сметка, защото двигателят консумира повече гориво при запалване, особено мощни многоцилиндрови двигатели.