Глобалната автомобилна индустрия претърпява дълбоки промени. Анализ на Международната агенция по енергетика (МАЕ) показва как се променят приоритетите за производство и продажби с нарастването на глобалното търсене на електромобили. Докладът разглежда последиците за утвърдените производители, техните страни по произход и енергийния сектор.

Според анализа, световните продажби на автомобили през 2024 г. отново достигнаха границата от 80 милиона, почти до нивата отпреди Covid-19. Целият растеж след пандемията обаче се дължи на електрическите и хибридните превозни средства, които представляват около 30% от продажбите. За разлика от това, продажбите на превозни средства само с ДВГ са намалели с 30% от пика си през 2017 г. Новите производители печелят все по-голям пазарен дял, особено в сегмента на електромобилите.
Успоредно с това се променя географската структура на пазара. Китай и други развиващи се икономики сега представляват над половината от световните продажби на автомобили, в сравнение с едва 20% през 2000 г. Китай увеличи производствения си капацитет над два пъти между 2010 г. и 2024 г. и сега държи 40% от световното производство, докато на Европа и Северна Америка се падат около 15%.
През 2024 г. Китай изпревари ЕС като най-голям износител на автомобили в света. Около 70 процента от всички продавани днес еломобили се произвеждат в тази страна. Тези промени подчертават нарастващото значение на Китай за световната автомобилна и енергийна индустрия.
"Световната автомобилна индустрия е крайъгълен камък на много икономики, като директно осигурява работа на над 10 милиона души по целия свят и милиони други работни места. Автомобилният пазар е един от най-големите пазари за един продукт, а автомобилите сега са най-големият източник на световно търсене на петрол", обяснява изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.
"Световната автомобилна индустрия в момента претърпява дълбока трансформация, която оказва значително влияние върху икономиките по целия свят и енергийния сектор. В ход са три структурни промени - по отношение на географията на производството, регионите, които стимулират растежа на продажбите, и технологиите, които купувачите на автомобили избират", добавя той.

Това носи както рискове, така и възможности за утвърдените производители. Докладът очертава мерките, които компаниите биха могли да предприемат, за да засилят конкурентоспособността си в средносрочен и дългосрочен план. Някои производители биха могли да се съсредоточат върху широка технологична стратегия, тъй като продажбите на превозни средства с ДВГ намаляват в Китай и индустриализираните страни, но е вероятно да продължат да растат в определени региони.
Ключов конкурентен фактор е цената. Производството на автомобили, особено на електрически, е значително по-евтино в Китай, отколкото в развитите икономики. Основните причини за това са големите обеми на производство и вертикалната интеграция. Разходите за енергия и труд също играят роля, но според проучването те са по-малко решаващи.
Близо 40% от предимството в разходите при производството на електрически автомобили произтича от по-евтините задвижващи компоненти, особено батериите. Цените на батериите в Китай са средно с над 30% по-ниски, отколкото в Европа, и с над 20% по-ниски, отколкото в САЩ.
Според анализатори, разликата в производствените разходи за батерии може да бъде преодоляна с достатъчно време и инвестиции. Докато достъпът до евтини компоненти и критични минерали представлява 30% от разликата в разходите, други 50% се дължат на производствената ефективност и автоматизацията. Сравними нива на ефективност при производството на батерии биха могли да бъдат постигнати и извън Китай, след като фабриките увеличат производството и натрупат опит.


0