IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как електрификацията промени автомобилната индустрия

Основно засегнати са географията на производство, регионите на продажба и използваните технологии

Глобалната автомобилна индустрия претърпява дълбоки промени. Анализ на Международната агенция по енергетика (МАЕ) показва как се променят приоритетите за производство и продажби с нарастването на глобалното търсене на електромобили. Докладът разглежда последиците за утвърдените производители, техните страни по произход и енергийния сектор.


Индустрия


Според анализа, световните продажби на автомобили през 2024 г. отново достигнаха границата от 80 милиона, почти до нивата отпреди Covid-19. Целият растеж след пандемията обаче се дължи на електрическите и хибридните превозни средства, които представляват около 30% от продажбите. За разлика от това, продажбите на превозни средства само с ДВГ са намалели с 30% от пика си през 2017 г. Новите производители печелят все по-голям пазарен дял, особено в сегмента на електромобилите.

Успоредно с това се променя географската структура на пазара. Китай и други развиващи се икономики сега представляват над половината от световните продажби на автомобили, в сравнение с едва 20% през 2000 г. Китай увеличи производствения си капацитет над два пъти между 2010 г. и 2024 г. и сега държи 40% от световното производство, докато на Европа и Северна Америка се падат около 15%.

През 2024 г. Китай изпревари ЕС като най-голям износител на автомобили в света. Около 70 процента от всички продавани днес еломобили се произвеждат в тази страна. Тези промени подчертават нарастващото значение на Китай за световната автомобилна и енергийна индустрия.

"Световната автомобилна индустрия е крайъгълен камък на много икономики, като директно осигурява работа на над 10 милиона души по целия свят и милиони други работни места. Автомобилният пазар е един от най-големите пазари за един продукт, а автомобилите сега са най-големият източник на световно търсене на петрол", обяснява изпълнителният директор на МАЕ Фатих Бирол.

"Световната автомобилна индустрия в момента претърпява дълбока трансформация, която оказва значително влияние върху икономиките по целия свят и енергийния сектор. В ход са три структурни промени - по отношение на географията на производството, регионите, които стимулират растежа на продажбите, и технологиите, които купувачите на автомобили избират", добавя той.


Индустрия


Това носи както рискове, така и възможности за утвърдените производители. Докладът очертава мерките, които компаниите биха могли да предприемат, за да засилят конкурентоспособността си в средносрочен и дългосрочен план. Някои производители биха могли да се съсредоточат върху широка технологична стратегия, тъй като продажбите на превозни средства с ДВГ  намаляват в Китай и индустриализираните страни, но е вероятно да продължат да растат в определени региони.

Ключов конкурентен фактор е цената. Производството на автомобили, особено на електрически, е значително по-евтино в Китай, отколкото в развитите икономики. Основните причини за това са големите обеми на производство и вертикалната интеграция. Разходите за енергия и труд също играят роля, но според проучването те са по-малко решаващи.

Близо 40% от предимството в разходите при производството на електрически автомобили произтича от по-евтините задвижващи компоненти, особено батериите. Цените на батериите в Китай са средно с над 30% по-ниски, отколкото в Европа, и с над 20% по-ниски, отколкото в САЩ.

Според анализатори, разликата в производствените разходи за батерии може да бъде преодоляна с достатъчно време и инвестиции. Докато достъпът до евтини компоненти и критични минерали представлява 30% от разликата в разходите, други 50% се дължат на производствената ефективност и автоматизацията. Сравними нива на ефективност при производството на батерии биха могли да бъдат постигнати и извън Китай, след като фабриките увеличат производството и натрупат опит.


0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 минути )
    Повторя и ти за да влезеш в отбора!
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 минути )
    Като гледам колко често се публикува лъжата за 20-те милиона, ще им напомням че са обратни по 20 пъти на ден.
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 минути )
    Още си стои проверих . Значи е истина! Ще си стои там и ще го копирам както вие копирате написаното от психотрола вече пета година, въпреки че на 100 места съм написал ТОЧНО ОБРАТНОТО И МОГА ДА ЦИТИРАМ. Психотролът го е написал един единствен път и го е копирал още веднъж след две години, НО ПЕТА ГОДИНА НЕ СПИРА ДА КЛЕВЕТИ. Сега гост и Димов са наред да се обясняват, че нямат сестра! Аз вече свикнах с лъжата за 20-те милиона. Да видим те как ще свикнат че са обратни!
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 16 минути )
    Ако си публикувал това тро тинети,то е било изтрито веднага от редактора.
  • #6
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 48 минути )
    Да ти пробваме функционалната грамотност. Какво разбираш като ти кажат " Това е МАКСИМУМЪТ който си е поставил Илон Мъск. 20% от световните продажби...ЗА МЕН ДОРИ ТОВА Е НЕРЕАЛИСТИЧНО, а вие ми говорите за 100 милиона ръст годишно... Въпросът е че ТОВА ДОРИ НА ТЕОРИЯ НИКОГА НЯМА ДА СТАНЕ, а вие сте тръгнали да смятате практически примери как Тесла за година ще произвежда повече от три пъти световното производство на автомобили чак сте се загрижили"
  • #5
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 55 минути )
    Но за сметка на това щом е написано от Димов и Гост ЗНАЧИ Е ВЯРНО. Точно както това което съм цитирал от факти Е ВЯРНО. Написано е черно на бяло и стои. Мога да го копирам всеки път когато споменете за 20 милиона. А ВИЕ НЯМА КАКВО ДА ЦИТИРАТЕ. Имам предвид вие ВСИЧКИТЕ САМОЛИЧНОСТИ НА ТРОЛА.
  • #4
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 56 минути )
    От пет години повтаряте че всеки може да го провери, но единственото място където е написано е написано от психотролът , А след две години копирано още веднъж И НИКЪДЕ ДРУГАДЕ ГО НЯМА ПИСАНО. И 10 Нека да смениш НЯМА ДА СТАНЕ ИСТИНА. Целият спор беше ДАЛИ ТЕСЛА МОЖЕ ДА ПОСТРОИ ЗАВОДИ ЗА 20 МИЛИОНА ДО 2030. Всякаква друга интерпретация е пълна лъжа. Моя отговор беше че Тесла може да построи и заводи за 100 милиона, НО НЯМА НИКАКВА ВЕРОЯТНОСТ ДА ПРОДАДЕ ДОРИ 20 МИЛИОНА .
  • #3
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 час )
    Защо изтрихте само едното? Това са реални мостове за които мога да дам линк Не е нужно да го крият, от пет години го повтарят навсякъде
  • #2
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 час )
    Копирано от факти бг #52 Димов "Много обичам да го поемам отзад. Търся партньор за мъжка любов с голям РУК. Който има интерес да пише...." # 53 Гост "А имам интерес, защото също обичам да го поемам отзад, но не отговарям на условията. Оная работа ми е малка и трудно ми става."
  • #1
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол=идиот ( преди 2 часа )
    Точно както ще бъде постигната и крайната цел за следващите осем години - 20 милиона електромобила (Тесла) през 2028 година.Статистически е доказано с Екселските таблици.