IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа

ЕК наложи глоба от 72 милиона евро на 5 компании за производство на акумулатори

В европейската автомобилна индустрия съществуват незаконни картели от няколко години. В поредния, който беше разкрит обаче, имената на замесените компании нямат нищо общо с основните автомобилни производители, както се е случвало в други картели, като например този, който избухна в Испания през последното десетилетие, или картела за рециклиране. Сега става дума за картел за акумулатори.


картел


Картелът е организация или споразумение, в този случай между компании, които се обединяват, за да получат облаги, считани за незаконни или несправедливи  В икономически план картелът означава незаконно споразумение за фиксиране на цени, ограничаване на производството или разделяне на клиенти/територии. Тези практики пряко засягат потребителите и противоречат на свободната конкуренция, поради което Европейската комисия действа решително в тези случаи. Картелът за акумулатори приключи с глоба от 72 милиона евро за пет компании в сектора, действали незаконно в продължение на 12 години и половина.

Кои са част от картела? Първо, това е търговската асоциация Eurobat, Европейската асоциация на производителите на автомобилни и индустриални акумулатори. И второ, четирима производители: Exide, който е изправен пред най-голямата глоба от малко над 30 милиона евро; FET (включително Elettra), Rombat и Clarios. Последната, бивша JC Autobatterie, е освободена от глоби благодарение на сътрудничеството си в разследването. Тя е получили имунитет, като е признала кои други компании са участвали в картела.

Според Европейската комисия компаниите са се споразумели да създадат премии, изчислени въз основа на цените, които са платили за закупуване на олово, основният компонент на батериите, и са използвали тези референтни стойности в преговорите си със своите клиенти. Това гарантира, че събраните допълнителни разходи винаги са над праговете, които биха постигнали без споразумението. Както посочва Брюксел, незаконно е доставчиците тайно да се координират, за да превърнат този допълнителен марж в стандарт, който може да се прилага за цялата индустрия.


картел


Два подобни случая са най-известните през последните години. Картелът за рециклиране преди 15 години доведе до обща глоба от 458 милиона евро за 15 големи производители на автомобили и за Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). В този картел бяха извършвани незаконни практики, свързани с рециклирането на излезли от употреба автомобили, които пряко засягаха Volkswagen, Renault-Nissan, Stellantis, Ford и Mercedes. Последният, благодарение на информацията си, също получи имунитет.

Най-известният е добре познатият "автомобилен картел" в Испания , разбит през 2014 г. от CNMC (Националната комисия по пазарите и конкуренцията), когато бяха разкрити антиконкурентни практики от почти всички производители с присъствие в Испания. Компаниите се договаряха се цени, споделяха си поверителна информация и се занимаваха с по-малко конкурентни практики. През 2015 г. CNMC официално наложи глоба от 171 милиона евро, а различните колективни искове срещу тези производители все още са в ход. Физическите лица все още очакват първите решения по този случай.


0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 5 минути )
    Доказването на картел е едно от най-трудните неща в търговското право. За щастие в правовите държави, съда отсъжда по доказателства, не по симпатии и предположения. Обикновено картелите се доказват само със свидетелства на участник в тях. Затова отнема толкова време и усилия. Европейските регулации, нямат нищо общо с чисто законовите рамки на свободна и честна търговия!Точно изкривяването на пазара от субсидии и регулации е предпоставка за по-трудно доказване на картели!
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 14 минути )
    Не знам каква е тая шизофрения, психотрола да говори за психотрол в трето лице! Ти се психотрола точко,електричков,митбъстаров,третинотов,тесльо. И последния да затвори врата,че имаш към 100 знайни и 1000 незнайни прозвища по сайтовете в които сращиш. Опитите за картели са част от пазарената икономика!За картел в китай няма да чуеш,защото картела е самата държава!За картели в Европа чуваш,защото има институции да се борят с тях и да налагат глоби - стотици милиони както виждаш!
  • #4
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 час )
    12 години за предприемане на действия е малко множко. Притивно на москоробските мнения, регулациите в ЕС не трябва да се премахват - както се вижда, работят и има нужда от тях - а да се ускори реакцията на институциите. Има случаи, в които съвестни фирми фалират, докато ЕС реагира, след което тези фирми не получават нищо.
  • #3
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 час )
    Психотролът постоянно обяснява че който не вярва в това е икономически инвалид!
  • #2
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 час )
    В Европа където няма допусната нито една нова марка през последните десетилетия, а дори съществуващите са били изкупени и унищожени, царувала конкyренция и ценови войни от които печелил европееца. Автомобилните марки се надпреварвали коя от коя да изкарат по нови технологии с които да спечелят клиентите, А в Китай нямало никакви иновации защото всичко било монополизирано от партията която притежавала всички автомобилни марки.
  • #1
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 час )
    Според антиелектриците това е абсолютно невъзможно да се случи в демократична Европа. Според тях такива неща се случват единствено в комунистически Китай, който понеже държи 80% от производството на батерии в света, както и над 90% от преработващия капацитет за материали за батерии, държи цените високи и е невъзможно да има конглокенция между 100 производители на електромобили в Китай.