В европейската автомобилна индустрия съществуват незаконни картели от няколко години. В поредния, който беше разкрит обаче, имената на замесените компании нямат нищо общо с основните автомобилни производители, както се е случвало в други картели, като например този, който избухна в Испания през последното десетилетие, или картела за рециклиране. Сега става дума за картел за акумулатори.

Картелът е организация или споразумение, в този случай между компании, които се обединяват, за да получат облаги, считани за незаконни или несправедливи В икономически план картелът означава незаконно споразумение за фиксиране на цени, ограничаване на производството или разделяне на клиенти/територии. Тези практики пряко засягат потребителите и противоречат на свободната конкуренция, поради което Европейската комисия действа решително в тези случаи. Картелът за акумулатори приключи с глоба от 72 милиона евро за пет компании в сектора, действали незаконно в продължение на 12 години и половина.
Кои са част от картела? Първо, това е търговската асоциация Eurobat, Европейската асоциация на производителите на автомобилни и индустриални акумулатори. И второ, четирима производители: Exide, който е изправен пред най-голямата глоба от малко над 30 милиона евро; FET (включително Elettra), Rombat и Clarios. Последната, бивша JC Autobatterie, е освободена от глоби благодарение на сътрудничеството си в разследването. Тя е получили имунитет, като е признала кои други компании са участвали в картела.
Според Европейската комисия компаниите са се споразумели да създадат премии, изчислени въз основа на цените, които са платили за закупуване на олово, основният компонент на батериите, и са използвали тези референтни стойности в преговорите си със своите клиенти. Това гарантира, че събраните допълнителни разходи винаги са над праговете, които биха постигнали без споразумението. Както посочва Брюксел, незаконно е доставчиците тайно да се координират, за да превърнат този допълнителен марж в стандарт, който може да се прилага за цялата индустрия.

Два подобни случая са най-известните през последните години. Картелът за рециклиране преди 15 години доведе до обща глоба от 458 милиона евро за 15 големи производители на автомобили и за Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). В този картел бяха извършвани незаконни практики, свързани с рециклирането на излезли от употреба автомобили, които пряко засягаха Volkswagen, Renault-Nissan, Stellantis, Ford и Mercedes. Последният, благодарение на информацията си, също получи имунитет.
Най-известният е добре познатият "автомобилен картел" в Испания , разбит през 2014 г. от CNMC (Националната комисия по пазарите и конкуренцията), когато бяха разкрити антиконкурентни практики от почти всички производители с присъствие в Испания. Компаниите се договаряха се цени, споделяха си поверителна информация и се занимаваха с по-малко конкурентни практики. През 2015 г. CNMC официално наложи глоба от 171 милиона евро, а различните колективни искове срещу тези производители все още са в ход. Физическите лица все още очакват първите решения по този случай.


1