Сервизните акции са нещо нормално за автомобилната индустрия, но някои от тях играят сериозна роля. През тази година виновникът за голяма част е добре познат – двигателите. Техният брой обаче е доста голям, а това разкрива два истински проблема за индустрията.

През април GM изтегли 721 000 6,2-литрови V8 двигателя. Toyota последва с над 102 000 V6 двигателя, докато Honda изтегли почти 250 000 V6. Stellantis трябваше да реши проблеми със 112 589 турбо четирицилиндрови агрегата, при които също бяха открити дефекти.
В момента над 5 милиона двигателя от пет различни автомобилни производителя са изтеглени само в САЩ. Към тях вероятно ще се присъединят още около 3 млн, поставяни на модели на Kia и Hyundai за американския пазар. И списъкът продължава да расте.
Какво причинява проблемите?
Всички тези примери водят до една и съща основна комбинация, съобщава Automotive News. Тя е леко масло и изключително строги изисквания за разход на гориво и вредни емисии.

Автомобилните производители са прекарали десетилетия в намаляване на работния общ общ обем на двигателя. По-малките двигатели обикновено използват по-малко гориво. За да удължат тази полза, те работят за максимизиране на топлинната ефективност, където е възможно.
В същото време обаче тези мотори трябваше да могат да се натискат докрай, тъй като много потребители просто го правят. А единственият начин, за да работят правилно при ниско тегло и да харчат малко гориво, е да използват ултра-тънко моторно масло като 0W-16 или 0W-20. Тези масла намаляват съпротивлението и триенето, като същевременно помагат на автомобилните производители да постигнат целите за икономия на гориво.
При по-старите двигатели, дори и да не са били толкова съвършени — да кажем преди 15 години, се използва масло с по-висок вискозитет, което създава по-дебел слой, който по-добре защитава движещите се части вътре в двигателя. Въпреки това, тези смазочни материали обикновено увеличават потреблението и емисиите и дори не достигат определени части както трябва, което може да създаде сериозни проблеми.

Същите тези масла можеха да се справят с дребни отпадъци, получени по време на процеса на производство на самия двигател. При съвременните мотори това не е възможно. И ако същите тези отпадъци от процеса на обработка попаднат в картер или главата на двигателя, това може да причини катастрофална повреда за кратко време.
Как производствените отпадъци се промъкват
Изтеглянето на LS V8 на GM установи повреди, свързани с износване на лагерите, дефекти на коляновия колянов вал и метална стружка (страничен продукт от обработката) в смазващите проходи. Смяната само на един двигател отнема около 18 часа. Не би трябвало да е изненада, че GM харчи над 1 милиард долара, за да реши проблема за клиентите.
Двигателят V35A V6 с двойно турбо на Toyota, който се поставя в пикапа Tundra, получи подобна диагноза. Малки метални отломки от обработка успяха да проникнат в картера на някои двигатели. Проблемът беше толкова сериозен, че само миналия месец Toyota добави още 127 000 проблемни двигателя към първоначално обявените 102 000.

Изтеглянето на Honda е свързано с лагерите на двигателя и свързващите щанги. Stellantis призна, че някои двигатели, изтеглени в сервизите им може да съдържат пясък - друг компонент от производствения процес.
Общите загуби за производителите достигат 8 млрд долара
Automotive News посочва, че всички тези сервизни акции ще струват над 8 млрд долара на производителите, като най-сериозно ще пострада Hyundai, чиито разхода за решаване на проблема ще бъдат около 5 млрд. А причината за сервизна акция на корейците е, че техните двигатели са открити съдържат метални отпадъци, дефектни болтове и неправилно монтирани бутални пръстени.
Съвременните двигатели без съмнение са постижение на инженерната мощ. Когато са правилно изградени, те осигуряват повече мощност, по-голяма ефективност и по-добра обща производителност в сравнение с по-старите мотори. Проблемът е, че правилното им изграждане се превръща в голяма предизвикателство, дори за най-добрите автомобилни производители в света.


0