Китайският индустриален гигант BYD, който успешно балансира между ролята на мащабен автомобилен производител и ключов доставчик на батерии, обяви впечатляващ производствен етап. През първите три тримесечия на 2025 година компанията е произвела тягови батерии с общ капацитет, надхвърлящ 113 GWh. Тази колосална цифра е достатъчна потенциално да захрани повече от 1,6 милиона електрически автомобила, приемайки среден капацитет на батерията от 70 kWh.

Това постижение не само подчертава главоломния ръст на собствената моделна гама на BYD, но и затвърждава все по-важната роля на компанията в световната верига за доставки на батерийни технологии.
Още по-показателен е фактът, че приблизително 20% от този внушителен обем – около 23,65 GWh – е бил доставен на външни производители, сред които е и прекият конкурент на BYD, компанията Tesla. Този висок дял на външни клиенти недвусмислено потвърждава, че BYD се трансформира от просто доминиращ играч на китайския пазар в един от ключовите глобални доставчици на батерийни системи. На този фон, компанията активно разширява и бизнеса си в сферата на системите за съхранение на батерийна енергия (BESS), които са жизненоважни за енергийната инфраструктура по света.
Амбицията на китайците е да достигнат Toyota
Въпреки рекордните си производствени числа, BYD демонстрира, че не е склонна към самодоволство. Компанията стартира амбициозната вътрешна инициатива „Нулеви дефекти“, която започна в началото на третото тримесечие на 2025 г. Този мащабен проект е насочен към драстично минимизиране на производствените дефекти на абсолютно всички етапи от жизнения цикъл на батериите.
Според CarNewsChina, основната цел на програмата е стандартизиране на производствените процедури, повишаване на оперативната ефективност и въвеждане на изключително строги стандарти за контрол на качеството – от доставката на суровини до поддръжката и мониторинга на батериите, инсталирани при крайните клиенти. Вътрешно в BYD тази инициатива се сравнява с желанието да се постигне ниво на управленска култура и систематичност, подобно на легендарното за Toyota.
За китайския гигант, „Нулеви дефекти“ не е просто PR акция, а реален опит да се отговори на повишените очаквания на международните клиенти. Това е особено важно в контекста на засиленото сътрудничество с чуждестранни производители, където отговорността за качеството е от първостепенно значение.
2025 година е година на сериозен прелом за BYD. Компанията не само поддържа неимоверно висок темп на производство, но и продължава да укрепва позициите си на ключови пазари, като през юни и август успя да изпревари Tesla по продажби на електрически превозни средства както в Китай, така и в Европа. Този агресивен растеж се дължи на високата степен на вертикална интеграция – BYD контролира почти целия процес от батерийните клетки до крайния монтаж.
Посланието е ясно: BYD не се задоволява само с титлата „най-големия производител“. Тя се стреми да бъде призната за най-надеждния доставчик на батерийни системи в световен мащаб.


0