Европейските производители на премиум автомобили се сблъскват с трудни условия, а сегментът, който те класифицират като луксозни „средноразмерни седани’’, понася най-големия удар. Тези модели падат надолу в класациите за продажби, тъй като предпочитанията на потребителите се променят и това се оказва проблем за водещи марки като BMW, Audi и Mercedes.

Всички модели, с изключение на новите, записват спад
Продажбите в категорията „премиум средноразмерни седани’’ спаднаха с 19 процента през първите десет месеца на 2025, достигайки 241 096 броя. BMW 3-Series все още води в сегмента, но не успява да избегне спада. Регистрациите на модела са намалели с тревожни 23 процента спрямо предходната година, като вече са общо 60 237 единици.
Новото на пазара Audi A5, което заменя предишното А4, е на второ място с 53 483 продадени бройки, като това един от поводите за гордост на производителя на модела. Същото обаче не може да се каже за неговите конкуренти, сочат данните на Dataforce, публикувани от Autonews Europe.

Те показват, че показват, че Mercedes-Benz е продал с 14 процента по-малко C-Class тази година, като обемът е спаднал до 41 335. Изцяло електрическият i4 на BMW също записва леко намаление – с 1,6 процента до 36 982 броя.
Най-продаваните премиум компакт седани в Европа за периода януари-октомври 2025:
BMW 3-Series - 60 237 продажби, -23% спрямо 2024
Audi A5 - 53 483 продажби, нов модел
Mercedes-Benz C-Class - 41 355 продажби, -14% спрямо 2024
BMW i4 - 36 982 продажби, -1.6% спрямо 2024
Volvo S60/V60 - 16 476 продажби, -35% спрямо 2024
Polestar2 - 14 099 продажби, -26% спрямо 2024
BMW 4-Series - 10 081 продажби, -12% спрямо 2024
Audi 4 - 3467 продажби, -94% спрямо 2024
Alfa Romeo Giulia - 2825 продажби, -20% спрямо 2024
DS No8 - 798 продажби, нов модел

Големият проблем в случая не е сравнително малката наличност на модели от този клас, а това, че клиентите се насочват към други сегменти. Отчита се, например, силно търсене на средноразмерни SUV, включително такива с опции за plug-in хибридна задвижваща система като BYD Seal U.
Идват нови предложения, които могат да стабилизират сегмента
Някои автомобилни производители залагат на електрификация, за да обърнат съдбата на сегмента. BMW разработва следващото поколение 3-Series, което ще се предлага както с вътрешно горене, така и в електрическа версия. Очаква се електромобилът да носи емблемата i3, ще използва технологии от предстоящия iX3. Това включва по-ефективна задвижваща система и подобрен пробег, което го прави ключов продукт в електрическата стратегия на BMW.

Mercedes следва подобен път със следващото поколение C-Class, което се очаква да пристигне догодина. Предстоящата електрическа версия ще споделя основите си с новия GLC SUV, което насочва към по-мащабируем и ориентиран към електромобилите платформен подход.

