IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо мощните автомобили се нуждаят кованите бутала

Тези детайли от двигателя предлагат големи предимства, но имат и недостатъци

Много автомобили с висока производителност, включително Porsche 911 Turbo S и повечето модели Ferrari GT, разчитат на ковани бутала, а не на такива от лят алуминий. Това е така за да им осигури по-голяма издръжливост. Технологията на кованите бутала не е нова, тъй като автомобилните производители ги използват в автомобили с висока производителност от десетилетия.

 
бутала  


Това е една от характеристиките, която отличава двигателите на BMW M-дивизията от стандартните версии в цивилните модели на марката. Двигателят S58 на BMW има същото отличие в сравнение с 3,0-литровия си събрат B58. Докато стандартният двигател B58 е истински работен кон за ежедневието, S58 генерира над 500 к.с. – увеличение, подкрепено от подобрения като кованите бутала Mahle.

Любителите на автомобили и тунинг, вероятно са забелязали корелацията между двигателите на спортните автомобили и използването на ковани вътрешни компоненти, включително колянови валове, биели и бутала. В крайна сметка, какви точно са предимствата на кованите бутала и какви са най-добрите методи и материали, използвани при тяхното производство?

Много от тези производители са съгласни, че някои автомобили с висока производителност се нуждаят от ковани бутала, защото този процес прави буталата по-„пластични“. С други думи, буталата могат да понасят по-голямо натоварване, без да се счупят.

Ковани срещу други видове бутала

Съществуват три вида алуминиеви бутала, използвани от съвременните производители на автомобили. Те се определят или по метода на производство – лети или ковани – или по специалната хипер евтектична алуминиева сплав, използвана за тяхното производство. Всички хипер евтектични бутала се произвеждат чрез леене, макар че не всички лети бутала са такива.

Отливката включва изливане на течна алуминиева сплав в калъп, където тя се втвърдява във форма, която е по-близка до крайните й размери, отколкото при коването. Производителите на автомобили използват стандартни алуминиеви бутала, за да намалят разходите благодарение на по-опростените производствени процеси и по-евтините сплави. От друга страна, тези по-евтини материали подчертават слабостите, присъщи на летите бутала, особено при прилагане на увеличаване на мощността.

Хипер евтектичните бутала са отлети от алуминиева сплав, съдържаща по-високи количества силиций от стандартните бутала, което им позволява да издържат на по-голямо напрежение. Някои двигатели с голяма мощност дори ги използват. Все пак, както обикновените, така и хипер евтектичните отлети бутала са склонни да се счупват под налягане. Нито едното, нито другото има здравината и издръжливостта на кованите бутала.

Кованите бутала се произвеждат чрез процес на нагряване и пресоване на алуминиевата сплав в цилиндрични блокове. Коването принуждава молекулите в алуминия да се подредят, което увеличава пластичността и здравината на готовото бутало. При летите бутала това подреждане е по-непостоянно, което често води до слаби места. Недостатъците на кованите бутала са времето и цената, тъй като коването изисква повече механична обработка и по-специализирано оборудване от леенето.
  
  

0 от 500
  • #66
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Пластичност - граница на провлачване и удължениеПластичността се измерва чрез две неща:1) Граница на провлачване (Yield strength)700-1100 MPa при термообработка (QT)Това е точката, над която материалът преминава от еластична деформация към пластична.2) Пластично удължение при скъсване12-20% удължение
  • #65
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Еластичност - модул на Юнг (E)Това е мярката за еластичност.За всички тези стомани е приблизително еднакъв:E = 205-215 GPaТова означава, че те се деформират еластично под товар, а при сваляне на товара се връщат обратно.
  • #64
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    От какво се изработват коляновите валовеНай-често използваните стомани за ковани колянови валове са: 42CrMo4 (AISI 4140 / EN 1.7225) 38MnSiV5 (EN 1.5231) 40Cr (огледален китайски стандарт) 4340 (EN 36CrNiMo4)
  • #63
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Цял ден се забавлявам, като ви карам да крещите са се гърло че сте психотролове, психопати и функционално и технически неграмотни. Крещите чести такива и се радвате
  • #62
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Нашият приятел е изпаднал в логорея в опит да прикрие невежеството си.Определено има нужда от психиатрично лечение.
  • #61
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Докажи че психопат и психотрол е обида по твой адрес, като отговориш на тези въпроси и докажеш че не си такъв, А аз веднага ще ти се извиня за обидата. Докато не отговориш, доказваш че това не е обида към тебе а просто описание. Обективно и честно описание на поведението ти.
  • #60
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Всяка една обработка ПОВИШАВА ИЛИ ПОНИЖАВА еластичността, пластичността и твърдостта. НО НЕ ГИ ПРЕМАХВА. Ако отрежеш една ножовка, ще намалиш дължината и. Това не означава че си премахнал дължината. Ако я термообработиш, ще намалиш или увеличиш пластичността и, НО НЯМА ДА Я ПРЕМАХНЕШ. Ще увеличиш или намалиш еластичността и, НО НЯМА ДА Я ПРЕМАХНЕШ. Ще увеличиш или намалиш и твърдостта и, НО НЯМА ДА Я ПРЕМАХНЕШ, ще продължи да си ИМА ЕЛАСТИЧНОСТ, ПЛАСТИЧНОСТ И ТВЪРДОСТ. КОЕ НЕ РАЗБРА?
  • #59
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    "Гост ( преди 17 минути )Еластичен или пластичен?" Колко пъти трябва да ти се отговори на малоумния въпрос за да го разбереш? Пета година не може да разбереш отговора. Еластичен ли е? Да. Пластичен ли е ? ДА. Твърд ли е? Да. Кое не разбра ПЕТА ГОДИНА?
  • #58
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Последно ти ли писа онова за шефа инженер? Ти ли спори с мен или си приписваш заслугите? Разбира се че не си ти, защото не помниш какво си лъгал. Като психотрол пишеш с много никове, с които съм си писал през годините, за да симулираш масовост. Сега ще се покаже че само под онази статия съм писал с четири-пет госта, А ти си писал само правилните мнения, а всички останали глупости ги е писал някой друг гост.
  • #57
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Еластичен или пластичен?