Mercedes просто трябваше да направи нещо наистина специално от SLS AMG, и какво по-добро от това да възроди легендарните врати „крила на чайка'', които взривиха света с модела 300SL от 1955. В Mercedes-AMG обаче бяха наясно, че сега произвеждат автомобили в много по-различни времена и ако искат да монтират този тип врати на новия си суперкола, трябва да преодолеят много сложна инженерна задача, свързана с безопасността.
От решаващо значение е, че ако искаше да продава SLS AMG, компанията трябваше да спазва някои от най-строгите стандарти за безопасност при сблъсък в света, а без значителни модификации вратите тип „крило на чайка” бяха изключени. Затова германската компания се зае да намери решение, съчетавайки авангардно мислене с най-модерна технология, за да постигне забележителен пробив.
Как Mercedes-AMG преодоля предизвикателствата, свързани с безопасността
За разлика от конвенционалните врати, които се отварят навън, вратите тип „крило на чайка” представляват голям риск в случай на преобръщане на автомобила. Ако колата се преобърне и остане по покрива, е вероятно самата конструкция на покрива да заклещи вратите, което представлява очевиден риск за пътниците, особено в случай на пожар.
Първата задача на инженерите и дизайнерите беше да докажат, че пътниците в колата могат да излязат бързо и безопасно дори в най-лошия случай. В противен случай този тип врати никога не биха преминали съвременните стандарти за безопасност. Компанията разбра, че класическите 300SL могат да бъдат проблемни при преобръщане. Това означаваше нов начин на конструкция, за да се гарантира, че новият модел отговаря на различните закони за безопасност, свързани със структурната цялост, ограничаване на изхвърлянето и евакуация след катастрофа.
Значителна част от окончателния отговор дойде под формата на пиротехническа система за освобождаване на пантите, която вероятно беше първата по рода си в този сегмент. Тази система се вграждаше директно в конструкцията на всяка криловидна врата и вместо да се измисли начин за отваряне на повредена врата, Mercedes намери начин да я премахне напълно. Така всяка кола вече щеше да има четири пиротехнически болта, по два на врата, монтирани в горните и средните панти. Тя щеше да има и усъвършенствана система за контрол на ограничителите, която щеше да открива дали колата е обърната с главата надолу и да решава дали да активира отварянето на вратата. Пиротехническите заряди веднага се задействат, за да отрежат пантите на вратата, така че пътниците да могат да я избутат, а спасителите – да я издърпат от каросерията.
Mercedes направи още една крачка напред със състезателната версия SLS AMG GT3. Тук добави ръчно задействане за използване на пистата с ясно обозначен пръстен за издърпване в основата на предното стъкло. Пристигащите спасителни екипи вече можеха да задействат пиротехниката отвън на автомобила, но имаше и превключвател на централната конзола, който позволяваше на водача да задейства отделянето на пантите в случай на авария. Без тези модификации автомобилът можеше да не отговаря на FIA GT3, която включва строги правила, свързани с преобръщане и скорост на изваждане при пожар. Тъй като правилата за пътните автомобили не са толкова строги, „ежедневният“ SLS разполага само с автоматичната система, която е свързана с контролния блок на ограничителите и логиката за отваряне на вратите.
Как работи пиротехническата система за отваряне на врати
За да функционира правилно пиротехническата панта, самата конструкция на вратата трябва да е относително лека, а „мозъкът“ на автомобила трябва да комуникира с редица сензори. Всяка панта има специален пиротехнически болтов механизъм, който се свързва електронно с контролния блок на системата за задържане. Акселерометрите, сензорите за преобръщане и модулът на въздушната възглавница съобщават ориентацията на автомобила, в случай че той се преобърне на покрива си. Ако пътникът се опита да отвори вратата, системата незабавно ще задейства контролирана детонация и за секунди пантите ще се отделят чисто от рамката на покрива.
Mercedes трябваше да проведе серия от обширни тестове в технологичния си център в Зинделфинген, за да отговори на изискванията както на федералните власти в САЩ, така и на FIA GT3. За начало колата трябваше да издържи напречно челно сблъскване с твърда преграда под ъгъл 30 градуса при скорост 50 км/ч. Това беше насочено умишлено към надлъжна част от шасито, за да се симулира удар на улицата или пистата. След това друг автомобил се блъсна в страничната част на тествания автомобил със същата скорост, за да се симулира перпендикулярно сблъскване на височината на вратата, което е едно от най-тежките натоварвания за конструкция с „крила“.
Тест за удар отзад при 50 км/ч симулираше както пътни, така и питлейн сценарии, а в друг тест хидравличен цилиндър упражняваше екстремна сила върху възела на А-колоната и рамката на покрива, имитирайки реално преобръщане. Този тест провери високоякостната стоманена клетка на състезателния автомобил GT3, за да се увери, че тя се деформира минимално и веднага възвръща почти първоначалната си форма. От решаващо значение е, че пространството за оцеляване в кокпита е останало непокътнато при всички тези тестове, като критериите за нараняване на манекените за сблъсък останали значително под допустимите граници.
И също така важно е, че пиротехническото освобождаване на пантите е преминало както ръчна, така и автоматична проверка на спусъка. Междувременно, от гледна точка на общата безопасност, Mercedes оборудва своя пътнически автомобил SLS с осем въздушни възглавници, предпазни колани, ограничители на силата, ESP и опционални карбон-керамични спирачки.
AMG Space Frame и допълнителни иновации в областта на безопасността
В сърцевината на системата за безопасност на SLS AMG е алуминиевата пространствена рама с тегло 241 кг, която включва отлети алуминиеви възли, екструдирани секции, компоненти от алуминиеви листове и ултра високоякостна стомана в А-колоните. Пространствената рама има триъгълна форма, което я прави много твърда, но без прекалено голяма маса. Тази специфична архитектура поддържа натоварването на покрива, необходимо за работата на пиротехническата система. Дизайнерите също така обръщат специално внимание на ергономията за водача, геометрията на монтажа на седалките и стратегиите за абсорбиране на ударите, като много от тези техники и характеристики са заимствани директно от развитието на моторните спортове.
SLS AMG GT3 е много успешен в ожесточената конкуренция на моторспорта, а състезателният автомобил с крила на чайка се превърна в един от най-успешните GT3 автомобили на своето време. Всъщност, той е постигнал повече от 180 победи на писти като Нюрбургринг и Спа-Франкоршамп. Множеството инциденти на такива писти показват, че GT3 survival cell, системата за пожарогасене и пиротехническото отваряне на вратите се държат точно както са предвидили инженерите. И като допълнително доказателство за качеството на автомобила, модифициран пътен автомобил SLS AMG е бил използван като официален автомобил за безопасност на FIA Формула 1.
Въздействието върху дизайна на суперколите и наследството на Gullwing – крила на чайка
Така Mercedes SLS AMG предефинира как неконвенционалните врати могат да съжителстват с модерната безопасност при сблъсък. Компанията не само възроди вратите тип „крило на чайка“, но и ги пренесе в 21-ви век с иновативна пиротехническа система за отваряне на пантите, която получи висока оценка от критиците. Не всеки производител е възприел подобна технология, но SLS определено е еталон при обсъждането на евакуацията след катастрофа при други видове врати, като например врати с панти нагоре, врати тип „пеперуда“ или двускатни врати.
Бързомислещият екип на Mercedes-AMG реши една съвременна инженерна задача, която мнозина смятаха за невъзможна. И SLS Gullwing се нареди сред най-безопасните суперколи на своето време, благодарение на интелигентната си система за обезопасяване, алуминиевата си пространствена рамка, пиротехническите си иновации и доказаната в моторспорта си архитектура за безопасност.
Междувременно Mercedes показва, че дизайнерите могат да създадат стилен автомобил, без да правят компромиси с безопасността, изисквана от регулаторните органи. В същото време е гарантирано, че Gullwing винаги ще има силно присъствие в бъдещето на автомобилната индустрия и ще бъде толкова влиятелен, колкото е бил и в миналото.

