IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо в колата има бутони, които не правят нищо

Автоиндустрията използва човешката психология, за да създаде добавена стойност, която не е базирана на технически промени

В модерните автомобили, независимо дали са оборудвани с ДВГ, хибридно или изцяло електрическо задвижване, централната конзола често е обсипана с бутони, които обещават преобразяване на преживяването зад волана. Най-често срещаните са режимите "Eco", "Comfort" и "Sport". Въпреки че натискането на един от тези бутони е съпроводено с удовлетворяващ клик и ярък светлинен индикатор на таблото, инженеринговата истина често е по-малко впечатляваща, отколкото се очаква.


eco


Съвременната автомобилна индустрия умело използва човешката психология, за да създаде добавена стойност, която невинаги е базирана на осезаеми технически промени. Феноменът, който работи тук, е добре познат в медицината, но все по-често се среща и в автомобилите – плацебо ефектът. Натискането на бутона кара водача подсъзнателно да очаква промяна в поведението на автомобила, което само по себе си променя неговия начин на шофиране и възприятието му.

При "Eco" режима, например, софтуерът често прави толкова минимални настройки на реакцията на педала на газта, че реалният ефект върху консумацията на гориво или електричество е пренебрежимо малък. Бутонът обаче кара шофьора да се чувства по-отговорен, което го подтиква към по-плавно и сдържано управление, което вече води до истинска, макар и непряка, икономия.

По същия начин, режимът "Sport" може да изостри реакцията на газта само колкото да създаде усещане за по-голяма мощност, без да повиши реалната пикова производителност на двигателя. Тази психологическа заблуда е умен трик на дизайнерите и маркетолозите. Те знаят, че клиентът обича да чувства, че е инвестирал в автомобил с разнообразни възможности и че има пълен контрол върху неговото представяне, дори и тези възможности да са само леко променени софтуерни профили.

Този подход е особено важен в условията на силно наситен пазар, където производителите търсят всеки възможен начин да отличат своите продукти. Добавянето на виртуални "режими" към управлението е евтин и ефективен начин за постигане на емоционална връзка с водача, давайки му илюзията за персонализация и динамична адаптация на автомобила към неговите моментни нужди.

В крайна сметка, плацебо бутоните са гениално решение на инженерния проблем – как да се удовлетвори потребителското желание за разнообразие и контрол, без да се налагат скъпоструващи и сложни хардуерни промени. Те служат като директна връзка между психологията на шофьора и софтуерния профил на автомобила, доказвайки, че понякога чувството за промяна е по-важно от самата промяна.


0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Evo ( преди 2 седмици )
    Уф , кви ли не коментари четох. За плацебо въобще не става въпрос. При еко и нормално каране може да няма разлика, но я настъпете *** и ще усетите липсата на мощност. При спорт скоростите се сменят по-късно и двигателят работи на високи обороти и без стоп/старта. Как би могло да скъсява и удължава скоростите, това са предавки в кутията, които се променят със смяна на размери зъбни колела!
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Вес ( преди 2 седмици )
    Написаното може и да важи за някой ДВГ, макар че се съмнявам. При електрически обаче тези бутони са си съвсем значими и свързани с мощността на двигателя
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    В режим спорт, както вече са споделили има разлики. Бих добавил и разлика в отговора на *** на газта
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Бастър Копче - Хулиган Гялди
  • #4
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Данаил Христов ( преди 2 седмици )
    Не съм съгласен. В режим спорт сменя много по бързо предавките стават по къси.
  • #3
    7 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Аз си ги правя сам тия неща. Елиминирам стоковото ECU и слагам MoTeC. Там си програмирам различни профили и настройки на горивната система и налягането на турбото и тези профили мога да си ги сменям в движение. Също слагам и клапа на изпускателната система която в спортен режим се отваря към разклонение с права тръба за максимална мощност. Има варианти към ECU системата да се върже и регулируемо окачване при което може да се променя височината и твърдостта на амортисьорите в движение.
  • #2
    30 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Пропускате че копчето за избор на режим струва някоя хилядарка от горе.
  • #1
    35 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    То да бяха само бутоните. Добавят и фалшиви ауспухови изходи без реално да съществува ауспух. А добавянето на няколко лепенки AMG вдига мощността с няколко стотин коня. Особено ако са гарнирани и с някоя раздувка със спойлери, които на практика увеличават въздушното съпротивление и правят автомобила по бавен.